Jeroen Verkroost: Zit jouw gezicht ook in de Clearview-app? Billie Eilish in gesprek met AI?
09-03-2020 15:31:46 | Hits: 1936 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Here’s the File Clearview AI Has Been Keeping on Me, and Probably on You Too

Wel eens Facebook of YouTube gebruikt? Goeie kans dat jouw foto’s ook in de database van Clearview AI zitten. Deze Vice-journaliste ontdekte dat haar foto’s, plus die van andere gewone mensen, werden verkocht als onderdeel van de Clearview-app voor gezichtsherkenning. Het bedrijf Clearview AI verzamelde online meer dan drie miljard (!) foto’s op sociale netwerken. Die foto’s werden, eenmaal aan elkaar gekoppeld door AI, in de app aangeboden als product voor gezichtsherkenning. Aan overheden, law enforcement, officieel. Maar de New York Times ontdekte dat Clearview ook gewoon in gebruik was bij rijke privépersonen, die de app gebruikten bij dates, op feestjes en zelfs om voorbijgangers te scannen. Daar kon de NYT achter komen omdat onlangs werd ingebroken op de servers van Clearview, waarbij de volledige lijst met klanten en het zoekgedrag van alle accounts werd buitgemaakt door hackers.
Maar geen zorgen, Security is Clearview’s top priority was het commentaar van het bedrijf. Ze gaan er alles aan doen om te voorkomen dat niemand hun database in handen krijgt… Welkom in de 21e eeuw. Link
 
 
 
Billie Eilish is 18 jaar oud en een absolute pop-superster. Met haar eigenzinnige muziek domineerde ze de Grammy Awards van 2020; als jongste artiest ooit en als eerste vrouw ooit won ze alle vier de belangrijkste Emmy’s, waaronder de prestigieuze Album of the Year-award, voor muziek die ze samen met haar broer opnam in hun slaapkamers. Toch komt ze heel spontaan over, eigenlijk als een vrij normale bijna-twintiger. Vogue liet haar interviewen door een robot, die zijn vragen baseerde op de 120 miljoen zoekresultaten die er over haar online te vinden zijn. Haar reacties op de soms uitgesproken vreemde vragen van de robot maken dit echt een bijzonder gesprek. Kijken! (Video, 11:33) Link
 
 
 

Nieuwe regels voor telemarketing! Goed om te weten voor iedereen die wel eens ongevraagd gebeld wordt door stotterende studenten met slechte teksten. Je weet wel: “Ik mag u een heel bijzondere aanbieding doen…”.

Vanaf 1 juni 2020

  •  Mag er alleen gebeld worden met een herkenbaar nummer.
  • Vallen intermediairs ook onder de code (dus niet meer verschuilen achter teksten als “Onze callcenter partner heeft dat niet goed gedaan”).
  • Het recht van verzet wordt vereenvoudigd (wat inhoudt dat je na een na afloop van het gesprek niet meer eerst minutenlang naar een ingeblikte IVR-tekst hoeft te luisteren voordat je kan afmelden).
  • Er gaat een een maximumtermijn van 3 jaar gelden waarbinnen telemarketinggesprekken zijn toegestaan na afloop van een lopende overeenkomst, donateurschap of laatste afname van een product.

Voor liefhebbers en marketeers hier de volledige code: Link

Adam Savage's Spot the Robot Challenge

Vaste lezers weten dat ik gefascineerd ben door de Boston Dynamics-robots. Al tijden houden de filmpjes van sjouwende, springende en rennende robots het hele internet bezig, maar ondertussen veranderde het bedrijf al drie keer van eigenaar en zakelijk succes bleef uit. Het probleem? Tot nu toe vond niemand een echt nuttige toepassing voor de robots. Vooralsnog is het enige businessmodel de reclame-inkomsten uit de miljoenen views op YouTube. Knutselprofessor Adam Savage ging de uitdaging aan en bedacht en bouwde een creatieve toepassing voor Spot, de gele robothond. (Video, 28 min): Link
 
 
 
Technologie ontwikkelt zich razendsnel, maar de mens lijkt nauwelijks mee te ontwikkelen. Elke Geraerts, psychologe en spreker, claimt dat er voor mensen maar een beperkte window of opportunity is om hun mindset te veranderen. “Helaas denken mensen te vaak dat hun bedrijf future proof is, omdat ze nieuwe digitale tools en technologieën zijn gaan gebruiken. Zo werkt het niet. Het is de cultuur die mee moet evolueren met de digitale transformatie.” Het gaat daarbij volgens haar voor mensen om het ontwikkelen van Authentieke Intelligentieals tegenhanger van artificiële intelligentie. In het artikel verder ook nog een grappig perspectief op de verschillen in het bedrijfsleven tussen Belgische en Nederlandse mindset. Link
 
 
 
Als jij je de tijd nog kunt herinneren dat een telefoon werkte door een nummer te draaien begrijp je ook wat ik bedoel als ik je oudere jongere noem. Voor die doelgroep is dit concept herkenbaar; een mobiele telefoon met ouderwetse draaischijf, gebaseerd op de do it yourself-punkfilosofie. Waarom? De maakster ergerde zich aan de moderne smartphones die je verraden door data te lekken, waarvan je niet meer begrijpt hoe ze eigenlijk werken en waar je geen controle over hebt. Ze wilde meer controle en een meer directe, tastbare ervaring dan de huidige touchscreentelefoons bieden. OK, je kunt er niet mee appen, maar in andere opzichten heeft hij zelfs méér functionaliteit dan een smartphone, zegt Justine. Hoe dan ook, erg cool. Link
 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Laatste tien:

03-03-2020 | Jeroen Verkroost: Alle melodieën ooit, nu gratis? Wanneer gaat 't internet op zwart?
24-02-2020 | Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?
18-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?
10-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!
20-01-2020 | Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
13-01-2020 | Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
09-12-2019 | Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?
02-12-2019 | Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie