Jeroen Verkroost: Synthetische Media? Hoe kun je AI vertrouwen?
16-03-2020 13:09:00 | Hits: 2415 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

De vierde mediarevolutie draait om mediamanipulatie

Ik houd nooit zo van het woord revolutie, maar iedere grote technologische stap voorwaarts heeft natuurlijk zijn impact op media. Volgens Sander Duivestein (Sogeti) is de volgende stap die van de synthetische media. Media diende tot nu toe vooral voor vastlegging en verslaglegging van feiten. In eerste instantie door journalisten en inmiddels, dankzij het internet, door iedereen. Nu gaan we naar media die (mede) door kunstmatige intelligentie gemanipuleerd of gecreëerd is. Synthetische media. Duivestein: “Er is geen medium en geen message meer, de realiteit zelf is maakbaar en daarmee het medium geworden.” Stof tot nadenken. Link

 
 

Bij de mens zit de angst voor het verliezen van controle er diep in. Computers en Artificial Intelligence worden vaak gewantrouwd. Sir David Spiegelhalter (Cambridge, Royal Statistical Society) bedacht zeven vragen om de betrouwbaarheid van (claims over) een specifieke AI te bepalen. 1. Is it any good when tried in new parts of the real world? 2. Would something simpler, and more transparent and robust, be just as good? 3. Could I explain how it works (in general) to anyone who is interested? 4. Could I explain to an individual how it reached its conclusion in their particular case? 5. Does it know when it is on shaky ground, and can it acknowledge uncertainty? 6. Do people use it appropriately, with the right level of scepticism? 7. Does it actually help in practice? De belangrijkste vraag in deze lijst? Spiegelhalter zegt dat het vraag 5 is. Een machine zou moeten weten wanneer het iets niet weet - en dat moeten toegeven. Dat is trouwens ook voor mensen nog altijd moeilijk… Ga dieper achter de Link

 
 
De komst van Amazon betekent dat de prijzen zullen gaan dalen, hartstikke fijn voor de consument. Maar ergens in de keten van producent tot consument moet deze besparing gerealiseerd worden en dat zal in eerste instantie bij tussenhandelaren zijn. Bart Manders, digitaal marketingstrateeg en Marketplaces-specialist bij Greenhouse, heeft het, als kleine handelaar op Bol.com, zelf van dichtbij meegemaakt en is er klaar mee. Hij deelt in dit verhaal zijn belangrijkste tien lessen. Link

Sing for your supper

Infographic: Hoe veel streams heb je als muzikant nodig per jaar om het minimumloon te verdienen? Er is rekening gehouden met de beloning per keer dat een liedje afgespeeld wordt op Spotify, Deezer, Apple Music, YouTube of Amazon Music, en het minimumloon in de kleine tot grote economieën van 15 verschillende landen ter wereld. Link

Draw all roads in any city at once

Supertof. Deze website tekent jouw stad of dorp voor je, aan de hand van de data van Open Street Map, dat geografische data gratis beschikbaar maakt. Open Street Map biedt tegenwicht aan de commerciële producten van bijvoorbeeld Google of Here.com, waar allerlei juridische en technische beperkingen en voorwaarden voor gebruik aan vast zitten. Iedereen mag hun data gebruiken, en die blijkt verrassend goed te zijn, dus dat levert in dit geval mooie, schaalbare plaatjes op. Kies zelf een plaats om te bekijken: Link

12 Museums Around the World You Can Visit Virtually

Ja eh, de kans is dus groot dat je thuiszit de komende tijd. Nu we geen concerten, voetbal en Formule 1 meer hebben om naar uit te kijken is een virtueel museumbezoekje misschien wel een mooie optie. Dit artikel geeft links naar 12 beroemde musea met online tentoonstellingen. Als je daar nog niet genoeg aan hebt kun je altijd nog terecht bij het Smithsonian, dat 2,8 miljoen 2D en 3D beelden online zette in hun Open Access-programma. Daar mag je niet alleen naar kijken, ze zijn public domain, dus je hebt ook meteen toestemming om de werken te downloaden en er zelf weer nieuwe dingen mee te gaan maken. Link

 
 
Dilemma: Ik ben eigenlijk wel klaar met Twitter. Ik heb al talloze termen aan mijn mute list toegevoegd (*kuch*), maar ik zie nog steeds teveel dingen waar ik niet vrolijk van word. Toch zitten er wat mensen op Twitter die ik wel de moeite vind. De oplossing? Ik gebruik nu de tool Mailbrew, die me één keer per dag via mail toestuurt wat die leuke mensen erop geplaatst hebben. Héérlijk, echt een aanrader.

Maar je kunt Mailbrew ook gebruiken om alles te verzamelen over een heel specifiek onderwerp en je dat dan toe laten sturen, zoals over je bedrijf, je sportclub, #TheoryU of de lekkerste recepten met wc-papier. Whatever. Werkt ook met RSS, YouTube, Reddit en/of Google News. Via het onvolprezen #Handpicked. Link

Botnet: a social network simulator where you're the only human

Erg grappig. ‎Botnet ~ only bots and you ~ is het enige sociale netwerk waarop je niks tegenkomt over Corona, waarbij je gegarandeerd enorm snel honderden likes scoort op elk bericht dat je post en tegelijkertijd je privacy gegarandeerd is. Jij bent namelijk echt het enige mens op dit sociale netwerk, samen met duizenden bots die je gezelschap houden en alles wat je doet fantastisch vinden. Lekker hoor. Link

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Laatste tien:

09-03-2020 | Jeroen Verkroost: Zit jouw gezicht ook in de Clearview-app? Billie Eilish in gesprek met AI?
03-03-2020 | Jeroen Verkroost: Alle melodieën ooit, nu gratis? Wanneer gaat 't internet op zwart?
24-02-2020 | Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?
18-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?
10-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!
20-01-2020 | Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
13-01-2020 | Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
09-12-2019 | Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie