Dus dit is de volgende fase in de nieuwsbusiness. Het risico dreigt dat journalistiek gemarginaliseerd wordt doordat, zeker in deze tijd, in het digitale domein de kostenstructuur niet overeind te houden is. Overal ter wereld vallen uitgevers om en worden redacteuren naar huis gestuurd. Niet alleen bij traditionele uitgevers, ook bij puur digitale bedrijven als Buzzfeed, dat zelfs in Engelstalige landen de markten sluit.
Met de versnelling door de coronacrisis kan dit risico alleen nog afgewend worden via de route van Rod Sims, voorzitter van de Australische ACM en zijn Franse evenknie Isabelle de Silva. Het dwingen van grote platforms als Google en Facebook om te betalen voor wat ze gebruiken. Het lijkt erop dat het momentum daarnaartoe schuift. Niet omdat nieuws zo belangrijk is online (porn, games & memes, make the net go round, not the news). Maar vooral omdat politici, die zélf het onderwerp zijn, juist dáárom het nieuws wél heel belangrijk vinden.
De vraag is alleen hoelang nog. De politiek kan de nieuwsbusiness redden, maar alleen als dat snel gebeurt. Voordat de journalistiek onder de kostendruk bezwijkt. En voordat ze haar autoriteit verliest doordat de politieke arena definitief bezet raakt door clowns en populisten die geen belang hebben bij journalistiek, omdat ze liever direct en ongecontroleerd hun versie van de waarheid verspreiden onder hun volgers op Twitter, Facebook of Geen Stijl. Opschieten dus! Link
Best wel jonge mensen die werken bij grote uitgevers gaan soms heel snel klinken als best wel oude mensen. Aan de hand van de Programmatic Supply Chain Transparency Study die onlangs uitkwam, wordt beweerd dat het geld dat in technologie wordt geïnvesteerd, weggegooid geld is. Met kreten als “Minder data, betere marketing” klinkt de hunkering door om terug te keren naar de romantische tijd van vóór digitale advertising, de tijd zonder AdTech waarin alleen creatie het verschil maakte. Dat is natuurlijk onzin.
Ik snap het, het voelt niet goed dat het jou als marketeer in sommige gevallen niet duidelijk is hoe het budget precies besteed wordt, of waar het gebleven is. Maar roepen dat je bestolen wordt, lost niks op. Als je het echt wilt weten, is het jouw verantwoordelijkheid om het uit te zoeken. Uiteindelijk kies je zelf bij wie je besteedt. Als je 100 procent accountability wilt, kan dat. Of je accepteert dat die transparantie er niet is en gooit je euro’s in de slotmachine van de open market of van een partner die je te weinig betaalt. Dan stuur je puur op rendement. Als dat voor jou werkt: ook prima!
Het rapport leest als een soort CSI Advertentiegeld. Een whodunnit aan de hand van financieel forensisch sporenonderzoek. Goed dat het gebeurt, want in elk ecosysteem waar veel geld omgaat duiken cowboys en bandieten op. Natuurlijk moet dat eruit. Maar in 2020 voegt advertentietechnologie waarde toe, kan geen uitgever nog zonder en is elke organisatie zelf verantwoordelijk voor de partners die het uitkiest. Link
The Future 100 is een prachtig rapport met de trends voor 2020 van Wunderman Thompson Intelligence. Alleen, het verscheen een maand voor corona insloeg. Daarom nu al een update van het rapport: een prachtige pdf van 87 pagina’s met daarin de effecten van corona op visuele trends, entertainment, communicatie, mode, kunst, huidverzorging, digitale community’s enzovoorts. Gratis. Wel even registreren, maar die kleine moeite is het echt wel waard. Link
Iemand bij Google zag waarschijnlijk dat de penetratie van Google Nest wat achterbleef bij huishoudens met ouderen. Zie hier hoe Google gebruikmaakte van de ANBO om even rap 10.000 oudjes gratis aan een nieuwe huisvriend te helpen om tegen te praten. Dit alles natuurlijk onder het motto een hart onder de riem, de bekende woordcombinatie die eigenbelang tegenwoordig zo liefdevol maskeert.
Die devices zijn inkoop niet zo duur, dus door voor ongeveer een ton aan hardware te doneren koopt Google marktaandeel onder de ouderen. Geloof me, dat verdient Google echt wel terug. Plus: geld uitgeven aan marketing is ook niet meer nodig want de warme aanbeveling van de ANBO is genoeg om de oudjes aan de Google Nest te krijgen. Slim. Via lezer Michiel (dank!) Link
Dit is echt prachtig. Een vette track, gemaakt door meer dan dertig Rotterdamse componisten, producers en musici. Een track die Rotterdam verklankt zoals die hoort te zijn: van de vroege ochtend tot de late uurtjes. Dank, lezeres Katrien, voor de tip! Gesponsord door Rotterdamse organisaties en het bedrijfsleven. Gemaakt door freelance-musici die hard worden geraakt door de crisis en die voor deze opdracht wél betaald krijgen. Soundtrack010 is met een zo groot mogelijk orkest opgenomen. Zo krijgen de artiesten het podium dat ze verdienen.
Het mooie is, je kunt elementen en sounds ook los downloaden. De soundtrack is namelijk ook een gratis audio-bibliotheek die iedereen mag gebruiken. Onder video’s, in je podcast, als ringtone of deurbel. Hoe gers is dat? Link
Vaste lezers (dankjewel!) weten dat ik een zwak heb voor Spot, de nutteloze robothond. Spot zou in een modern woordenboek opgenomen kunnen worden als de definitie van a solution looking for a problem. Spot is gemaakt door Boston Dynamics, robotbouwers die koffers vol geld ontvingen van MIT, het Pentagon, Google en Softbank. Alle militaire projecten mislukten, dus lanceerde Boston Dynamics uiteindelijk robothond Spot als de eerste commerciële robot.
Van Spot werd tot nu toe niet echt duidelijk wat je er überhaupt mee kan. Boston Dynamics kwam niet verder dan: “We hopen samen met onze klanten toepassingen te bedenken”. Dankzij corona is er weer een nieuw experiment met Spot. Zijn opdracht is nu om, als een soort herdershond, kuddes mensen die de onderlinge afstand niet in acht nemen uit elkaar te drijven in de parken van Singapore. Top. What could possibly go wrong? Link
Het zal je maar gebeuren als marketeer: Je hebt een outdoorcampagne gepland en ruimte ingekocht precies in de periode dat er helemaal niemand op straat is. Managing Director Adam Draper gaf zijn marketing team de opdracht er het beste van te maken. “I said, as long as it’s positive-spirited, as long as we’re not trying to encourage people to go out…if we’re going to take the piss out of ourselves and say we’ve had a bit of misfortune with timing, then I’m happy to do it,” aldus Draper. “The whole thing has to be truthful. We have booked media, we can’t get out of it, we’ve got media to do something with, and that’s our situation. As long as we look truthful and not like we’re trying to capitalise on the coronavirus, then great, let’s do it.” Bekijk hier de lockdown campagneposters. Goed gedaan :) Link
Mandy van der Wal is directeur video en platforms binnen Mediahuis Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de integratie van video en digitale platforms binnen Mediahuis... kijk dit interview hier
Marc Stubbé is directeur en mede-eigenaar van Bisbrick, het bedrijf dat met het low-codeplatform een toolkit biedt om krachtige online interacties met B2B klantente bouwen. Als campagne of product op zich, of ter ondersteuning van bedrijfs-, marketing- en salesprocessen. Bij Nederlands Media Netwerk TV spreken we hem over zijn bedrijf... kijk dit interview hier
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Martijn Verhoef van Rijtesten.nl, de site die de rijervaring van nieuwe modellen auto’s deelt met bezoekers
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Sven Sauvé werkt sinds 2007 voor RTL Nederland en is sinds juli 2017 CEO van RTL Nederland. We spreken hem over de ontwikkelingen en prestaties bij RTL Nederland, talkshow, de aangekondigde overname/fusie van Talpa Network, Videoland, de reclamemarkt en meer
Het Commissariaat voor de Media heeft een dikke middelvinger afgegeven in de richting van de Europese audiovisuele industrie door Disney+ en Discovery+ ontheffingen te geven op de regel om 30 procent aan Europese producties te moeten aanbieden. Dit terwijl Europese quota's voor on demand waren ingesteld
Op 20 juli 2022 liet de Rotterdamse rechtbank een bom vallen in de radiosector. Met de uitspraak is de bestaanszekerheid van alle negen commerciële radiostations die landelijk op FM (en DAB+) uitzenden, in het geding gekomen. Niemand durft echter op dit moment te spreken over de ontstane situatie
Naar aanleiding van de Franse situatie omtrent mededingingsproblemen rondom een megafusie, dringt de vraag zich op zal dit ook in Nederland gaan gelden bij de combinatie van RTL Nederland met Talpa Network
Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands. Het afgelopen jaar maakte het crossmediale tijdschriftenbedrijf flinke ontwikkelingen door en veel veranderingen om klaar te kunnen staan voor de toekomst... luister dit interview hier
Hüseyin Yildiz is CEO van de INOA Group. Hij heeft een bedrijfseconomische achtergrond en is een rasechte ondernemer. Onder de INOA Group valt onder meer Debiteurnet.com. Te gast bij Marketing Report Radio vertelt Hüseyin Yildiz over zijn bedrijven... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.