Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
07-10-2019 10:05:36 | Hits: 1709 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

In leaked audio, Mark Zuckerberg rallies Facebook

The Verge wist de hand te leggen op twee uur exclusive leaked audio van interne meetings van Mark Zuckerberg met zijn personeel. De Facebookmedewerkers stellen vragen, onder andere over de koers en toekomst van het bedrijf, over concurreren met TikTok, de problemen met de Facebook-munt Libra, hoe Facebook omgaat met haar moderators en het risico dat de overheid Facebook zou willen splitsen. De Zuck antwoordt een stuk opener dan we van zijn publieke optredens gewend zijn. Dit artikel vat de highlights samen, inclusief audioclips en een volledig transcript voor de liefhebber. Gevonden via de onvolprezen #voorjougelezen nieuwsbrief van lezer Stéphan. Dit artikel geeft echt een mooie behind the scenes indruk van Facebook. Link.



The Mobile Internet Phenomena Report 

Dit Mobile Internet Phenomena Report laat zien welke apps er momenteel het meest gebruikt worden. Maker Sandvine is een network intelligence bedrijf dat dit toont aan de hand van de samenstelling van het wereldwijde mobiele dataverkeer. Niet eenvoudig, want ook mobiel verkeer wordt steeds vaker encrypted, maar Sandvine waagt zich er toch aan. Inclusief een aantal voorspellingen over mobiel gebruik in de toekomst. Interessant ook om de wereldwijde verschillen te zien. Link.



Tesla May Soon Have a Battery That Can Last a Million Miles

We weten het inmiddels wel, Elon Musk heeft er een handje van om beloften te doen die hij niet noodzakelijkerwijs altijd nakomt. Als je bezig bent de wereld te redden moet een leugentje af en toe kunnen. Doel, middelen. Enfin. Ik geloofde Elon Musk dan ook totaal niet toen hij onlangs zei dat Tesla binnenkort over een million-mile battery zal beschikken. Maar hee, kijk nou! Een nieuwe studie lijkt hem nu toch gelijk te geven. Wired legt uit hoe. Link.



PVV-senator onder vuur na verspreiden ‘nepnieuws’ over Groningse steekpartij

Onbegrijpelijk. In deze tweet verspreidt Marjolein F. fake news, stimuleert wantrouwen tegen de media en zaait haat tegen Noord-Afrikanen:

 


Inmiddels zijn slachtoffers en politie gehoord. Zij allen beschrijven de dader als “vrij oud, met grijs haar en een lichte huid”. Als Marjolein F. door Nieuwsuur daarmee geconfronteerd wordt, roept ze “Mijn Tweet klopt!” en loopt ze gewoon weg (video, 1.21 min). De tweet (699 Retweets 1.1K Likes) laat ze vrolijk online staan. Samen met Özcan Akyol (AD) vraag ik me af hoe het kan dat een politica ongehinderd nepnieuws verspreidt, wantrouwen tegen de media stimuleert, haat zaait en uiteindelijk de slachtoffers én de politie voor leugenaar uitmaakt. Gaat justitie nog iets doen, of is dit media anno 2019? 


How Spotify’s Algorithm Knows Exactly What You Want to Listen To

Iedereen in media en marketing wil personaliseren. Je klant, kijker, lezer of luisteraar op maat bedienen met precies het juiste aanbod is de Holy Grail van dit moment. Maar er is maar één bedrijf dat het lukt. Spotify. Via je luistergedrag en de gegevens die Spotify van je heeft, maakt het algoritme perfecte gepersonaliseerde selecties. Hoe dan? Lees en leer mensen! Link.



Nieuwste plasticvanger van The Ocean Cleanup verzamelt afval

Mooi verhaal. Nederlander Boyan Slat maakte in zijn laatste jaar middelbare school een profielwerkstuk (!) waarin hij een manier verzon om plastic uit de oceaan te vissen. Dank zij 36.000 crowdfunders over de hele wereld (onder wie ik) kwam hij aan twee miljoen dollar, waarmee hij als CEO van The Ocean Cleanup nu zijn werkstuk waarheid maakt. Inmiddels is het systeem in staat om plastic afval in te zamelen en het vast te houden. Het uiteindelijke doel is om de Great Pacific Garbage Patch schoon te vegen. Dat is het gebied met een ophoping van plastic ter grootte van drie keer Frankrijk, in de zee tussen Hawaï en Californië. Zelfs minuscule stukjes plastic vist hij eruit. Supercool! Link.

---

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie