[Cross Media Case 2018] Casper Sikkema over Kiezen met VICE
21-03-2018 15:11:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5338 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Kiezen met VICE, ingestuurd door VICE Media Benelux, is genomineerd voor de titel Cross Media Case van het jaar. Aan het woord is Casper Sikkema Editor in Chief bij VICE Media Benelux.

Kun je VICE introduceren?

VICE is het grootste mediamerk ter wereld dat zich op jongeren richt. In 1994 kwam het eerste magazine uit in Canada, en inmiddels zit VICE in bijna veertig landen. De documentaires, programma's en artikelen die VICE maakt worden gedeeld via online, lineaire, mobiele en sociale kanalen, en zo worden iedere maand honderden miljoenen mensen bereikt. VICE is een platform agnostisch bedrijf en bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een tv-zender, een filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een creatief bureau en een uitgeverij.

Hoe kijken jullie vanuit VICE naar crossmedia?

VICE is platform agnostisch: we zijn aanwezig op elk platform waar onze doelgroep media consumeert. Van online, social, mobiel, tot TV, en voegen hier continu nieuwe platformen aan toe. Wij hebben in de afgelopen jaren geleerd dat een goed verhaal door elke vorm van media verteld kan worden. Zo kan hetzelfde verhaal verteld worden d.m.v. een foto, korte/lange video, tekst, GIF, etc. We creëren eerst het verhaal. Kijken daarna via welke media we dit verhaal gaan verspreiden en creëren dan pas het contentplan. Op deze manier publiceren wij op elk medium content met de juiste lengte, dimensies en creatieve invulling.

Kun je de case omschrijven?

VICE heeft de lijsttrekkers van de belangrijkste politieke partijen geïnterviewd op camera met als doel de jongere doelgroep van VICE (18-35) te informeren over de verkiezingen en te activeren om te gaan stemmen. Nadat we ons publiek gevraagd hadden wat de belangrijkste thema’s zijn, waar klimaat/milieu, onderwijs, drugs, racisme/discriminatie en vertrouwen in de politiek het meeste genoemd werden, hebben we de lijsttrekkers van de grootste partijen uitgenodigd om in uitgebreide video’s en artikelen antwoord te geven op vragen rondom deze urgente thema’s.



Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

VICE Benelux heeft dit in-house geproduceerd in samenwerking met Clairy Polak. Daarnaast kregen we een subsidie van Stichting Democratie en Media.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Doelstelling van de campagne was jonge mensen een stem te geven en te activeren om te gaan stemmen. Dit hebben we gedaan door ze in eerste instantie letterlijk een stem te geven: door het uitzetten van een enquête onder jonge mensen om te vragen wat zij de belangrijkste maatschappelijke en politieke thema’s vinden. Daarnaast hadden zij de kans om zelfgemaakte video’s met vragen in te sturen. De thema’s en ingestuurde vragen van het publiek waren de basis voor de interviews. Om zoveel mogelijk jonge mensen naar de stembus te krijgen, hebben we de interviews via een grote nationale cross media campagne gedistribueerd. Zo hebben we video’s, teasers en interviews op alle platformen van VICE Nederland, Facebook, Twitter, Instagram en YouTube verspreid. Het YouTube-kanaal van VICE Nederland nam een centrale plek in tijdens de campagne. Tevens hebben we cinematic trailers ingezet via deze kanalen. Plus promotie via billboard banners op onze eigen kanalen. Om een nog groter publiek te bereiken zijn er distributiedeals gesloten met Blendle en de Persgroep, die de video’s ook via hun kanalen hebben verspreid. Daarnaast werden de interviews met Mark Rutte en Jesse Klaver op VICELAND, de tv-zender van VICE, uitgezonden. Als grote afsluiter is er op 4 maart een debatavond geweest in De Balie met de hoogst genoteerde millennials van de grootste politieke partijen. Het debat werd live door een 360-graden camera op YouTube gestreamd en werd door 20 grote organisaties gedeeld, waaronder jongerenorganisaties, Top Notch, BNNVARA, Tim Hofman en Big2 van The Opposites, en het debat werd middels een mediacampagne actief gepromoot door YouTube.

Wat waren de resultaten van de campagne?

  • 7 uitgebreide video-interviews, 2 lineaire tv-uitzendingen, 10 korte video’s met stellingen, 80 geschreven artikelen en interviews en een debat in De Balie. Deze werden verspreid via onze verschillende kanalen, waaronder onze eigen sites, ons YouTubekanaal, Facebookpagina’s, Instagram- en Twitteraccounts, en door een 360 livestream op YouTube
  • De video’s zijn in totaal meer dan 1 miljoen keer bekeken met een gemiddelde uitkijktijd van 60 procent
  • Alle teasers zijn gemiddeld 80k keer bekeken via sociale platformen
  • De 10 vragen videos zijn 122K keer gekeken op eigen platformen
  • De 80 artikelen hebben 575.000 pageviews opgeleverd
  • Bereik van 3 miljoen unieke bezoekers via social media (totaal 3,5 millennials in Nederland)
  • Kiezen met VICE heeft de doelgroep betrokken, geïnformeerd en geactiveerd.


Wat is het laatste nieuws?

Het succes van deze campagne heeft VICE Benelux aangespoord om dit onderwerp op een structurele basis te laten terugkomen in de redactionele content. Daarnaast heeft het succes van de campagne ervoor gezorgd dat deze lokale campagne ook is uitgerold in andere VICE-landen waar mensen konden gaan stemmen, waaronder Servië.

www.vice.com

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.  

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie