Het moet een Europees alternatief worden voor de bekende grote Amerikaanse sociale netwerken:
Quodari. Het Nederlandse bedrijf, momenteel twaalf man sterk, stelt dat privacy de basis is van Quodari. Advertenties zijn geen onderdeel van het business model. Er is een gratis instapmodel, maar gebruikers moeten daarna betalen voor data-opslag.
Ontwerpbureau Laik uit Rotterdam verzorgt merk, user experience en het design. Samen met “een ervaren CTO” is de app ontworpen en ontwikkeld. Wel interessant; volgens LinkedIn is deze ervaren CTO een Nederlander uit Shanghai die deze functie nooit eerder heeft bekleed, met een track record in product management en business development. Enfin.
Op de site worden naast eigen nieuws ook de EU-issues van Facebook, Google en andere internationale spelers breed uitgemeten. Quodari lijkt daarmee een voorschot te willen nemen op de mogelijke situatie dat bestaande netwerken geweerd gaan worden door problemen met de EU-regulering. Kijkje nemen? Quodari is vanaf 18 februari open, maar je kunt je nu al inschrijven.
Link
Lokale uitgevers zoals DPG Media, hebben naar eigen zeggen een prima alternatief voor het inkopen van advertenties gebaseerd op privacygevoelige data. Contextual is eigenlijk een hip woord voor hoe het vroeger ook werkte; wilde je mannen bereiken, dan adverteerde je in het sportkatern of in de auto-sectie. Vrouwen vond je in de Margriet, enzovoort. Met die logica is nog steeds niks mis, maar de techniek is nu zo ver dat relevantie op individueel artikelniveau bepaald kan worden. En zo kun je dus met targeting op onderwerp of doelgroep inkopen op AD.nl of bij De Volkskrant tableteditie bijvoorbeeld. OK, het gaat wel wat dieper, maar lees daarvoor vooral het artikel.
Trouwens; er was een tijd dat men bij DPG Media mordicus tegen branded content was. Nu biedt men het niet alleen aan als product, maar maakt DPG zelf gebruik van Adformatie om in deze partnerbijdrage met de markt te delen hoe contextueel adverteren precies werkt. Slim.
Link
Al vijf jaar interviewt Heiko Bleeker van
Station 10 de vaderlandse media CEO’s over hun prioriteiten en toekomstverwachtingen. Niet geheel verrassend viel
samenwerken definitief uit de prioriteiten top vijf na 2020, het jaar waarin bijvoorbeeld NL Profiel op de klippen liep. Wat staat er dan wel hoog op de CEO-agenda? Lees het in dit Adformatie-artikel:
Link
De Sumo-wedstrijd tussen Facebook en Apple neemt interessante vormen aan met de komst van de nieuwste versie van iOS, de iPhones software. In toelichting op de nieuwe privacy-instellingen in iOS 14 nam Cook overduidelijk Facebook op de korrel “Technology does not need vast troves of personal data stitched together across dozens of websites and apps in order to succeed. <snip> Too many are still asking the question ‘How much can we get away with?’ when they need to be asking ‘What are the consequences?"
Facebook sloeg terug door te stellen dat Apple veel te snel wil en dat de nieuwe privacy-instellingen slecht zijn voor adverteerders, die hierdoor bij Apple minder waar voor hun geld krijgen, en ook voor kleinere app-ontwikkelaars, die bij Apple lastiger nieuwe gebruikers kunnen bereiken. OK, het gaat Facebook natuurlijk vooral om de eigen advertentie-opbrengst, en de verwachting is dat die flink te lijden zal hebben van de aangescherpte privacymaatregelen van Facebook.
GFK doet al 10 jaar dit media-onderzoek en het is natuurlijk logisch dat in de editie van het coronajaar 2020 de mediaconsumptie flink veranderd is. De data spreekt voor zich. Sinds corona zijn Nederlanders flink meer gaan videobellen (+40 procent), online winkelen (+31 procent), chatten en appen (+30 procent) en ook het volgen van nieuws via nieuwssites/nieuwsapps steeg flink (+23 procent).
Grootste stijger op de mobiele telefoon is het luisteren naar
Podcasts (+112 procent), wat inmiddels door bijna één op vijf Nederlanders gedaan wordt. Maar ook radio luisteren via de mobiele telefoon steeg met maar liefst 59 procent. Eén op de vier Nederlanders deed dat in 2020. Meer data bij GFK:
Link
BBC zet Billboard in de fik. Deze vondst van BBC Creative bewijst maar weer eens dat je met een beetje creativiteit in outdoor veel meer kunt doen dan alleen een plichtmatig rondje abri’s. Het billboard maakt reclame voor de BBC serie A Perfect Planet, met de stem van de wereldberoemde Wildlife Expert David Attenborough.
De campagne refereert aan het moordend tempo waarmee bos afgebrand wordt, en vroeg daar aandacht voor door dit billboard in Manchester daadwerkelijk 30 minuten lang te laten branden - vanzelfsprekend met
environmentally friendly vapor. In het artikel nog meer voorbeelden van briljant creatieve BBC-outdoorcampagnes.
Link
We kunnen dan misschien wel niet naar het museum, maar zo kom je toch heel dicht bij een van onze mooiste kunstschatten. En dat zonder je een weg door de sneeuw te hoeven banen.
Link