[Cross Media Case 2018] Bob ten Berge over het YouTube-format Het Jachtseizoen
09-03-2018 13:38:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3432 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Het YouTube-format Het Jachtseizoen, ingestuurd door RTL, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Bob ten Berge, Senior Brand Partnership Manager StukTV - Native advertising bij RTL.

Kun je RTL introduceren?

Van eigen series en nieuws tot sport en films, van live shows en digitale platforms tot online streamen. Met onze TV-zenders en themakanalen hebben we het marktleiderschap op de Nederlandse televisiemarkt in handen. Dankzij onze digitale activiteiten zoals RTL MCN, RTL XL, Buienradar, Videoland en RTL Nieuws zijn we ook op de digitale markt uitgegroeid tot één van de grootste spelers. Zo bieden we met onze MCN unieke content voor een jonge doelgroep en realiseren we een groot bereik op YouTube. Door onze samenwerking met Adfactor zijn er nog meer mogelijkheden voor native advertising.

Hoe kijken jullie naar cross media?

RTL omarmt alle vormen van kijken. Of het nu gaat om Youtube, onze TV-zenders, social media of RTL XL, de consument is vindbaar via al onze platformen. En met onze live events staan wij in direct contact met de doelgroep. Wij distribueren onze content daar waar de consument zich bevindt, ongeacht device of platform. We bouwen merken en creëren fans. En met behulp van data kan er steeds meer worden getarget, waardoor de boodschap gerichter bij de consument kan worden afgeleverd. Zo worden adverteerders en kijkers maximaal bediend.

 

 

De case

Tech-partij Samsung en de content creators van StukTV zorgen met YouTube-format voor meer beweging onder jongeren door app van Het Jachtseizoen.

Kun je de case omschrijven?

Tech-partij Samsung wilde in het najaar van 2017 meer millennials bereiken met haar producten om de merkrelevantie en productbekendheid te vergroten. Om dit te kunnen realiseren, haakte de organisatie aan bij de populaire social influencers Giel, Thomas en Stefan van het YouTube-kanaal StukTV. Met spraakmakende content weten zij jonge kijkers als geen ander te bereiken. En dit is precies de gewenste doelgroep van Samsung.

In hun YouTube-format Het Jachtseizoen maken de jongens van StukTV jacht op tien bekende Nederlanders. Met een voorsprong van twintig minuten moet de BN’er vier uur lang uit handen zien te blijven van de mannen. Gehuld in een oranje gevangenis-overall slaat de BN’er, zonder geld of telefoon, te voet op de vlucht.

We plaatsten de afleveringen op YouTube, met daarin relevante gebruiksmomenten van Samsung. Zo stuurde een Samsung GPS-tracker iedere tien minuten de locatie van de BN’ers naar de jongens van StukTV, die beschikten over een bus gevuld met handige opsporingsmiddelen van Samsung.

Tijdens de eerste editie van Het Jachtseizoen viel op dat de kijkers van het format het spel ook zelf gingen spelen. Om de jongeren nog meer in beweging te krijgen, introduceerden we dit jaar een app. Hierin konden ze het spel zelf spelen én maakten ze kans op een felbegeerde rol als boef in de laatste aflevering van Het Jachtseizoen. Naast de speelfunctie kon je in de app ook terecht voor de leukste 360-graden video’s achter de schermen. Zo zagen de kijkers de bus met alle Samsung-gadgets of de gesprekken met de ontsnapte boeven uit de YouTube-serie. Buiten spelen was nog nooit zo leuk! En hoe tof dat een tech-partij als Samsung zo’n grote bijdrage kan leveren aan het stimuleren van buiten spelen en meer beweging onder jongeren!

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Alle uitingen zijn volledig ontwikkeld door RTL, StukTV en Samsung. De inkoop lag in handen van Starcom.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

In totaal zonden we elf afleveringen op YouTube uit. YouTube is hét platform waar millennials tegenwoordig te vinden zijn en waar StukTV een miljoenenbereik op genereert. Het is steeds moeilijker om millennials te bereiken via de traditionele manier. Omdat social influencers zóveel bereik hebben, was het voor Samsung de uitgelezen kans om aan te haken op Nederlands best bekeken YouTube-format. Naast YouTube omvatte de campagne relevante gebruiksmomenten van Samsung, billboards, Instagram posts, cromo’s en streamstarts.

Nieuw dit jaar was de spraakmakende app, waarmee we jongeren meer in beweging wilden brengen.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Samsung heeft met dit partnership de innovatieve millennials bereikt. Per aflevering is een gemiddelde video performance gerealiseerd van 1,5 miljoen views. De beste afleveringen hebben tot nu toe 1,9 miljoen views gerealiseerd. In totaal hebben we 17 miljoen views behaald. Dit is tot nu toe meer dan 215 miljoen minuten in termen van kijktijd. En de teller blijft maar doorlopen: dat is het mooie van YouTube en sponsorships als deze.

De app van Het Jachtseizoen heeft meer dan 350.000 downloads en via 58 instagramposts kregen we meer dan 2,1 miljoen likes.

Dit zorgde ook voor prachtige resultaten voor het merk Samsung op het gebied van reclamebekendheid, merkimago en de aankoopoverweging. De merkrelevantie en de productbekendheid stegen gigantisch. Bovendien ligt de overweging van Samsung producten door het partnership significant hoger onder kijkers. De inzet van BN’ers als boeven zorgt voor extra snelle bereiksopbouw en impact. Dankzij de samenwerking met Samsung werd Het Jachtseizoen naar een ‘next-level’ getild en meer een ‘high tech format’.

Wat is het laatste nieuws?

Na twee topseizoenen met fantastische resultaten kan ik verklappen dat er een derde seizoen aankomt. Hierin zorgen we voor nog meer vernieuwing en verbetering van de app waarmee we de 1,6 miljoen volgers van StukTV opnieuw kunnen activeren. Met de keuze voor BN’ers als uitdager hebben we een supergroot publiek bereikt. Met de toevoeging van bijvoorbeeld Wolter Kroes en John van den Heuvel zorgen we voor een ander publiek. We bereiken ook ouders, ooms en tantes, neven en nichten van de fans van StukTV met Het Jachtseizoen.

www.rtl.nl   
www.stuk.tv/jachtseizoen   
www.youtube.com/jachtseizoen
www.samsung.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie