Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer
04-11-2019 10:05:32 | Hits: 1189 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Harvard Research Says If You Want to Improve Your Performance, Don't Ask for Feedback

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach. Volgens de klassieke coachingtheorie is adviseren namelijk uit den boze. Maar wat blijkt uit dit Harvard Research-onderzoek? Advies vragen is juist super waardevol. Veel beter dan feedback vragen zelfs… Link

Beleidsmakers moeten het belang van TikTok kennen

Sociale netwerken hebben televisie verslagen en zijn de dominante media van dit tijdperk. En social wordt steeds meer video gedreven. TikTok is gebouwd rondom video en wordt dan ook steeds populairder, ten koste van andere sociale netwerken. TikTok besteedde al 1 miljard aan advertenties bij concurrenten als Snapchat, Instagram en YouTbe en koopt zich zo heel agressief in bij de westerse doelgroep. Lees hier waarom, en wat dat voor ons betekent. Link

'Britney Spears is a genius': Max Martin, the pure pop powerhouse

Er zit één man achter ruim 20 jaar hits van Britney Spears, Ariana Grande, Taylor Swift, Katy Perry, Justin Timberlake en vele andere dankbare wereldsterren. Maak kennis met Max Martin, die alleen Lennon en McCartney voor zich moet dulden in de ranglijst van meest succesvolle songwriters aller tijden. Dat hits schrijven gaat hem nogal makkelijk af, dus ‘hij moet oppassen dat hij niet op de auto-pilot gaat’. Zijn oplossing daarvoor? Een nieuwe, feministische Shakespeare-bewerking, vól met hits… Link

Redden Blendle, De Correspondent en De Coöperatie de journalistiek?

Journalistiek staat onder druk. Van populisten, van fake news, van krimpende redacties en oude verdienmodellen die verdwijnen. Blendle, De Correspondent en, in iets mindere mate, De Coöperatie zijn vaker bestempeld als de strohalmen voor onze journalistieke markt in verval. Alle drie toucheerden ze flinke subsidies en trokken ze zelfs de Nederlandse grens over. Maar hoe succesvol zijn ze nu eigenlijk écht, op basis van feiten en cijfers? Eminence grise Peter Olsthoorn zocht het uit. Link

Put knowledge in your Pocket

Een goeie tip voor als je later graag nog eens iets terugleest. Je kunt artikelen, bijvoorbeeld uit deze nieuwsbrief, opslaan in de Pocket-app. Om te bewaren, maar ook handig om later (offline) door te kunnen lezen op een ander apparaat. Pocket werkt op je computer, Android, iPhone, iPad of zelfs je Kobo-reader. Dank aan Jolien voor de suggestie.

Gen Z Has Serious Influence on Household Purchases (Even If They Aren’t Buying)

NCSolutions bestudeerde 19 Snapchat-advertisingcampagnes van fast movers (32 merken, bijna 4 miljard impressies). Daaruit blijkt dat 63 procent van de verkopen die via Snapchat-advertenties tot stand kwamen te herleiden waren naar household influencers. Dat is dus niet degene die de boodschappen doet, maar de puber, eh sorry, de Gen Z die de hele dag op de bank ligt te appen en te snappen. Natuurlijk is dit een Snapchat sponsored story, maar de data toont aan dat het zinvoller is dan je zou denken om bijvoorbeeld TikTok of Snapchat in te zetten als je shampoo, pindakaas of boter wilt verkopen. Link

The Witcher van Netflix

Deze kerstmis komt Netflix met zijn antwoord op Game of Thrones: The Witcher. De verhaallijn maakt gretig gebruik van de gebruikelijke fantasycliché’s, maar spot er soms ook mee. Natuurlijk is deze serie gebaseerd op een lijvige serie fantasyboeken. Bekend recept. Maar het briljante is dat er in dit geval een enorme extra doelgroep is; de meer dan 40 miljoen gamers die vaak al honderden uren gespeeld hebben in één van de zeer succesvolle The Witcher-games, als de hoofdpersoon Gerald of Rivia. Dat schept een band.  Slim hoor. Transmedia-storytelling. Dit soort combinaties gaan we meer zien in de toekomst… Link 

 ---

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

28-10-2019 | Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
21-10-2019 | Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit
14-10-2019 | Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht
07-10-2019 | Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
27-06-2019 | [Column] Jeroen Verkroost: grote toekomst voor Talpa Nieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie