Maarten Ros: Vergankelijk & Duf
04-02-2015 10:08:00 | Hits: 6393 | columnist: Maarten Ros | Tags:

V&D dreigt te worden bijgezet in het museum van verdwenen warenhuizen. Falend innovatievermogen is een belangrijke reden van de teloorgang van dit icoon van Hollands ondernemerschap. De winkels ademen nog steeds de sfeer van de jaren zeventig.  Dalende omzetten, hoge kosten en korte termijndoelstellingen deden de rest. Het is een kwalijke zaak om met de grote verantwoordelijkheid die het warenhuis concern sinds jaar en dag heeft zo onzorgvuldig om te springen. 

Leveranciers, medewerkers, gemeenten en winkeliers in de buurt van de 63 warenhuizen hebben allemaal een fiks belang bij een gezond warenhuis met een grote aantrekkingskracht op klanten en bezoekers. V&D is niet zomaar een winkel, het is al meer dan een eeuw een magneet voor winkelend publiek. Hele binnensteden zijn om de vestigingen heen gebouwd. Het zijn gezichtsbepalende winkels in vaak prachtige panden. Er is dus een grotere verantwoordelijk dan alleen het eigen belang.

Het is stuitend, nu het te laat lijkt, om vast te moeten stellen dat een van de meest gehoorde oorzaken van de problemen en de wegblijvende klanten de oubollige uitstraling is. De jaren zeventig liggen al even achter ons en zoveel tijd heeft men dus gehad om te anticiperen op alle veranderingen. Of dat nu de opkomst van de hippe kledingdiscounters H&M, Zara en Primark is, dat andere Hollandse icoon in wording Rituals of de online concurrentie van ontelbare al dan niet gespecialiseerde web shops. Geen van deze prikkels heeft V&D gedwongen succesvol en blijvend te vernieuwen.

Als de onderneming nog te redden is, moet er vliegensvlug een enorme innovatieoperatie op gang komen om de winkels om te bouwen naar een modern en aantrekkelijk warenhuis. Een rigoureuze turn around met echt onderscheidend vermogen die een nieuwe toekomst biedt. De pure smaakvolle uitstraling van het succesvolle La Place vertaald naar de winkelvloer en strategische categorieën. De kosten moeten omlaag en waarschijnlijk kunnen niet alle winkels open blijven.   

Met De Bijenkorf aan de bovenkant van de markt is er een inspirerend voorbeeld beschikbaar van een geslaagde herpositionering. Maar dan zal er bij Sun Capital veel dieper in de zakken moeten worden getast dan de € 40 miljoen die men nu beloofd heeft bij te storten. Dat bedrag is een grove onderschatting van de diepe identiteitscrisis waarin het concern verkeert. Er staan grote belangen op het spel. Noblesse oblige.

 

Maarten Ros is zelfstandig interim manager en consultant

www.twitter.com/MaartenRos

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie