Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet
14-09-2020 17:32:00 | Hits: 1290 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

A robot wrote this entire article. Are you scared yet, human?

The Guardian vroeg aan een robot (GPT-3, van Open AI), om een essay te schrijven. De opdracht? Ons er van overtuigen dat robots niet uit zijn op het domineren of uitroeien van mensen.
 
Het resultaat mag er zijn. Ongelofelijk dat dit door een robot geschreven is. Interessant, soms een beetje confronterend en toch ook wel eng. Of is dat mijn fossielenbrein? Hoe dan ook, gaat dat zien. Eh, lezen. Doen! Link
 
 
 
Zou jij Elon Musk een chip in je brein laten implanteren? Hij vindt het zelf een geweldig idee: “It’s like a Fitbit in your skull.” aldus de manische leider van SpaceX en Tesla.  Top argument, ik ben om, kom maar door…
 
Musk en zijn team bij Neuralink gaven het varkentje Gertrude een chip ter grootte van een muntje in haar hersenen. Terwijl op een  computer scherm gefascineerde wetenschappers draadloos haar hersenen uitlazen, ging ze vrolijk verder met graven in haar trog .
 
Musk claimt dat de technologie in de toekomst niet alleen verlamming, blindheid en depressie bij mensen zal kunnen oplossen, maar ook gebruikt kan worden om telepathisch opdrachten te geven. Bijvoorbeeld om je Tesla voor te laten rijden  of Miley Cyrus (top!) rechtstreeks je hoofd in te streamen. Musk:  “The future is going to be weird.” Yup. Link

Journalists Aren’t the Enemy of the People. But We’re Not Your Friends

Terwijl in Amerika journalisten de verleiding van partijdigheid moeten weerstaan (het is best lastig om fair en neutraal te zijn over een nogal gehate man die elke dag roept dat je liegt en kapot moet), is The Guardian al bijna klaar om te stoppen met print volgens deze analyse, wordt gesteld dat nieuwsbrieven de enige hoop voor de toekomst zijn en worden de redactiesystemen van gerenommeerde media gehackt door Russen om fake nieuws over de NATO te plaatsen.
 
Tegelijkertijd is er digital-only nieuwssite Quartz dat verdubbelt in betalende lezers (en prachtige producties maakt, dank Bart) en komt Talpa, nu het bezit van het ANP het starten van een algemene nieuwsvoorziening juist blijkt te hinderen, met nieuwe actualiteitenprogramma’s. Link
 
 

Ondertussen wordt er ook nog innovatief journalistiek werk gemaakt: dit is onderzoeksjournalistiek via de satelliet. Bekijk deze mooi vormgegeven Buzzfeed productie die verslag doet van hoe China omgaat met het “probleem” van de vele moslims in Xinjiang. Link

Why Jeff Bezos’ Antitrust Statement is a Masterclass in Convincing Narrative Structure

Via lezer Tom (dank!) dit artikel over hoe goed het verhaal van Bezos, dat hij hield voor het Amerikaanse congres, in elkaar zit. Voor Jeff hing er nogal wat van af, dus hij wilde maximaal betrouwbaar overkomen en Amazon positioneren als het toppunt van de Amerikaanse droom. Dit artikel fileert zijn verhaal en toont welke overtuigingstechnieken hij gebruikte om zijn verhaal op te bouwen. Niet ethisch, wel leerzaam! Link

Ethics can’t go on hold while marketers navigate the pandemic

Online advertenties houden de internet economie draaiende. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat daarbij alle ethiek direct overboord gegooid hoeft te worden. Jacob Dubbins van het Conscious Advertising Network wil marketeers helpen om een leefbaar digitaal ecosysteem vorm te geven. Link

NLProfiel stopt als gevolg van wijzigingen cookiebeleid techreuzen

Misschien dat de “Cookiepocalypse” het verdwijnen van de cookies, dat ethische internet wel dichterbij brengt. Frank Volmer pakte met Cookieloos adverteren bij de STER vol het podium en bereikte daarmee de sterrenstatus tot ver buiten de eigen landsgrenzen, met als hoogtepunt artikelen in Wired en bij Digiday, dat uit de doeken doet hoe uitgevers na de cookie met data gaan werken. Lokaal werd NL Profiel slachtoffer van het verdwijnen van de cookie. Een sympathiek initiatief van lokale uitgevers die nu terug zijn aan de tekentafel om op een andere manier te gaan samenwerken. Link

Deadline nadert voor TikTok: 'Overname niet op tijd rond

Pak de popcorn en kijk mee. Bij decreet van Trump moet de Amerikaanse tak van Tik Tok op 15 september 2020 verkocht zijn, maar dat lukt het Chinese bedrijf volgens RTL niet tijdig. Terwijl Snapchat in Nederland achteruit boert en ingehaald wordt door TikTok, dat inmiddels 4,5 miljoen gebruikers heeft in ons land, dreigt de VS met een verbód op TikTok als de deadline niet gehaald wordt. Oh en trouwens: daarbij eist Trump dat een zeer substantieel deel van het verkoopbedrag niet in China, maar in zijn eigen schatkist terecht moet komen. Mafiapraktijken in het Witte Huis. Link

Read Epic's new, full argument why a court should force Apple to reinstate Fortnite

Epic games, maker van Fortnite, is boos dat Apple het spel verwijderd heeft uit de Appstore. Dat deed Apple omdat Epic inkomsten uit het spel niet wilde delen met Apple, zoals de voorwaarden voorschrijven. Epic reageerde daarop met een geniale persiflage op Apple’s iconische “1984” TV Spot (zie hier een side-by-side vergelijking, super) en legt uit dat het vindt dat het Apple niet hoeft te betalen omdat het op een missie is “to free consumers and developers from Apple’s costly, anti-competitive control”. Goeie PR firma hebben ze wel bij Epic. Interessante strijd, Goliath tegen Goliath. Link

Designer in Kolozsvár makes shoes for social distancing - Transylvania Now

Talk like an (ancient) Egyptian: the Google Translate of hieroglyphics is here - Wired

Crocs just released KFC clogs – and they actually smell like chicken - Today

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

06-07-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?
29-06-2020 | Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?
22-06-2020 | Jeroen Verkroost: Is Apple Evil? Een nieuwe Europese Nieuwssite? Wat kost Spot? Wil Google af van apps?
08-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat moeten merken met Black Lives Matter? Wat moeten wij ermee? Wat kunnen we ermee?
01-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie