Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?
18-01-2021 18:59:00 | Hits: 693 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

How to hold Social Media accountable for undermining Democracy

Een ex-Facebook-medewerker schreef dit Harvard Business Review-artikel. Zijn stelling; ook al wordt de inhoud aangedragen door een gebruiker, de verantwoordelijkheid voor wat er verspreid wordt zou bij de sociale media zelf moeten liggen. Deze bedrijven zijn immers niet neutraal, ze spelen een actieve rol door continu te beslissen van welke berichten het bereik versterkt wordt en welke boodschappen aanbevolen worden aan anderen.
 
De oplossing ziet hij in wetgeving en regulering door de overheid en toezichthouders. In Amerika wordt sectie 230 van de Communications Decency Act nu zo geïnterpreteerd dat de platforms niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de berichten op hun platforms. De schrijver stelt dat dit afgelopen moet zijn, zodat die bedrijven wel zullen zorgen dat hun algoritmen niet langer de meest waanzinnige en schadelijke theorieën helpen verspreiden. Link
 
 
Je zou ook kunnen zeggen dat de grote platforms inmiddels al hebben toegegeven in elk geval deels verantwoordelijk te zijn voor die inhoud. Dat blijkt uit een aantal acties van de laatste weken; de waarschuwingen die bijvoorbeeld Facebook en Twitter toevoegden aan sommige berichten, het van Twitter verwijderen van Trump, het stoppen van de Amazon-hosting van het rechtse platform Parler. Acties van de grote techbedrijven waarmee ze impliciet aangeven wel degelijk inhoudelijke grenzen te bewaken.
 
Maar willen we dit eigenlijk wel? Waarom zouden we de macht over wat wel en niet wenselijk is in communicatie, in handen leggen van bedrijven die spreken over ethiek maar gedreven worden door winstmaximalisatie? Is het niet een veel beter idee om dit soort beslissingen aan de rechter te laten? Angela Merkel denkt van wel en volgens mij heeft ze een punt. Link
 
 
 
Dan even gezellig terug naar de oude media. De SKO, de Stichting Kijk Onderzoek, heeft haar jaarrapport over de televisiekijkcijfers van 2020 klaar. Na een jaar van verplicht thuiszitten zou je verwachten dat de kijktijd enorm omhoog gegaan is. Maar volgens de cijfers van het SKO is de kijktijd naar tv-zenders slechts met 2,5 procent gestegen. Wat mensen wel massaal deden tijdens de lockdown is kijken naar on-demanddiensten, zoals Netflix, Disney+, YouTube en Amazon Prime. De kijktijd van die diensten steeg vorig jaar met maar liefst 45 procent, waardoor ze in 2020 dagelijks 46 minuten kijktijd op televisie kregen.
 
Op televisie? Ja, helaas slaagt de SKO er anno 2020 er nog steeds niet in om ook de kijktijd op telefoons, tablets en laptops mee te tellen. Als ik naar mijn eigen gedrag kijk, zie ik dat ik steeds meer tv kijk op mijn mobiele telefoon of bijvoorbeeld op een iPad. Sterker nog, ik kijk minder televisie op mijn televisie dan op andere apparaten. Het lijkt me daarom een uitstekend voornemen voor het SKO om in 2021 het volledige landschap te gaan meten. Zien waarnaar we keken op televisie in 2020? Hier is het jaaroverzicht: Link
 
 
 
Mooi persoonlijk verhaal van een journalist van de New York Times. In de Capitool bestormende menigte herkende hij ineens een oud-collega, een medewerker uit zijn Buzzfeed-tijd. In een soort reconstructie probeert hij te achterhalen wat iemand met toch een redelijk stel hersenen ertoe drijft om mee te doen aan deze rellen.
 
Het is artikel is meer dan een human-interest-verhaal alleen; het onderzoekt de invloed die jarenlang werken in media heeft gehad op de politieke overtuigingen van deze online journalist. This kind of behavior doesn’t always come from movie villain evil. Link
 
 
 
Amazon heeft 11 vliegtuigen gekocht, die ze gaan inzetten als Prime Air-vrachtvliegtuigen. Naar verwachting vliegt Prime Air eind 2021 met 91 vliegtuigen. Ideale timing; door de uitbraak van het coronavirus is de consument veel meer online gaan kopen en tegelijkertijd zijn alle luchtvaartmaatschappijen al blij als ze wat cash kunnen krijgen voor hun vliegtuigen, die toch voornamelijk aan de grond staan. 
 
Helemaal in lijn met de filosofie van Amazon zal alles wat geld kost zo snel mogelijk zelf gedaan worden en meteen daarna worden gelanceerd als bedrijf. Dus wat je kunt verwachten is dat Amazon niet alleen zijn eigen pakjes rond gaat vliegen, maar dat straks ook anderen pakjes kunnen versturen met de Prime Air-vloot. Zo krijgen DHL en FedEx er een geduchte concurrent bij. Link
 
 
 
Het is weer CES in Amerika, maar ook deze jaarlijkse Consumer Electronics Show is deze keer natuurlijk virtueel. Normaal is dit een soort hoogmis van de consumentenelektronica, waarbij mensen uit de hele wereld bij elkaar komen in Amerika. Ze kijken dan samen in grote hallen naar nog grotere schermen met nog meer pixels, nog kleinere computers en nog kleinere drones, naar alweer slimmere brillen en natuurlijk proberen ze de nieuwste apparaten waar je tegen kan praten. In dit als altijd fijn geschreven artikel een aardig overzicht van een aantal nieuwe nuttige (en minder nuttige maar wel grappige) innovaties. Met meerdere tips voor hondenbezitters. Link

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

11-01-2021 | Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens
21-12-2020 | Jeroen Verkroost: Fair Play Pays, Search Trends, Engeland 51e staat van Amerika, holografie is hier
14-12-2020 | Jeroen Verkroost: Amazon, Google, Beuker, Schibsted, Microsoft en Siri
07-12-2020 | Jeroen Verkroost: Over D66, de AI Tsunami, het Datagraaien, Love Brands, Disney, Warner Bros en Aston Martin
30-11-2020 | Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie