[MediaWeek] Bas Vlugt: De brieven van Frank Volmer en Arie Slob
16-06-2019 23:32:00 | Hits: 2343 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

De afgelopen mediaweek deed Hilversum schudden op de grondvesten. Het was de week van de brieven van Frank Volmer en Arie Slob.

Het begon allemaal met het uitgelekte nieuws dat de NPO op televisie reclamevrij wordt tot 20:00 uur en online volledige reclamevrij. En dat NPO3 ter beschikking wordt gesteld aan de regionale omroepen. Nederlands MediaNetwerk startte een forum waarop volop aan werd meegewerkt. De teneur: media-exploitanten kan de NPO niet reclamevrij genoeg zijn, de NPO zelf, mediabureaus en adverteerders willen reclame op NPO graag behouden.

Nog voordat het officiële beleidsvoornemen door Arie Slob naar de kamer werd gestuurd, stuurde Ster directeur Frank Volmer alvast een brief naar Arie Slob: "Ik wil u er in dit stadium nadrukkelijk op wijzen dat de cijfers die momenteel in de media circuleren onjuist zijn en dat Ster zich niet herkent in de onderliggende berekeningen. Wij vrezen in dezen derhalve voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie. Het financiële verlies aan omzet door het afschaffen van tv-reclame tot 20:00 uur en online zal namelijk 80-90 miljoen euro per jaar bedragen, welk bedrag substantieel hoger is dan de 60 miljoen euro per jaar – waarvan 40 miljoen met belasting geld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen vanuit lijken te gaan."

Nog dezelfde dag stuurde Arie Slob zijn brief naar de Tweede Kamer: "De Ster-inkomsten zijn de afgelopen jaren onverwacht fors afgenomen. Dit leidt tot minder budget voor de landelijke publieke omroep. Maar er zijn ook inhoudelijke zorgen met betrekking tot de toekomst van reclame. De eerste zorg is dat de exploitatie van reclame in de toekomst steeds meer afhankelijk wordt van de toepassing van data van het publiek. Dit is al het geval bij de exploitatie van online reclame en zal naar verwachting op termijn ook bij lineaire televisie gebeuren. In de Verenigde Staten wordt deze ontwikkeling aangeduid als ‘programmatic tv’. Het kabinet vindt het niet wenselijk dat de publieke omroep meegaat in deze trend. De onafhankelijkheid en non-commercialiteit van de publieke omroep brengt met zich mee dat data van het publiek nooit gebruikt mogen worden om reclame te exploiteren of voor doeleinden die niets met de publieke taak te maken hebben."

De bedoeling is dat op langere termijn de NPO volledig reclamevrij wordt; NPO en omroepverenigingen krijgen jaar langer uitzendconcessie en erkenningen; NPO3 wordt NPO Regio met overdag behoud van kinderprogrammering.

In een interview met NRC gaat Arie Slob in op de stelling van Frank Volmer dat de maatregelen veel meer gaan kosten dan de minister zegt. Arie Slob: "Toen we in het verleden afgingen op Volmers ramingen, zijn we behoorlijk in de problemen gekomen."

Wat doet de minister hier? Diskwalificeert hij de directeur van de Ster hier als serieuze gesprekspartner?

Mwah, als we kijken naar de cijfers die Frank Volmer presenteert in zijn brief, is het lastig iets anders te concluderen dan dat hij de toekomst meer dan zonnig tegemoetziet, met twee joekels van trendbreuken dit jaar.

Ook gaat Arie Slob in op de stelling van NPO-bestuurder Shula Rijxman dat de politiek hier ingrijpt in de programmering van de NPO, wat wettelijk niet mag. Arie Slob: "Dat laat ik graag voor haar rekening. Wij mogen best zeggen dat we de regionale omroepen willen versterken. Ik vind het echt heel belangrijk dat ze meer samenwerken met de NPO."

De minister was er deze week duidelijk niet op uit om vrienden te maken in Hilversum.

Talpa Network heeft Menno Koningsberger benoemd tot Managing Director Marketing en Paul Römer tot Managing Director Radio en Televisie. De benoemingen luiden een volgende fase in de ontwikkeling van de onderneming in. Menno Koningsberger wordt verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten binnen Talpa Network en Paul Römer wordt verantwoordelijk voor de radio- en televisiemerken van Talpa Network. Paul Römer was van 2011 tot 2019 algemeen directeur van de NTR.

Nóg een transfer die we alvast kunnen noteren voor het lijstje Mediatransfers van het Jaar: Dionne Stax stapt over van NOS naar AVROTROS. Er wordt naar aanleiding van deze transfer in de media volop gespeculeerd over haar kansen om het Songfestival 2020 te presenteren. Ook veel gehoord: dat ze dat samen met Rick van de Westelaken gaat doen.

De website van Het Parool is uitgebreid met een Engelse sectie. Op dat deel van de site staan nieuwsberichten, tips voor Amsterdamse hotspots en achtergrondartikelen.

Op de cover van het julinummer van Cosmopolitan komt influencer Rianne Meijer tot leven door middel van augmented reality. Het is een primeur voor het magazine. Tevens is voor de eerste keer een adverteerder op de cover terug te vinden. Nederlands MediaNetwerk hield een interview met hoofdredacteur Josephine Kay over AR, luistermagazines, podcasts en de digitalisering van print.

Rinke Tjepkema volgt Karin Swerink op als hoofdredacteur bij Vogue Nederland, uitgegeven door Hearst Netherlands. Ze werkte eerder als adjunct-hoofdredacteur voor het modetijdschrift. Naast de reguliere Vogue en alle digitale kanalen geeft zij ook leiding aan Vogue Man. Rinke Tjepkema vervult haar nieuwe rol als hoofdredacteur per direct.

Dynamiek genoeg bij Hearst, en dan vindt deze week ook nog de langverwachte verhuizing plaats vanuit drie verschillende locaties naar het gloednieuwe pand in Houthavens Amsterdam, dat zich in rap tempo ontwikkelt tot dé mediawijk van de hoofdstad.

En tot slot vraag ik graag nog even aandacht voor de Media Rally. 28 juni vindt de rally plaats. Schrijf je nu in voor het by far leukste media-event van het jaar, nu het nog kan. Lees alles over de Media Rally, hoe je in te schrijven en andere teams uit te dagen hier.

www.mediarally.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie