[Van Susante over de grenzen] Don’t fence me in van Mini USA
26-01-2019 15:26:00 | Hits: 2420 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Auto’s en mannen, een klassieke combinatie. En het rijden in een auto moet je een goed gevoel geven. Samenwerkingen in de auto-industrie zijn veelvoorkomend en vaak succesvol. Een bekende is Peugeot en Roland Garros, twee typisch Franse dingen, of Renault en Rip Curl.

Ook Ford en Eddie Bauer is een langlopende Amerikaanse samenwerking geweest. Tegenwoordig werken automerken vaker samen met bekendheden; zo werkte bijvoorbeeld Jaguar met Andy Murray (XF Sportbrake en recent de I-PACE).

Recent is in de VS een campagne voor de nieuwe Mini Countryman gelanceerd met Labrinth, een Britse singer-songwriter, rapper, producer (onder meer voor Emeli Sande, Adele, LSD, Nicki Minaj). Hem is gevraagd de Bing Crosby klassieker Don’t fence me in te interpreteren en aan te passen naar het nu. In de commercial zie je hem instappen onderweg naar een opnamestudio, waarin je dit nummer a capella hoort (want goede akoestiek in de auto).

Door de driving experience en het nummer kan Labrinth even wegdromen en ongestoord naar de plek van bestemming rijden. Hij waant zich helemaal alleen. Hierin mooie shots van de auto en New York City, waardoor je zelf ook zin krijgt te gaan rijden. Aangekomen is hij geïnspireerd om muziek te gaan maken; wat een ritje wel allemaal teweeg kan brengen.

Dit alles past goed bij het eigenwijze, innovatieve karakter van Mini. Ontsnappen aan de conventies zegt de campagne, wat goed bij zowel MINI als Labrinth past.

In mijn beleving een geslaagde campagne; samenwerken met een artiest met goede muziek (een klassieker helpt), en verder laat de campagne goed de kenmerken van de auto zien (4WD, akoestiek, ruimte, rijplezier). Je krijgt zin te gaan rijden, wat een mooi compliment is naar de makers. Ook op de website en sociale kanalen als Twitter en Facebook is de samenwerking goed doorgetrokken en goed vindbaar.

Verder is de timing erg goed. Net voor het media- en reclamecircus rondom de Super Bowl los barst. Vorig jaar heeft MINI dit ook gedaan met het nummer No Roots, door Alice Merton, wat de top 5 haalde in de Amerikaanse hitlijsten. Dus een traditie lijkt geboren…

Maurice van Susante is is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14


Lees ook:

05-11-2018 | [Van Susante over de grenzen] Tough as grapes van Welch’s Juice
26-04-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
07-02-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie