[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Mini, Bavaria, Auping
08-05-2013 11:55:00 | Hits: 9496 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Direct in het hart van de doelgroep schieten en van daaruit een olievlek creëren. Slim. Dat vind ik van de Clubvan commercial van Mini, waarin het autootje straalt in haar eigenzinnigheid. Het deed me direct denken aan de Mini Cooper Christmas Morning.

Door de voorselectie van eigenzinnige bedrijven is het de ontvanger van de boodschap vrij snel duidelijk wat de aspiraties van Mini zijn. Nog slimmer: de hipste bedrijven van Nederland actie laten voeren binnen hún clientèle, al dan niet via sociale media.

 

De doelgroep voor een Clubvan zal niet bestaan uit loodgieters en schilders en in een tijd dat autoverkopen dramatisch teruglopen, is de keuze voor hyperselectief inkopen het slimst. Slim wil niet automatisch zeggen veel. In social valt de buzz nog mee, terwijl de video toch al twee weken live staat. Wat niet is, kan nog komen.


Bavaria laat zien dat moeite niet altijd loont. Het idee – om een terras te verlichten via een spiegel – is grappig en past bij het merk. De executie die Bavaria heeft gekozen, laat mijn inziens echter te wensen over. Het filmpje op Youtube voelt afstandelijk, een beetje nep. Op internet zwerven er meer varianten van de stunt rond, onder meer een versie die wél met handycam is gefilmd. Deze is grappig genoeg vaker bekeken dan het origineel.

Ook sociaal gezien is het een minder geschikte uiting. De ontvanger wordt geconfronteerd met een voldongen feit: zo, we hebben zon. Punt. Waarom ik daar merkvoorkeur van zou moeten krijgen ontgaat me. En waarom ik het zou moeten delen met mijn vrienden, is me ook vreemd. Carlsberg deed het dan beter met Friends Test.

Een goede morgen claimen doet de nieuwste commercial van Auping. Sterk Adi Dassler gehalte. Een mooi verhaal heeft waarde. Dat verhaal moet dan wel verder gaan dan alleen de producten die het merk aanbiedt, vandaar dat in de commercial de draai is gemaakt naar de what’s in it for you. Toch ben ik bang dat de commercial parels zijn voor de zwijnen. Het is crisis, consumenten sterk minder geld uit aan bedden en dat zorgt voor een kaalslag in de branche.

Bekijk de bekende executieveilingwebsites en je weet hoe de vlag erbij hangt. Jammer. Ik ben van mening dat koers houden op zo’n moment goed is. Duidelijk maken wat je onderscheidt van je concurrenten is de enige waarde waarop je kunt terugvallen.

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative.

www.initiative.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis