Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
13-01-2020 11:02:00 | Hits: 1492 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

De belangrijkste kijkcijfers van 2019 - Het SKO Jaaroverzicht

Jubels van de kant van tv-zenders. De Nederlander heeft in 2019 gemiddeld 159 minuten per dag televisie gekeken, net zoveel als in 2018! Het gaat dan om kijken via het tv-scherm. Daarin scheidt de SKO dit jaar voor het eerst TV kijken en uitgesteld kijken. TV kijken is exact gelijk gebleven aan vorig jaar. Uitgesteld kijken is met drie minuten per dag gestegen. Neem maar van mij aan dat de oorzaak vooral in vergrijzing zit; relatief jongere mensen kijken fors minder televisie, maar dat wordt gecompenseerd door het gestaag groeiende stuwmeer aan pensionado-kijkminuten. Dat blijkt straks wel uit het jaarrapport van SKO, maar die nuancering verschijnt pas later. Link

Report: TV Industry Suffers Steepest Drop in Ad Sales Since Recession

Ondertussen liepen wereldwijd de tv-advertentiebestedingen met 4 procent terug in 2019. Dat is de sterkste teruggang sinds de economische crisis in 2009. Bloomberg: “Traditional television has hemorrhaged viewers in recent years…” Het artikel geeft een handige samenvatting van het Magna rapport over de wereldwijde veranderingen in advertentiebestedingen in alle mediumtypen. Link

STER helemaal over op cookieloos adverteren

Het reclameplatform STER van de Nederlandse Publieke Omroep stopt met het gebruiken van tracking cookies voor online advertenties. Volgens STER accepteerden maar weinig bezoekers zulke volgcookies. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, want de manier waarop STER toestemming vroeg was dramatisch slecht. Bovendien moest op bijna elke pagina opnieuw toestemming gegeven worden. Contextueel adverteren is een goede oplossing. In Engeland wordt dit sinds afgelopen zomer al met succes gezamenlijk aangeboden door The Guardian, News UK, The Telegraph en Trinity Mirror. Er staan nog veel te veel trackers op Nederlandse sites, techniek die consumenten ongemerkt volgt en hun internet vertraagt. De trend om weg te gaan van cookies en trackers is een die ook door Nederlandse uitgevers sneller en breder omarmd zou mogen worden. Link

Hoogvliegers: epische EO-dramaserie over F-16 vliegers op NPO1

Noem me cynisch, maar het lijkt erop dat de EO een oplossing gevonden heeft om zowel meer jongeren te trekken als nieuwe financiering te vinden. Dat lijkt gelukt met deze, mede door het filmfonds gefinancierde, nieuwe en nogal schaamteloze promotieserie voor defensie. Een serie vol met adrenaline, geweld en (oh, oh, EO) zelfs lichte erotiek. Quotes uit de trailer: “Ik ga het leger in” “We hebben officieren nodig…” “Je moet niet denken, je volgt een bevel op”. Het is een soort polder-TopGun. Probleemjongeren worden helden, gaan kisten uit de lucht knallen, samen lachen, huilen en zuipen en natuurlijk kussen met knappe meisjes. Omdat jongeren geen NPO1 kijken, is er voor de zekerheid ook een aparte webserie gemaakt, plus nog een game, waarbij ‘gamers de digitale degens kunnen kruisen met vliegers van de Luchtmacht via Twitch en YouTube’. En reken maar dat er flink geïnvesteerd is om de jeugd hier naartoe te krijgen. Mijn zoon van 15 herkende direct het beeld op mijn scherm. Toen ik hem vroeg: “Waar ken je dat dan van?” zei hij: “Oh, daar zie ik al een maand reclames voor op YouTube…”. Targeting op jongens van 15 voor deze defensiepromo. Verdomme EO, echt? EO: “Uniek aan de serie is dat de Koninklijke Luchtmacht haar medewerking heeft verleend aan de serie, niet financieel maar met materieel….” Ja duh, de EO mag ook helemaal geen geld van Defensie aannemen. Maar het is wel duidelijk dat er op andere manieren een héle flinke bijdrage geleverd is… (Trailer, 1:52, foto: EO) Link

Quibi versus the world - The Verge

Mobile streaming service Quibi, gestart door ex-HP en Ebay CEO Meg Whitman en ex-Disney en Dreamworks CEO Jeffrey Katzenberg, gaat met een miljard (!) euro budget de concurrentie aan met TV, YouTube en Netflix. Van Quibi mogen we “Hollywood-style rotating video made for mobile” verwachten, mini-blockbusters in episodes van 5-7 minuten. Wat deze mensen volgens mij niet begrijpen, is dat het op mobiel en zéker voor jongeren niet meer gaat om Hollywood style production value. Dat telt niet in de beeldtaal van mobiel. Daar gaat het om snelheid, humor, het sociale aspect en er zelf iets mee kunnen doen. Snacken en scrollen. Mobile is for memes, not movies… Link

Hoe Spaanse software (onbedoeld) een gevaarlijk wapen werd voor online beïnvloeding

Ongelofelijk verhaal over een paar Spaanse softwaremakers van wie het leven compleet uit de hand loopt als Rusland de hand weet te leggen op hun software, die de stemming op sociale media kan beïnvloeden. In het artikel lees je hoe het Russische Internet Research Agency in Sint-Petersburg aan de slag ging met deze techniek. Inmiddels wordt met dit soort software invloed uitgeoefend op de publieke opinie in 45 democratieën, van Vietnam en Venezuela tot Israël en Spanje. Link

Statistics and charts on 9 trends that will define Publishing in 2020

Via lezer Joris (dank!) deze link naar een interessant artikel met data en grafieken over de grote trends voor uitgevers en in de media van 2020. Van de Streaming Wars tot Podcasting, de kansen voor TikTok om blijvend een plek te veroveren en nog zes andere actuele onderwerpen. Link

Moscow Cops Sell Access to City CCTV, Facial Recognition Data

In Moskou hangen drieduizend camera’s die uitgerust zijn met technologie voor gezichtsherkenning. De software is geïntegreerd met de Russische politiedatabase. Voor zo'n 400 euro kan iedereen die maar wil een login met toegang tot de systemen en de data kopen op de zwarte markt. “Was je vandaag nou alweer in de Burger King, schat?” Link 

The Most Captivating Brand Campaigns We Saw in 2019

Vooruit, nog één keer terugkijken dan, naar de beste Amerikaanse marketing. Niet volgens een jury of een bedrijf, maar op basis van de engagement van consumenten met deze merk campagnes. uit 2019. Deze uitingen haalden in de Verenigde Staten volgens Social media analytics bedrijf Unmetric de meeste shares, likes en comments in categorieën zoals social responsibility, satire, animals en music industry. Zitten een paar pareltjes bij. Link

-- 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

09-12-2019 | Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?
02-12-2019 | Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?
25-11-2019 | Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s
11-11-2019 | Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds
04-11-2019 | Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer
28-10-2019 | Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
21-10-2019 | Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit
14-10-2019 | Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht
07-10-2019 | Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie