[Cross Media Adverteerder] Alex Phaff over Gamma
11-04-2016 12:13:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4839 | Tags:

Gamma is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2016, voorgedragen door Joe Public Take-Away Advertising. Aan het woord is Alex Phaff, Marketing Communicatiemanager bij Gamma Nederland.

Kun jij Gamma introduceren?

Gamma is als marktleider binnen de doe-het-zelf-branche met 165 fysieke winkels en de inmiddels grootste DHZ-webshop van Nederland een vertrouwde waarde binnen het Nederlandse retaillandschap en in de hoofden van de Nederlandse consument. Dat gezegd hebbend kunnen we ook constateren dat de DHZ-branche het de afgelopen erg zwaar heeft gehad en Gamma is daarin geen uitzondering. Het goede nieuws is echter dat we toch in staat zijn geweest om onze marktpositie te behouden en zelfs nog wat uit te breiden ondanks nieuwe toetreders en de komst van nieuwe aanbieders in zowel de traditionele retailwereld als in het onlinekanaal. De belangrijkste reden daarvoor is dat we tijdig hebben ingezien dat de bakens verzet moeten worden en zwaar investeren in het omvormen van ons bedrijf van traditionele single channel retailer naar een omnichannel georiënteerd bedrijf, waarin de klant centraal staat in plaats van het aanbod. We doen de goede dingen. Dat klinkt als een verzameling cliche’s en dat zou het ook zijn als we niet feitelijk een enorme beweging zouden hebben gemaakt om dáár aanwezig te kunnen zijn waar de consument dat van ons verwacht, met zinvolle content. We zijn er nog lang niet en er bestaat volgens mij geen moment waarop je kunt zeggen ‘we zijn klaar’ maar we zijn toch aardig in staat om deze ‘olifant’ te laten dansen!

Hoe kijken jullie vanuit Gamma naar crossmedia?

De dagen dat we blind kozen voor de huis-aan-huis-folder en televisie zijn al enige tijd voorbij. Binnen de budgetgrenzen rekenen we voor iedere activiteit door hoe de meest optimale mediamix eruit ziet in relatie tot de campagnedoelstellingen. Dat heeft geleid tot een cross mediale benadering waarin de ‘oude’ media vanzelfsprekend nog een significante rol vervullen, maar met name het online kanaal een met de dag groeiende rol vervult. Centrale doelstelling is om op een gecontroleerde wijze de afhankelijkheid van met name ‘print’ kleiner te maken en om te komen tot een mediamix die enerzijds een groot bereik garandeert (noodzakelijk) maar anderzijds zich steeds meer ontwikkelt richting persoonlijke relevantie voor de ontvanger.

Op welke crossmedia case van Gamma ben je trots?

Met name op de ‘Dat Vraag Ik-case’ waarmee we in een extreem korte tijd een live chat dienst hebben geïntroduceerd waar de consument ‘real time’en op het moment dat hij advies nodig heeft, van goed geschoolde GAMMA-medewerkers een klusadvies kan krijgen. Door een optimale mediamix hebben we snel bekendheid kunnen geven aan dit initiatief en is het vanaf dag 1 zeer succesvol, wat ook blijkt uit de waarderingscijfers die de consument aan deze dienstverlening geeft (ruim 75% van de gebruikers van de live chat geeft 4 tot 5 sterren voor het gegeven advies op een schaal van 1 tot 5. Ca. 50% geeft overigens 5 sterren!!!). Wat begon als een extra service tijdens de bouwvak is nu opgenomen in ons vaste palet aan services. Overigens is het leuk te melden dat de reactie-snelheid op datvraagik.nl ongeëvenaard is, veel sneller bijvoorbeeld dan partijen als Cool Blue of KLM die toch bekend staan als leading partijen op social gebied.

Hoe werken jullie op crossmedia gebied samen met Joe Public Take-Away Advertising?

Wij weten ons omringd door een aantal goede specialisten op communicatiegebied en Joe Public is daar een van. Met name op het gebied van concepting en als ‘sparring partner’ spelen zij een belangrijke rol. Ook als het gaat om de ideevorming voor een cross mediale aanpak! Voor de feitelijke inzet, budgetverdeling  en technische uitwerking haken we echter ook nog een paar andere specialisten aan zoals Mindshare, Icemedia, I-Prospect en Giesbers. Gezamenlijk creëren we een multimediale aanpak die bijdraagt aan het succes van de campagnes en daarmee de formule.

Wat zouden bureaus en exploitanten kunnen doen om adverteerders op crossmedia gebied beter te bedienen? Ik ervaar een gebrek aan échte generalisten op media-adviesgebied die de oude en de nieuwe wereld echt aan elkaar kunnen verbinden. Er wordt wel veel geclaimd op dit gebied, maar meningen zijn vaak dominanter dan het verstand.

Hoe kijkt Gamma naar social en mobile als advertentiemedia?

Prima bereiksmedia met een gewaardeerde rol binnen de totale mediamix.

www.gamma.nl
www.joepublic.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `