Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
22-09-2019 08:16:00 | Hits: 1959 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Dit weekend kun je deze vier handtassen van Issey Miyake nog horen zingen in de Londense Protein Studios. An interactive, multisensory event that demonstrates the playful nature of Bao Bao handbags. De vier tassen kunnen meer dan honderd verschillende geluiden produceren, die samen een melodie vormen. Waarom?

Naast Issey Miyake investeren grote merken als HSBC, BMW en Mastercard allemaal in sonic branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt.

Ralph Lauren, Burberry en Louis Vuitton zijn saaie merken voor oude mensen die hun culturele relevantie verloren hebben. Dat is het schrikbeeld van merkeigenaars zoals LVMH. Hoe voorkom je dat het zo ver komt? Door samen te werken met razendpopulaire nieuwe athleisure brands zoals Supreme en Off-White, die succesvol zijn bij jongeren.

Deze jongerenmerken hebben een footprint bij de nieuwe doelgroepen, opgebouwd via influencers, social media en fashiontrends. Klassieke merken zijn op zoek naar deze cultural currency van de trendy fashion unicorns, maar hoe integreer je deze jeugdcultuur op een nog enigzins authentiek lijkende manier?

De Amerikaanse economie groeit en gebruikt daarbij steeds minder fysieke grondstoffen. Dat klinkt heel vreemd, want we zijn gewend het tegenovergestelde te denken. Andrew McAfee, co-director van het MIT Initiative on the Digital Economy legt uit dat dankzij nieuwe technologie het gebruik van materialen zoals hout, metalen en kunstmest kan worden teruggebracht.

Deze trend heet dematerialization en kan een bijdrage leveren aan het vetragen van klimaatverandering, mits gecombineerd met goed openbaar beleid. Mooi verhaal, maar wat ik me wel afvraag is hoe dit zich verhoudt tot het steeds maar groeiende verbruik van energie door datacenters… of ben ik nu te kritisch? Interview met McAfee, ook beschikbaar als podcast (28 min).

Een strohalm voor uitgevers die niet overschrijven, maar originele content produceren. Richard Gingras, de Vice President of Google News, legt bij Searchengineland uit dat Google de afgelopen maanden wijzigingen aangebracht heeft in het algoritme die ervoor moeten zorgen dat de originele bron van een verhaal hoger eindigt in de zoekresultaten.

De makers kunnen niet alleen een betere positie verwachten in Google Search, maar binnenkort ook in Google News en Google Discover. Ook zullen original stories de hogere positie langer vasthouden. Met andere woorden: uitgevers delen nog steeds niet nog steeds niet mee in de winst die Google maakt met hun content maar ze kunnen in elk geval iets meer traffic verwachten. Thanks, I guess.

Fijn artikel over Waze, de Israëlische startup die gekocht werd door Google omdat de navigatie beter was dan die van Google Maps. (Nog steeds trouwens, ik gebruik Waze dagelijks). Het probleem is zelfs dat Waze misschien wel té goed is.

In Los Angeles worden files in woonwijken die nooit bedoeld worden als doorvoerroutes, toegeschreven aan Waze-gebruik. Sommige slaperige straten staan al vroeg in de ochtend bumper-aan-bumper klem. Wijkbewoners pikken dat niet meer en zijn guerilla-acties begonnen om Waze te saboteren. Mens versus algoritme. Mooie longread, via Warped van Kris Hoet.

Het is mooi weer, maar we zitten veel te veel binnen. Dus hier is de Smartphone Controlled Paper Airplane. Voorzie je papieren vliegtuigje van een onboard flight-computer, autopilot, gyro accelerometers, vluchttelemetrie en zelfs led-verlichting als je er s'avonds mee wilt vliegen. Awesome!

Besturen van je papieren vliegtuig gaat met een smartphone-app, maar als er iets misgaat en je vliegtuig gaat stuk, dan vouw je gewoon een nieuwe. Met de aandrijving kun je zelfs sla laten vliegen. Dit is de vierde editie van de Powerup, de kickstartercampagne loopt nu.

 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier.

---

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 

Laatste 10:

16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws
19-12-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Dé topmarketeer van 2018: mijn slijter
20-04-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Cross Media Congres 2017
26-02-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
26-01-2017 | [Column] Jeroen Verkroost: Het overschot aan advertentieruimte 
16-12-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Gelekt: De nieuwe privacywetgeving die Europa aan Nederland zal opleggen
24-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost Hallo Commissariaat? Regels voor vlogreclame bestaan al twee jaar…
02-11-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Klachten over online advertenties

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie