Meest gelezen columns 2021
30-12-2021 08:03:00 | Hits: 7059 | columnist: Henri Lessing | Tags:

In 2021 mochten wij ons verheugen in de warme belangstelling van onze wakkere columnisten. Hier een selectie van de meest gelezen columns van het jaar.

1 | Henri Lessing: Je niche op YouTube overtreffen met context targeting

Digitale marketing evolueert en verandert, net als mode, sneller dan de lichtsnelheid. YouTube-influencermarketing staat ook niet stil: videomakers omarmen hun niches en micro-influencers blijken een betere publieksbetrokkenheid te hebben dan macro-influencers. Wat betekent dit voor merken?

Het betekent dat, hoewel het bereik en de impact van macro-influencers relevant blijven, micro-influencers de manier zijn om een ​​langdurige relatie met fans op te bouwen. Daarom moeten degenen die de top van hun niche op YouTube willen bereiken, de ecosystemen identificeren waarvan ze deel willen uitmaken en de krachtigste marketingtactieken gebruiken, zoals context targeting, om hun doelen te bereiken... lees deze column hier

2 | Van Susante over de Grenzen: Drink True van Evian

Als je aan flessen water denkt, dan is bij mij Evian wel een merk dat snel in mijn gedachten komt. Nu kwam ik hun meest recente global campagne tegen: Drink True.

Hierin willen ze eigenlijk twee boodschappen overbrengen (als ik het goed begrijp): het beste en schoonste water is van Evian en onze flessen zijn recyclebaar. Om die puurste en authentiekste kant een modern jasje te geven, zijn ze sinds juni 2020 in zee gegaan met Dua Lipa als brand ambassador. Haar eerste commercial is echter pas nu gelanceerd, waarin ze a capella zingt in een verder leeg theater... lees deze column hier

3 | Erwin Fisser: Tegen de juiste boom blaffen

Jahááááá, net als iedereen heb ik het inmiddels hé-le-maal gehad met die corona. Omdat ik te veel mensen om me heen heb gezien die er echt heel erg veel last van hebben of hebben gehad.

En ook vanwege dat wat wij inmiddels kennen als de coronamaatregelen. Maar ik heb dus geen moeite met die maatregelen op zichzelf. En ook vanuit communicatief oogpunt is het onderscheid tussen die dingen belangrijk... lees deze column hier

4 | Paola Cassone: Het einde van bezit?

Ik was jong tijdens de piek van de Koude Oorlog in de jaren zeventig. In Italië had de communistische partij toen 30 procent van de stemmen, wat van Italië – op z’n zachtst gezegd – een zeer levendig cultureel laboratorium maakte. De stelling dat privébezit een achterhaald concept is, is mij daarom helemaal niet vreemd. Wat ik nooit had verwacht, is dat dit concept nieuw leven ingeblazen zou worden door de extreme ontwikkeling van kapitalisme.

Ik kreeg al een voorproefje van deze beweging toen ik in het Verenigd Koninkrijk woonde aan het eind van de vorige eeuw. Het was toen voor mij al een verrassing om te leren dat huizen daar niet verkocht worden, maar ge-leased voor een aantal jaren... lees deze column hier

5 | Jeroen Verkroost: Journalist: Zwijg! Live Audio is Dood! Docu's: het nieuwe Streamen, Formule 1's Digitale Transformatie

De regels voor journalistiek zijn de afgelopen vier jaar eenzijdig veranderd. Door politici als Trump, die constant liegen en simpelweg weigeren daarvoor verantwoording af te leggen. Het Playbook is even simpel als geniaal; je roept iets dat populair klinkt en controversieel is, zodat je aandacht krijgt. Als je daarop aangesproken wordt, roep je wat anders. Als iemand dan doorvraagt, roep je dat diegene fout is en zelf juist de zaken verdraait. Fake news.
 
Het gevolg is dat de oude journalistieke benadering niet meer werkt. Je kunt iemand die dit model hanteert niet ter verantwoording roepen. Toch blijven media volgens het oude model werken; blijven interviewen, blijven vragen, en zo de aandacht blijven leveren die de brandstof is voor deze politici... lees deze column hier

6 | Wouter Glaser (Glasnost): 2021 wordt een mix van wat weer kan en de nieuwe manier van werken

Vorig jaar was een jaar waarin er op maatschappelijk vlak veel is gebeurd. En dat was niet alleen maar door de invloed van Covid-19. Er vallen drie trends op die blijvend invloed hebben op het gedrag van consument en daarmee op ons vak.

De eerste trend is de opkomst van de wereldwijde BLM-beweging en de grotere trend daarachter dat consumenten verwachten dat merken zich actief uitspreken over maatschappelijke misstanden. Dat heeft keuzes voor marketeers en consumenten voorgoed veranderd... lees deze column hier

7 | Tobias Vermeiren (UM): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Clubhouse, Silicon Valleys nieuwste en populairste start-up, heeft zich in Nederland viraal verspreid. Met ruim 1 miljoen gebruikers and still counting… mogen we toch wel spreken van een serieuze nieuwe socialmediaspeler in de markt.

Ik vroeg me al geruime tijd af wanneer er een social platform zou ontstaan dat zich focust op audio. Of sterker nog, ik vind dat het lang heeft geduurd voordat audio hetzelfde pad heeft gevolgd als video, tekst en afbeeldingen... lees deze column hier

8 | Laurien Vest (Gardeners): 2020 heeft voor pr meer gedaan dan alle jaren ervoor

Het staat buiten kijf dat 2020 voor pr meer heeft gedaan dan alle jaren ervoor. En dan bedoel ik de kracht van goede pr. Die versnelling komt voornamelijk door de zucht naar informatie in plaats van commercie. In tijden van crisis willen we het liefst alles weten, zo duidelijk en snel mogelijk. Commercie wordt minder belangrijk. Contact des te meer. 

Zo zagen we ontelbaar veel initiatieven van merken en bedrijven die zich centreerden om het thema samen of afstand. Het persoonlijke contact, het intieme en de drang om iets goeds voor een ander te doen, voerden de boventoon vorig jaar. Mooi, en nodig... lees deze column hier

9 | Arno Peperkoorn: Mij niet bellen

We leven in een bijzondere tijd. Een tijd waarin de stem van de consument sterker is dan ooit. De tijd waarin merken moeten kiezen en de meeste CMO’s het er nu toch echt wel over eens zijn dat kleur bekennen en keuzes maken onvermijdelijk zijn. De tijd van een leuke commercial maken en denken dat niemand door je waardes heen kijkt, als die waardes er überhaupt al waren, is echt voorbij.

Echt zijn. Daar draait het om. Holle frasen als relevantie liggen achter ons.

Echt zijn. Dat verkoopt. En wat is daar nu echt aan…?

Maar wat is dan echt en wie bepaalt wat echt is... lees deze column hier

10 | Gregory Edelenbos: 7 misvattingen bij het maken van branded content op YouTube

Vanwege de globale lockdown is de online activiteit enorm gestegen. Hierdoor is de verwachting dat veel meer bedrijven gaan investeren in branded content in 2021. Deze manier van adverteren biedt merken de mogelijkheid om de brand purpose te delen met het grote publiek. Waarom is het delen van deze brand purpose nu belangrijker dan ooit?

Covid-19 heeft onze prioriteiten enorm veranderd: hoe we werken, omgaan met de mensen om ons heen, hoe we onze tijd en geld besteden. Zeker Generatie Z heeft hier een sterke mening over... lees deze column hier

11 | David de Jong: Waar Liberty Global met Telenet slaagt in Vlaanderen blijft VodafoneZiggo steken

Al jarenlang wordt gesproken over volledig geïntegreerde media- en communicatiebedrijven. In Vlaanderen is sinds 28 januari 2021 het televisiemerk Play verschenen als algemeen televisiemerk. Het is meer dan de drie televisiezenders Play4, Play5 en Play6 die de plek van Vier, Vijf en Zes innamen. Het is onderdeel van een algehele strategie van Telenet om op alle platforms zichtbaar te zijn.

Telenet is het media- en communicatiebedrijf waar Liberty Global 58,28 procent van bezit als controlerend aandeelhouder. In Nederland is Liberty Global bekend van UPC, dat na de overname en fusie met Ziggo in 2015, sinds 2017 is ingebracht in VodafoneZiggo... lees deze column hier

12 | Joyce Lopulalan: Personalisatie als moeilijk dingetje

Bedrijven staan op een lastige tweesprong: enerzijds willen ze meer van de consument weten om zo hun aanbiedingen scherper in te kunnen steken. Anderzijds wil je zo ver mogelijk wegblijven van het registreren van persoonsgegevens. Want dat gooit veel bedrijfsprocessen overhoop.

En het verplicht je om aan een fiks aantal voorwaarden te voldoen, die per definitie niet in je core business passen. Maar wat als de consument ze juist graag achterlaat voor jou om te gebruiken... lees deze column hier

13 | Michiel Veugelers: 1984

In de jaren tachtig was het bioscoopbezoek dramatisch laag door de komst van een noviteit: de videorecorder. Ken je ze nog, V2000, VHS of Betamax? Je kon naar een videotheek gaan (Videoland had toen een andere betekenis dan de huidige streamingdienst van RTL), huurde een videoband en daarmee kon je thuis een film kijken op je eigen televisie vanaf je eigen bank, door die band in de videorecorder te doen en op Play te drukken.

Je hoefde de deur niet meer uit. Wel de band netjes terugspoelen en de volgende dag weer inleveren bij de videotheek om een boete te voorkomen. Naar de bioscoop ging je alleen voor de echt grote films en dan vaak als uitje met vrienden of familie. De rest keek je thuis... lees deze column hier

14 | Bob Goulooze: Een ander woord voor…

In de corporate communicatie draait het om perceptie. Hoe ziet de buitenwereld mijn bedrijf? Straalt het genoeg vertrouwen uit, zodat het publiek mijn producten koopt of mijn diensten afneemt?

Gepercipieerde problemen zijn vaak geen problemen meer, als er wat aan de perceptie verandert. Neem het probleem: welke kant draait een wiel op als ik het een zwaai geef met de klok mee. Het antwoord lijkt simpel: naar rechts. Maar sta ik aan de andere kant van het wiel, dan draait dat tegen de klok in naar links. De plaats van waarneming bepaalt de perceptie... lees deze column hier

15 | Bas Vlugt: Veel vraagtekens bij de bruikbaarheid van NMO Print & Merken Monitor

Als je als mediavakjournalist probeert iets te doen met de door NOM uitgevoerde onderzoeken, dan valt dat al jaren niet mee. Met de openbare data kun je maar weinig. Wat er ter beschikking is, zijn de printoplages van een recent meetpunt, op dit moment is dat Q3 2020 - Q2 2021 maar geen historische data. Daardoor kun je geen jaar op jaar vergelijkingen maken en kun je dus ook niet zien welke titels het goed doen en welke niet.

Dit wekt de suggestie dat de media-exploitanten hier geen belang bij hebben omdat printoplages onder druk staan. Of misschien stonden, omdat ik in tijden van corona ook wel ook heel vrolijke uitgevers aan de telefoon krijg die verhalen over stijgende print-oplages en adverteerders zelfs nee moeten verkopen – dat is dus niet voorbehouden aan Frank, Ton en Allard... lees deze column hier

16 | Jur Baart: Het begin van de gouden eeuw online

In oktober 2020 gaf jong talent Billie Eilish (19) voor betalende streamers een game-changing concert waardoor de lat voor de livestream-industrie weer werd verhoogd. Waarom? XR ofwel Extended Reality:  een combinatie van augmented reality, virtual reality en mixed reality.

Eilish stond in een soort kuip, die eigenlijk één groot beeldscherm was. Per nummer werd een compleet nieuw meeslepend digitaal decor opgetrokken. Van postapocalyptisch dreigende reuzenspinnen tot adembenemende onderwaterwerelden met gigantische figuren... lees deze column hier

 

Nederlands MediaNetwerk | Marketing Report zoekt columnisten voor 2022

Wij zoeken vakgenoten met een open blik en scherpe pen die het leuk vinden om met enige regelmaat over ontwikkelingen in het vak te schrijven.

Ben jij dat? Stuur dan even een mail naar Bas - bas@nederlandsmedianetwerk.nl. Bellen mag ook.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie