Antoine Houtsma over de Dat zeg ik… Gamma campagne
20-03-2015 15:07:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 6362 | Tags:

Dit weekend is de tweede, door Joe Public ontwikkelde commercial te zien in de nieuwe Dat zeg ik… Gamma campagne. Wij spreken met Antoine Houtsma.

Dag Antoine, hoe is het met jou en hoe gaat het met Joe Public?

Ha ha, nou dat is nogal dubbel. Prive worstelen we met de opvoeding van een schapendoes pup met ADHD in het kwadraat. Maar de pup genaamd Joe Public is al behoorlijk volwassen. Steeds meer adverteerders ontdekken dat we een bureau zijn die ondanks onze take-away advertising formule wel degelijk er zijn om lange relaties met onze klanten aan te gaan. En dat uit zich ook steeds meer in spraakmakend werk zoals onlangs voor PostNL de door ons bedachte Valentijnsactie waarbij heel Nederland een Valentijnskaart kon versturen met een lipstick kus in plaats van een postzegel.

En ook wordt steeds zichtbaarder dat we campagnes maken voor de lange termijn. Voor OHRA al 3 jaar met een vast echtpaar in de hoofdrol, voor Bertolli met het bejaarde testteam. En nu zijn we erg trots op de herintroductie van 'DAT ZEG IK. GAMMA.' met een campagne die in alle middelen, van winkelvloer tot tv-commercial haar werk doet.

Noem mij een emotioneel wrak maar ik vind de campagne nogal goed! IJzersterk pay off doorvertaald naar een goed en nieuw concept. What is the campaign alla bout? Vertel alles!

Ik zal je geen emotioneel wrak noemen, ik denk dat je voelt wat heel veel mensen voelen bij deze campagne. Zeker, het is geen 'lach of ik schiet' campagne, maar wel de toon die in deze tijd en op dit moment ook bij Gamma past. Na het geweldige tijdperk van Sjaak en Freek Willem heeft Gamma nog jarenlang leuke commercials gehad, maar ze telden niet echt op. Bovendien was de pay-off 'Mooi hè. Gamma.' slechts bij 1% van Nederland bekend. Terwijl de jarenlang gehanteerde pay-off 'Dat zeg ik. Gamma.' nog steeds enorm bekend was.

Toen Gamma bij ons binnenliep hebben we eerst twee commercials voor ze gemaakt met het populaire klushondje dat zelfs 4e werd bij de Gouden Loeki. Maar dat was slechts een tijdelijke oplossing, ondertussen waren we hard bezig met de langere termijn. En die lange termijn campagne is dus nu begonnen met inmiddels 2 commercials en allerhande doorvertalingen in de Gamma krant, op de winkelvloer (denk aan 'Dat zaag ik' bij de zaagafdeling, 'Dat weet ik' bij de informatiebalie), op radio, eigenlijk overal. Terugkeren naar het tijdperk van Sjaak en Freek-Willem was geen optie, de wereld is veranderd. Er worden veel minder grote verbouwingen gedaan waardoor klussen over het algemeen ook wat decoratiever van aard zijn. En dus ook vrouwelijker. Het past nu gewoon niet bij Gamma om nog een puur mannelijke campagne te voeren.

Vandaar deze aanpak waarbij we de ene keer een wat emotionelere commercial maken zoals de zoon die voor zijn vader het fietspad van de Afsluitdijk voorziet van allerlei op het asfalt geschilderde aanmoedigingen. En een andere keer een commercial met een wat vettere grap. De campagne heeft het in zich om lang mee te gaan en toch elke keer te verrassen. Grote voordeel is dat het alles behalve een inwisselbare bouwmarktcampagne is. Door het dwingende grid dat we onszelf hebben opgelegd met de titels 'Dat ....... ik.' is elke commercial weer onlosmakelijk een Gamma commercial.

Wat is het laatste nieuws?

Pfoe, we hebben ons take-away pand op de Valkenburgerstraat met 50% vergroot door het pand van de buren erbij te betrekken. We zijn aan de slag voor twee mooie nieuwe Hollandse merken waar ik je binnenkort meer over mag vertellen. We gaan uitbreiden en zoeken daarom nog een stagiair en een art-director. En wat ik altijd leuk vind om te vertellen is dat ons zusterbureau in Zuid-Afrika alweer voor de tweede keer op rij is gekozen tot Bureau van het Jaar in Zuid-Afrika en echt door het dak heen groeit. Inmiddels werken er 160 man en is het een fullservice bureau waar wij regelmatig gebruik van maken met design-projecten en filmprodukties in Zuid-Afrika. Komende week vliegen we er weer naartoe voor ons jaarlijkse overleg.

We willen nog steeds onze formule verder uitrollen in de wereld en daar gaan we weer mee aan de slag. Nu zijn er al allianties met bureaus in bijna 10 Afrikaanse landen, maar de bedoeling is dat we ook in de belangrijke reclamesteden in de wereld een Joe Public gaan krijgen. Net als in onze samenwerking met Zuid-Afrika gebaseerd op een samenwerking op basis van vrije wil en niet met allerlei financiele constructies waarbij een boekhouder in New York bepaalt wat er gebeurt.

Antoine Houtsma is Creative Director bij Joe Public

www.joepublic.nl
www.gamma.nl

 

Credits

Adverteerder: GAMMA | Verantwoordelijk bij GAMMA: Alex Phaff, Helma van Remmerden | Bureau: Joe Public Take-Away Advertising | Creatie: Bart Oostindie en Antoine Houtsma | Strategie: Jeroen van Eck | Account: Jolies van Rijn | Producer: Denise Willigers, Merel Groenenboom | Produktiemaatschappij: Holy Fools | Regisseur: Mattias Schut | Editor: Teun Rietveld | Muziek: FC Walvisch