[Cross Media Bureau 2018] Niels Roodenburg over eMense
09-03-2018 16:17:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 5029 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. eMense is genomineerd voor de titel Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Niels Roodenburg, managing director van eMense.

Kun jij eMense introduceren?

eMense is een fullservice activatiebureau gevestigd in Haarlem. We zijn de samenwerking tussen toonaangevende organisaties binnen e-sports, gaming, evenementenorganisatie, videoproducties en allround media in de Benelux. De gebundelde kracht, kennis, netwerken en expertise maakt van eMense de one-stop-shop voor elk bedrijf of merk dat geïnteresseerd is in het bereiken van millennials in het algemeen en gaming en e-sports communities in het bijzonder.

Hoe onderscheidt eMense zich op crossmediagebied van andere bureaus?

eMense biedt activatieconcepten op maat voor elk merk dat millennials wil bereiken en activeren. De synergie tussen gaming, e-sports, live producties, events, media en influencermarketing maakt dit een unieke combinatie om effectief millennials te bereiken en te activeren. Een mooi voorbeeld hiervan is de Ziggo eBattle F1 waarbij we verantwoordelijk waren voor zowel de conceptontwikkeling als de uitvoering. Hierdoor zijn maar liefst 68.000 fans geactiveerd.

Welke stappen heeft eMense in 2017 gezet op crossmediagebied?

eMense is in 2017 gestart door het samengaan van ESL Benelux, Media Lizard en Pulse Activations. Op die manier hebben we events, e-sports, activaties, videoproducties en eigen media samengevoegd tot een crossmediale cocktail. Het DNA van eMense is dus volledig crossmediaal. Of je nou een advertentiecampagne wilt draaien op Androidworld, IGN Beneleux, AskMen Benelux, livestreams wilt doen op YouTube, Facebook of op Twitch of de consument direct wilt benaderen met een event: voor alle invullingen ben je bij eMense aan het juiste adres. Doordat we alle crossmediale facetten met elkaar combineren, hebben we een unieke positie in de markt.

Op welke crossmedia case van jouw bureau ben je trots? 

We hebben afgelopen jaar heel veel crossmediale campagnes georganiseerd, maar in de Ziggo eBattle kwamen al onze expertises perfect samen. De Ziggo eBattle F1 is een virtuele strijd tussen oud Formule 1-coureur Robert Doornbos en de doelgroep met als doelstelling het vergroten van de merkvoorkeur voor Ziggo onder millennials door entertainment en connectiviteit aan elkaar te koppelen. Millennials zijn bovenmatig geïnteresseerd in Formule 1 en e-sports. Die elementen hebben we samengebracht in een activatie waarmee we buiten de gebaande paden én crossmediaal campagne voerden. Met minimale middelen hebben we voor millennials een interactie gecreëerd met het merk Ziggo. We liftten mee op de ongekende populariteit van Max Verstappen en groeiende e-sports. Iedereen kon zich even Formule 1-coureur voelen op het Ziggo eCircuit op Hoog Catharijne. De snelste coureur van de week nam het in de uitzending van Formule 1 Café op Ziggo sport live op tegen Robert Doornbos. De Ziggo eBattle resulteerde in gigantische crossmediale output in zowel owned (Ziggo Sport, Ziggo website, nieuwsbrieven), social (Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram), earned (free publicity in print, radio, online en TV) en paid kanalen. Hierbij was eMense verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling, live productie en de uitvoering van de Ziggo eBattle F1.

Zetten adverteerders optimaal in op crossmedia? 

Nee. We zien dat veel adverteerders nog te verzuild denken. Crossmediaal is in de regel vaak niet crossmediaal maar zijn onsamenhangende communicatiezuilen. Om een campagne optimaal effect te laten hebben, moet er gezocht worden naar synergie. Wij adviseren altijd een geïntegreerde crossmediale marketingcampagne waarin de onderdelen elkaar versterken.

 

 

 

 

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van digital, social en mobile?

eMense richt zich op de moeilijk te bereiken doelgroep: millennials. Deze digital natives zijn moeilijk te bereiken omdat ze minder afhankelijk zijn van traditionele media en zelf beslissen welke media ze op welk moment met als welk doel willen consumeren. Bovendien heeft een groot deel van deze doelgroep adblockers geïnstalleerd, waardoor het voor merken steeds moeilijker is om deze doelgroep te bereiken. Hierdoor is het noodzakelijk om buiten de traditionele manier van adverteren te denken. eMense biedt hier een oplossing voor door millennials te bereiken en activeren aan de hand van een op maat gemaakte en crossmediale marketingaanpak. Aan de hand van evenementen, het bereik dat eMense heeft en de kennis op het gebied van livestreams, verbindt eMense merken met millennials.

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? 

Het inkopen van platte advertentieruimte zal in het huidige digitale tijdperk niet alleen voldoende zijn om digital natives te bereiken met de advertentieboodschap. Nieuwe creatieve, interactieve concepten, waarbij er wordt ingespeeld op de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends, zijn daarom noodzakelijk om in de toekomst consumenten te kunnen bereiken en activeren. Dit vergt van de adverteerder een nieuwe frisse blik op hoe marketing uitgevoerd dient te worden waarbij de rol van traditionele massa communicatie nog wel relevant zal zijn maar een ondersteunde rol zal krijgen in de marketingcampagne.

Wat is het laatste nieuws?

De Ziggo eBattle gaat aankomend seizoen door. eMense heeft in samenwerking met Ziggo het concept uitgebreid en op sommige vlakken aangepast om alles te optimaliseren. Crossmedia zal gedurende de hele campagne een belangrijke rol spelen.

www.emense.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie