[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pickwick, Oxxio, Skoda
11-05-2014 09:17:00 | Hits: 5773 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Consumer insights - of relevantie in goed Nederlands - daar draait het tegenwoordig om. Eigenlijk draaide het daar in goede reclame natuurlijk altijd al om; een verhaal of aanbod dat een échte behoefte raakt en daar een oplossing of aanvulling voor biedt. De opkomst van digitale en sociale media hebben ons opnieuw met de neus op dat feit  gedrukt, gewoon omdat relevantie ineens meetbaar werd: hoe relevanter hoe hoger je conversie, hoe meer likes. Hoe zit dat dan in oude media? Nou, soms gaat het goed en soms kan het beter.

Pickwick – Thuis sinds 1753

Wat is de essentie van thee? Warmte, gezelligheid, rust, thuiskomen. En dat brengt Pickwick mooi in beeld: thuiskomen van school waar je moeder wacht met een kopje thee en een biscuitje. Alhoewel dat tegenwoordig met werkende moeders, werkende vaders, buitenschoolse opvang en sleutelkinderen een stuk minder vaak gebeurt, verlangen we hier eigenlijk allemaal wel naar terug. Daarom is de link met het verleden zo mooi in de commercial; vroeger was het zo slecht nog niet en Pickwick was erbij.

Opvallend is wel dat Pickwick hiermee de plaats inneemt van Douwe Egberts in de jaren ‘80. Want toen kwam je thuis voor koffie: “Altijd weer een gezellig moment met de lekkerste koffie die je kent. Je bent thuis waar je Douwe Egberts drinkt”.

Maar koffie is tegenwoordig vooral hip met Macchiato’s, White Chocolate Mocha’s en Iced Caffè Americano’s. Daar kom je niet meer voor thuis, daar ga je voor naar buiten; naar coffee bars en barista workshops. Een goeie zet van Pickwick dus om in het gat te springen dat koffie achterlaat. Pickwick en Douwe Egberts horen bij hetzelfde bedrijf. Zouden ze een oude archiefkast hebben opengetrokken?

Like.

Oxxio – energie is duur en saai

Ook Oxxio wil relevant zijn. Na ons jarenlang te hebben verteld dat we teveel betalen voor onze energie, zijn ze er achter gekomen dat mensen energie eigenlijk helemaal niet interessant vinden. Verfrissend, echt! En de commercial begint ook veelbelovend: “Interesseert energie je helemaal niks? Ja, het is ook saai!”

“Dan gaat het nu komen”, denk je. Oxxio komt met een propositie die dat voor eens en voor altijd gaat veranderen! Geholpen door de super slowmotion-beelden wordt de spanningsboog ondraaglijk hoog opgedreven…

En dan: BAM! AANBIEDING! Gewoon een aanbieding. Sterker nog, precies dezelfde aanbieding die ze al jaren doen, inclusief de eeuwige gratis tablet. Oxxio doet alsof ze met iets nieuws komen, maar het is gewoon oude wijn in nieuwe zakken.

Geen Like voor Oxxio.

Skoda – 14% bijtelling

Dat een saai gegeven toch gewoon relevant kan worden gebracht, bewijst Skoda. 14% bijtelling is al net zo droog als je energierekening. Maar bij Skoda koppelen ze dat heel slim  aan een voordeel van hun Octavia. Een simpele, eenduidige boodschap met een duidelijk en eerlijk voordeel voor de koper: “Skoda Octavia, niet de enige met 14% bijtelling, maar wel de ruimste.”

En het wordt ook nog ‘ns heel simpel, sympathiek en echt in beeld gebracht. Reclame zonder opsmuk; ik hou daar wel van.

Like dus.

 

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie