[Cross Media Case 2018] Mike van der Peet over Findio
13-03-2018 17:12:45 Door: Katja Brokke | Hits: 3019 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma stuurt Findio in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Mike van der Peet, performancestrateeg bij Sanoma.

Kun je Sanoma introduceren?

Sanoma Media Netherlands heeft het breedste, meest gevarieerde en toonaangevende portfolio van Nederland. Met sterke merken binnen tijdschriften, websites, video, apps, evenementen, contentmarketing en e-commerce is Sanoma een toonaangevend mediabedrijf. Het portfolio bestaat uit meer dan 30 uiteenlopende A-merken, waaronder AutoWeek, Donald Duck, Flow, Libelle, LINDA., Margriet, NU.nl, Scoupy, Libelle Zomerweek, VIVA400, vtwonen en Veronica Magazine. Sanoma Media Netherlands is onderdeel van het Finse beursgenoteerde bedrijf Sanoma, een vooroplopend media- en educatiebedrijf dat dagelijks het leven van miljoenen mensen weet te raken.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Wij vinden dat de fans van onze merken via alle media, die voor hen relevant zijn toegang moeten hebben tot de content die wij voor hen maken. Uiteindelijk moet een merk de adverteerder kunnen helpen in het bereiken van de klant in zijn gehele customer journey. Vtwonen is hier een uitstekend voorbeeld van; door veel verschillende media en touchpoints te creëren voor de consument (magazine, televisie, website, webshop en een eigen evenement) zijn we in staat om vanuit één merk een boodschap op meerdere manieren te communiceren, passend in de customer journey fase van de bezoeker.

Kun je de case omschrijven?

Findio is een nieuw merk in de consumptief kredietmarkt en heeft de doelstelling het merk en de bekendheid ervan snel te laten groeien. Maar hoe verkoop je nu het product lenen? Het is een functioneel product waar mensen liever niet mee bezig zijn. Het antwoord hebben we gevonden bij vtwonen. Op homedecoproducten wordt het meest geleend en met woonproducten hebben mensen een band, voelen ze emotie en staan er positief tegenover. Dat is de link voor Findio met vtwonen; inspiratie bieden en emotie toevoegen aan het functionele product lenen. Je voegt emotie toe aan hetgeen je uiteindelijk met je lening doet. Je huis verbouwen of verhuizen.

Op de vtwonenwebsite is er een nieuwe pijler gelanceerd (zowel commercieel als redactioneel ingestoken) met daarop een test die gemaakt kan worden (verbouwen of verhuizen). Deze test is het hart van de campagne. Het resultaat van de test met daarin het persoonlijke advies komt achteraf per e-mail en geeft per domein meer inzicht in de mogelijkheden voor het huis en de wensen. Na afloop van de test werd gestart met een op maat gemaakt CRM traject en incentive t.b.v. leadgeneratie.


Om de test aan te jagen zijn er diverse media ingezet zoals magazines en online advertising. Ook is er een nieuw tv-format (vtwonen verbouwen of verhuizen) gelanceerd wat geheel aansluit op het thema van de test. In het programma, wat op SBS en via Kijk.nl te zien was, wordt meerdere malen verwezen naar de online test met als doel de kijkers in de leadflow te krijgen. Op de vtwonen & designbeurs was Findio hoofdsponsor. Dit sponsorship heeft Findio zeer veel zichtbaarheid opgeleverd en heeft het zich goed weten te koppelen aan het cluster HomeDeco. Daarnaast waren er op de beurs voldoende punten gerealiseerd waar de bezoekers ter plaatse de test in konden vullen.

Alle warme leads uit de test zijn (na het geven van toestemming) telefonisch en/of via e-mail benaderd door Findio om te spreken over de verbouwplannen en de mogelijkheden tot financiering hiervan.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

Deze campagne is een directe samenwerking geweest tussen Sanoma, SBS en Findio. Alle creatie- en productie-elementen welke gebruikt zijn voor deze campagne zijn gerealiseerd door Sanoma|SBS in samenwerking met Findio.

Welke media zijn ingezet?

Voor deze campagne zijn alle crossmediale mogelijkheden die tot onze beschikking liggen benut. Denk hierbij aan online (sponsored stories, banners, video, test en mail), print (advertenties, advertorial en een special), televisie (in program en spot) en de beurs. Het tv-format is opgezet om de bekendheid voor lenen te verhogen en de televisiekijkers (bijna 1miljoen per aflevering) naar de online test te brengen. Rond de 44 uitzendingen zijn billboards en spots ingezet ter vergroting van de naamsbekendheid.

Nadat alle afleveringen waren uitgezonden is er een magazine (TVspecial) meegeseald met het vtwonen-magazine. In deze special stonden alle verbouwingen en is Findio d.m.v branded content en advertising aanwezig geweest. De vtwonen&designbeurs is de plek waar Nederland komt voor wooninspiratie. Door Findio als hoofdsponsor te koppelen hebben we veel zichtbaarheid gerealiseerd en waren er veel mogelijkheden om ter plekke de test te doen. In elke editie van vtwonen magazine en op de website is branded content geplaatst met inspirerende artikelen en een oproep voor de test. Voor de naamsbekendheid zijn er advertenties in deze edities geplaatst.

Er heeft een cross-device - always on - displayinzet gelopen met doel het aanjagen en opvolgen van de test.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De resultaten van de campagne waren binnen het eerste half jaar al verbluffend! De brand awareness (gemeten door Memo2) was in het eerste half jaar gegroeid van 0,1 naar 2,5 procent en aan het eind van 2017 is deze uitgekomen op 3,8 procent! Tevens is inzichtelijk gemaakt dat de waarde van de afgesloten contracten vanuit de samenwerking met vtwonen 15 procent hoger liggen dan contracten die via een andere weg zijn afgesloten. Qua leads stond het target voor 2017 op 10.000 stuks, binnen een half jaar waren de eerste 12.000 al gerealiseerd.

Wat is het laatste nieuws?

Beide partijen zijn zeer tevreden over de samenwerking en zijn 2018 ingegaan met een verscherpt concept op de huidige basis en een bredere deal binnen Sanoma.

www.sanoma.nl
www.vtwonen.nl/verbouwen-of-verhuizen

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie