[Cross Media Case 2018] Mart Roumen over Ziggo eBattle F1
14-03-2018 16:50:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2967 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Vertigo 6 stuurt Ziggo eBattle F1 in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Mart Roumen, sportcampaigner bij Ziggo.

Kun je Ziggo introduceren?

Ziggo is een toonaangevende leverancier van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten. Ziggo is de enige in Nederland die gratis en live F1 aanbiedt aan haar klanten en dat wordt gewaardeerd: Ziggo Sport staat na slechts anderhalf jaar al in de top drie van redenen om over te stappen naar Ziggo. Ziggo levert 9,7 miljoen diensten aan haar klanten met 4 miljoen televisie-, 3,2 miljoen internet- en 2,5 miljoen vaste en mobiele telefonie dienstenabonnees.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Ziggo denkt, acteert en ís crossmedia(al). De mediaconsumptie van de Nederlander verandert namelijk en Ziggo verandert graag mee. Daarom zijn haar ijzersterke kanalen (waaronder Ziggo Sport) zowel analoog als digitaal te bekijken: op tv en via Ziggo GO op je laptop of mobile device. Bovendien zet Ziggo groot in op fysieke retailaanwezigheid, sponsoractivaties (onder andere Ziggo Dome en AFC Ajax), inzet van social influencers en BN’ers, en brengt zij de leukste content naar haar kijkers via haar populaire socialmediakanalen.

Kun je de case omschrijven?

De Ziggo eBattle F1 is een virtuele strijd tussen oud Formule 1 coureur Robert Doornbos en de doelgroep met als doelstelling het vergroten van de merkvoorkeur voor Ziggo onder millennials door entertainment en connectiviteit aan elkaar te koppelen. Millennials zijn bovenmatig geïnteresseerd in Formule 1 en eSports. Die elementen hebben we samengebracht in een activatie waarmee we buiten de gebaande paden én crossmediaal campagne voerden.

Met minimale middelen hebben we voor millennials een unieke interactie gecreëerd met het Ziggo merk. We liftten mee op de ongekende populariteit van Max Verstappen en groeiende eSports. Iedereen kon zich even Formule 1-coureur voelen op het Ziggo eCircuit op Hoog Catharijne. De snelste coureur van de week nam het live in de uitzending (op Ziggo Sport) van Formule 1 Café op Ziggo sport op tegen Robert Doornbos. De apotheose volgde na de laatste race: op een zinderend NK eBattle kroonde Ziggo de eerste Nederlands Kampioen eBattle F1. De Ziggo eBattle resulteerde in gigantische crossmediale output in zowel owned (Ziggo Sport, Ziggo-website, nieuwsbrieven), eigen social (Facebook, Twitter, Snapchat, Twitch, Instagram) en earned kanalen (free publicity in print, radio, online, social media en tv).

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

Ziggo, eMense (activatie) en Vertigo 6 (PR en influencers) In samenwerking met: Red Bull, Samsung, Quince, Hoog Catharijne (Klépierre), Playseats, Southfields en Store for Brands. Er werd gespeeld met de game F1 2017 van Codemasters, gedistribueerd door Koch Media. 

Welke media zijn ingezet?

Er is gekozen voor een gezonde mix van owned, earned en socialkanalen. De allesverbindende uitvalsbasis was het speciaal hiervoor gebouwde Ziggo eCircuit in Hoog Catharijne. Dagelijks passeerden tienduizenden mensen dit pop-upevent dat er ruim 6 maanden heeft gestaan! De virtuele races werden niet alleen zowel digitaal als op tv uitgezonden via Ziggo Sport, maar juist ook op de kanalen waar millennials te vinden zijn: via livestreams op Facebook, YouTube, Twitter en Twitch. Met evenementen voor pers en social influencers bereikten we een miljoenenpubliek. Hierdoor wist de Ziggo eBattle F1 binnen no-time een enorme bekendheid op te bouwen.

Wat waren de resultaten?

Millennials stroomden massaal toe naar het Ziggo eCircuit op Hoog Catharijne. Er zijn ruim 300.000 rondetijden geklokt in 68.000 sessies, waarvan 73 procent millennial. 29 procent van alle Nederlanders zegt te hebben gehoord over de Ziggo eBattle F1 (onderzoek Nielsen) en van deze Nederlanders heeft 13 procent zelf deelgenomen. De merkvoorkeur en NPS zijn significant gestegen onder de deelnemers aan de Ziggo eBattle F1.

Wat is het laatste nieuws?

De eBattle F1 is een uiterst effectief middel gebleken om jongeren te activeren en de merkvoorkeur te vergoten. Vandaar dat Ziggo nu volop bezig is met het tweede seizoen van de Ziggo eBattle F1. Hierin wordt voortgebouwd op de succesfactoren van het eerste seizoen, maar wordt ook gezocht naar nieuwe aanpakken om millennials nóg beter te raken. Wie weet dat we ze dit seizoen niet meer uitnodigen, maar ze juist zelf op gaan zoeken!

www.ziggo.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie