Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
Dankzij de rellen in Amerika is er in de hele wereld meer aandacht voor het feit dat racisme in onze maatschappij nog steeds een groot probleem is. En voor het eerst lijkt de social media machine een positieve rol te kunnen spelen in een wereldwijd maatschappelijk probleem.
Ironisch genoeg zijn het de vaak vervloekte smartphones en social media die hier het verschil maken. Het direct kunnen registreren en wereldwijd kunnen delen van onrecht via smartphones maakt dat we dit zo sterk meebeleven. Geweld, opstand en verdriet worden door de sociale algoritmes sneller opgepikt en vertoond, juist omdát ze extreme emoties oproepen.
Daarbij is het goed er bij stil te staan dat smartphones en social media geen context geven en dat video’s makkelijk zó geknipt kunnen worden dat een provocatie niet getoond wordt, maar de reactie er op wel. Het is ook moeilijk om helder te krijgen hoeveel vergelijkbare incidenten er plaats vinden waarvan de beelden ons nooit bereiken. Onthou dat.
Als we de beelden zien voelen we afkeer en woede, willen we ‘iets doen’. Tegelijkertijd kunnen we racisme niet meer afdoen als 'iets dat in Amerika gebeurt’. Lokale reacties maken ons er bewust van dat dit ook bij ons speelt. Merken springen op de onlusten. Sommigen zijn inhoudsloos 'solidair’. Mark Ritson prikt daar feilloos doorheen in het openingsartikel van deze nieuwsbrief. Het daarop volgende artikel gaat over wat marketeers, ondernemingen en mensen zoals jij en ik wél kunnen doen.
Het moeilijkst aan te pakken racisme is wat in ons allemaal en in onze systemen zit ingebakken. Want dat herkennen we vaak niet eens. Jezelf leren er bewust van te worden dat het gebeurt, daarvan rekenschap afleggen en het veranderen kost moeite. Meer moeite dan het één keer verzenden van een tweet met een zwart vakje, of een éénmalig persbericht.
Daarom reik ik tot slot een lijst aan met bronnen specifiek voor mensen zoals ik. Mensen die nooit last hebben van social profiling. Ik ben nog nooit gefouilleerd op Schiphol. Of op straat. Mij is nooit gevraagd wat ik ergens deed, als ik gewoon op een bankje in het park zat. Waar ik die mooie auto eigenlijk van kon betalen. Of ik wel in deze buurt woonde.
Leer beter te zien wat er gebeurt. Het is zeker zinvol. Laat je horen, als mens, als bedrijf, universiteit of stichting. Dit gaat over menselijkheid, gelijkwaardigheid. In de woorden van een artiest waar ik graag naar luister:
“White allies, I only ask one thing of you. When the protests die down, when the marches are no longer televised and when things go back to “normal”, just remember that they never were… Continue to stand with us and act accordingly.”
Nee. Niet doen. Niet denken ‘ik heb de headline al gelezen, ik weet het wel’. Er staan maar drie links in deze nieuwsbrief. Klik deze link aan en lees het artikel van Mark Ritson. Het is grappig geschreven, maakt een aantal heel goede punten en is belangrijk. Dus lees toch maar even. Thx :) Link
Grote bedrijven hebben hun steun uitgesproken voor Black Lives Matter. Wil jij dat als ondernemer ook doen, of wil je het bedrijf waar je werkt overtuigen dat het belangrijk is? Business insider vroeg een expert hoe je dat het beste doet. Kort artikel met één heel belangrijke tip. Link
Deze is voor alle mensen die niet racistisch zijn en er ook nooit zo veel van merken, van dat racisme. Mensen zoals ik dus, die er ook nooit mee te maken hebben. Ja, klinkt zwaar, ‘anti-racism resources’, maar dat valt reuze mee. Dit is een verzameling links naar Netflix series, podcasts, boeken, films, artikelen en TV series die helpen om je meer bewust te worden van racisme, maar die ook de moeite waard zijn als verhaal, media of kunst. Kijk, lees, leer. Link
"As the Commander of Pacific Air Forces, a senior leader in our Air Force, and an African-American, many of you may be wondering what I’m thinking about the current events surrounding the tragic death of George Floyd. Here’s what I’m thinking about..." - Gen. CQ Brown, Jr. https://t.co/I2sf1067L6
[Interview] Joris van Heukelom (MakerStreet): Ondernemerschap is een geboorterecht
Tien jaar geleden verruilde Joris van Heukelom zijn corporate jasje als CEO van het toenmalige Sanoma Digital voor het fenomeen ondernemerschap. Samen met vier partners startte hij MakerStreet. Tien jaar later is MakerStreet een netwerk van bijna 20 bedrijven en meer dan 20 ondernemers...
Joyce Lopulalan: 4orange maakt de vertaalslag van data naar informatie en praktische oplossingen
Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange. Het bedrijf helpt ondernemingen interactie met de doelgroepen te verbeteren om onder meer conversies te verhogen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de rol binnen de UmbrellaBrands Group, data praktisch inzetten en meer succes met campagnes behalen...
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Michael Ras, hoofdredacteur bij Autoblog.nl
Sonja Loth is oprichter van SOCIAL.INC en directeur strategie en innovatie van MPG.Group. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV praten we met haar over nut en noodzaak van interne communicatie
Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering van audio-uitgeeftak Audiohuis
Digitale marketing evolueert en verandert, net als mode, sneller dan de lichtsnelheid. YouTube-influencermarketing staat ook niet stil: videomakers omarmen hun niches en micro-influencers blijken een betere publieksbetrokkenheid te hebben dan macro-influencers
In de jaren tachtig was het bioscoopbezoek dramatisch laag door de komst van een noviteit: de videorecorder. Ken je ze nog, V2000, VHS of Betamax? Je kon naar een videotheek gaan (Videoland had toen een andere betekenis dan de huidige streamingdienst van RTL)
Jeremiah Albinus is CEO van Fonq, de bekende webwinkel voor huis en interieur. Het bedrijf ziet zich al pionier op het gebied van meubels via internet verkopen. De rol van vrouwen als koper is daarbij erg belangrijk, zo vertelt hij bij Marketing Report Radio... luister dit interview hier
Martijn den Besten is directeur en mede-oprichter van Maqqie, de app voor werkend Nederland met tools waarmee het bedrijf kandidaten met vacatures matcht, maar ook contracten kan opstellen, uren laten declareren, verloning en facturatie doen en meer. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over zijn bedrijf... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.