[Cross Media Merk 2018] Jannine Berkelaar over Tina
09-03-2018 14:22:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 4127 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Tina is genomineerd voor de titel Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord zijn Jannine Berkelaar, hoofdredacteur van Tina, en Anne Zitter, marketingmanager van Tina.

Kunnen jullie Tina introduceren?

Tijdschrift Tina, het wekelijkse stripblad, want ja; we bestaan nog steeds voor 50 procent uit strips, is uitgegroeid tot een van de grootste crossmediale meidenmerken van Nederland. Al drie generaties vrouwen hebben herinneringen opgebouwd met hun eigen Tina.

In een tijd waarin de mediawereld snel verandert, blijven de interesses van jonge meiden hetzelfde: liefde, vriendinnen, familie, dieren, knutselen en sport. De kunst is om de meiden te vinden op de plekken waar ze zich nu bevinden. Daarom richt Tina zich naast het wekelijks verschijnende tijdschrift ook op het ontwikkelen van pakkende content voor specials, social media, merchandise, video en events. Tina wil meiden in de doelgroep van acht tot en met twaalf jaar op al die plekken ondersteunen in hun groei naar volwassenheid. Jezelf ontwikkelen en jezelf blijven zijn daarom ook de kernwaarden van het merk. Veiligheid, vriendschap, gezelligheid en betrouwbaarheid, dat straalt Tina uit, via alle kanalen. 

Hoe onderscheidt jullie mediamerk zich van andere mediamerken?

Tina is niet alleen een merk: we creëren een beleving. Het jonge team dat dagelijks op onze roze redactie werkt, weet als geen ander wat een Tinameisje bezighoudt en waar ze zich bevindt. Door deze kennis, onze rijke geschiedenis en de combinatie die we maken met strips hebben we een concept in handen dat enorm aanslaat bij onze enthousiaste doelgroep. We geven de doelgroep handvatten om groter te groeien.

Onze 360-gradenstrategie bestaat naast het succesvolle tijdschrift uit verschillende specials, het Tina Festival, een succesvolle merchandiselijn, TinaTV op YouTube en last but not least de dagelijks groeiende social mediakanalen.
Tina combineert print met online. Strips, quizzen, interviews, sterren, tips; alle content wordt crossmediaal uitgeserveerd. Het resultaat van deze combinatie is dat we op alle kanalen stijgen, evenals het aantal abonnees.

Wat waren de successen en hoogtepunten van Tina in 2017?

Ons vijftigjarig jubileum was één groot hoogtepunt in 2017. Om deze mijlpaal te vieren hebben we groots uitgepakt met Tina de Musical. Daarnaast is er een mooie expositie georganiseerd in het stripmuseum in Groningen, ontving Tina Festival een recordaantal bezoekers en kregen we veel media-aandacht rondom ons mooie jubileum.

Welke stappen heeft jullie mediamerk in 2017 gezet op gebied van crossmedia?

2017 was een belangrijk jaar voor Tina op het gebied van crossmedia. Naast de totstandkoming van Tina de Musical hebben we ook op andere gebieden het merk verbreed.

Productontwikkeling:
- Naast de jaarlijkse schoolagenda hebben we een brede back-to-schoollijn ontwikkeld, exclusief voor Kruidvat.
- Het zomerkampaanbod is verbreed met extra locaties en kampen tijdens de mei- en herfstvakantie.
- De eigen ontwikkeling van merchandise resulteerde in een Tinadekbed. De verkoop was zo succesvol dat er nu jaarlijks een Tina-item wordt geproduceerd.

Online bereik:
- Het bestaande YouTubekanaal hebben we omgedoopt tot TinaTV. Hier verzorgen authentieke Tinavloggers de presentatie van de video's. In 2017 hebben we hier vier bekende gezichten aan toegevoegd: de tweeling Mylène & Rosanne, die ook een rol vertolken in Tina de Musical, Sterre Koning, onder andere  bekend van Het Junior Song Festival en Thijs Pot, bekend van The Voice. De toevoeging van bekende gezichten heeft veel impact gehad op de views (+73% naar 4,5 miljoen) en het aantal abonnees (+74%) .
- We hebben de vormgeving voor ons Instagramkanaal verbeterd, wat resulteerde in een groei van 20 procent.
- Daarnaast maken we nu ook meer gebruik van korte video's op ons Instagramkanaal, omdat we zien dat onze doelgroep steeds meer geïnteresseerd is in bewegend beeld.

Events:
-De YouTubers hebben we tijdens Tina Festival een nog groter podium gegeven, ook met meet & greets in speciale YouCubes. Daarnaast zijn er bekende Musers (gebruikers van de populaire app Musical.ly, red.) langsgekomen voor een optreden. Als laatste verwelkomde Tina voor het eerst in de geschiedenis internationale artiesten: de Duitse Musical.ly-tweeling Lisa en Lena.

Sales:
-Door de groei van Tina op YouTube hebben we ons meer kunnen richten op branded content video. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking met Didi Girls. De video's waarin Tina vlogger Sterre shopt met haar beste vriendin of een unboxing uitvoert met de back-to-school collectie zijn gemiddeld 30.000 keer bekeken.

Wat is jullie visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia met betrekking tot mediamerken?

De Tinadoelgroep beweegt zich in een snel veranderend medialandschap. De kunst voor ons merk Tina is om de aandacht te grijpen en vast te houden. Dat betekent ook snel inspelen en meebewegen met de laatste trends binnen het online gedrag om ze te blijven bereiken. Dat is waar we bij Tina ijzersterk in zijn. Producten en diensten ontwikkelen waarvan wij weten dat zij het zullen zien en waarderen. En dat altijd met een vloeiende storytelling die bij het merk past. Binnen één oogopslag is te zien dat Tina de afzender is.

 

 

Op welke crossmedia case uit 2017 waarbij Tina was betrokken, ben je trots?

Dat is zonder twijfel Tina de Musical, een concept waarin een tijdschrift voor de eerste keer de stap zet naar het theater. Een familiemusical geschikt voor alle generaties. Vanaf oktober 2017 tot en met april 2018 wordt de musical meer dan 100 keer gespeeld in theaters door het hele land. De musical is intussen enorm goed ontvangen en kreeg onder andere drie sterren in het AD.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Tina de Musical omvat alle facetten van merkbeleving, (social) mediagebruik en contentcreatie. Met de familiemusical verbindt het merk de rijke historie van het blad met de snelwisselende behoeften van de doelgroep. In ons 50-jarig bestaan is tijdschrift Tina inmiddels al door drie generaties gelezen. De musical ter ere van dit bijzondere jubileum verbindt deze drie generaties. Om dit te benadrukken staan drie rollen centraal: die van het meisje Tina, haar moeder en haar oma.

In Tina de Musical, geproduceerd door Homemade Productions, komen de karakters uit het blad tot leven op het grote podium. De karakters Tina, Puck en Fabio helpen elke week met het maken van hun favoriete tijdschrift. En dan wordt Tina tot over haar oren verliefd op de onbereikbare knapperd Bobby. Ze weet zich geen raad met haar gevoelens en tot overmaat van ramp krijgt ze ook nog te maken met een strenge uitgeefster, een zeurende koerier en raast er een doldwaze tweeling over het podium. Gelukkig komt oma speciaal uit het buitenland over om Tina te helpen.

Binnen dit project is gebruikgemaakt van traditionele media maar ook nieuwe vormen. Tijdens de veertien auditiedagen werd de zoektocht naar de hoofdrollen Tina, Puck en Fabio vastgelegd in de YouTubeserie Tina de Musical – Backstage. Naast de zoektocht kregen kijkers een kijkje achter de schermen bij het maken van de musical en talloze auditietips van deelnemende kinderen. In augustus 2017 kreeg het theaterpubliek op de Uitmarkt in Amsterdam een voorproefje van Tina de Musical, dat meer dan 1,5 miljoen kijkers bereikte tijdens de tv-uitzending bij de AVRO en meer dan 100.000 keer bekeken werd op TinaTV.

Dit mooie project werd daarnaast ondersteund door optimale inzet van onze eigen kanalen. Naast bovengenoemde audities en video's waren er advertenties en branded content in het tijdschrift en posts en video's op de social mediakanalen. Op Tina Festival kregen bezoekers een exclusief voorproefje van de musical op de mainstage en was er een speciale Tina de Musicalphotobooth. En we organiseerden een exclusieve voorpremière in de RAI waar de mogelijkheid voor een meet & greet met de cast werd gegeven. Vanaf Tina Festival en gedurende de gehele tour is er ook merchandise verkrijgbaar.

Hoe ondersteunt jouw mediamerk adverteerders?

Door jarenlange ervaring met de doelgroep en door continu in gesprek te blijven met onze fans hebben we veel kennis opgebouwd over deze jonge meiden. Deze kennis en ons creatieve team van young professionals stelt ons in staat content te maken die naadloos aansluit bij die doelgroep én de merkwaarden van Tina. Het is raadzaam om als adverteerder te investeren in deze jonge meiden om een duurzame relatie op te bouwen. Daarom is ons team altijd bereid kennis te delen met potentiële adverteerders om ervoor te zorgen dat hun campagnes de doelgroep ook in het hart zal raken.

Daarbij bieden we als 360-gradenmerk eindeloos veel mogelijkheden om de doelgroep te bereiken: van incentive bij het weekblad, een stand op Tina Festival, een video op TinaTV of een post op ons populaire Instagramkanaal. Op alle fronten kunnen we exposure bieden. Een mooi voorbeeld uit 2017 is de samenwerking met WE Fashion. Binnen deze case zijn diverse uitingen gebruikt, zoals Tina branded in-store pashokjes, een modeshoot in het weekblad, een Tina Festivalt-shirt powered by WE, branded video's, product placement in de Tina fotostrip en een modellenzoektocht op Tina Festival.

Wat is het laatste nieuws?

Bij Tina is er altijd nieuws. Voor 2018 staat er onder andere het volgende op de planning:

- Als toevoeging aan ons merk worden dit jaar de Tina Awards geïntroduceerd op Tina Festival, waarmee de idolen van onze lezers in het zonnetje gezet worden.
- Jaarlijks nodigt Tina bekende artiesten uit om gasthoofdredacteur te zijn van het weekblad om samen unieke content te creëren. Dit jaar gaan we voor het eerst internationaal met de populaire Musical.ly tweeling Lisa en Lena.
- Tina heeft een licentie met Vinea-kampen. Vanwege succes wordt het kampaanbod dit jaar uitgebreid met een mei- en herfstvakantiekamp en twee verschillende locaties voor het zomerkamp namelijk bos en strand.

www.tina.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie