Uitblinkers in Zaken Zilveren Cross Media Case 2019
27-04-2019 22:02:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 7859 | Tags:

Tijdens de uitreiking van de Cross Media Awards 2019 op 24 april in NH Collection Amsterdam Barbizon Palace is Uitblinkers in Zaken uitgeroepen tot Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2019. De case werd ingezonden door LVB Content Marketing.

De jury: "Uitblinkers in Zaken is een contentcampagne van Ziggo Zakelijk, waarvoor tien documentaires werden gemaakt. Deze die zijn uitgezonden in een groot aantal kanalen in verschillende mediumtypen. In B2B is crossmedia moeilijker om te doen, LVB heeft dit knap gedaan, resulterend in een groot bereik en indrukwekkend aantal leads voor de opdrachtgever."

Lees hier het winnende case-interview dat we deden met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing.

Kun jij LVB Content Marketing introduceren?

LVB Content Marketing is een van de meest vernieuwende (en grootste) contentmarketingbureaus van Nederland. Wij focussen in ons werk voor opdrachtgevers op eenvoud en topkwaliteit in onze contentstrategie. Voor klanten als Vodafone, Ziggo, Nuon, ABN AMRO, PostNL, bol.com en KPMG verzorgen we samen met de marketeers aan klantzijde de strategie, de content, de distributie en de conversie. Binnen onze contentstrategieën staan in de meeste gevallen kernformats centraal. Formats die volledig in lijn zijn met de kern van het merk én die perfect aansluiten bij de doelgroep. Wij geloven namelijk dat marketinginvesteringen het best renderen als je over uitmuntende content beschikt. Wij beloven onze klanten twee dingen als ze kiezen voor LVB Content Marketing: je merk (of propositie) wordt bekender en de omzet groeit.

Hoe kijken jullie vanuit LVB Content Marketing naar crossmedia?

Als wij kernformats ontwikkelen, dan is een van de belangrijkste criteria of de content het ‘doet’ op alle kanalen en op alle devices waar de doelgroep actief is. Wij kunnen als bureau (en als merk) nog zulke goede content maken, als we de doelgroep niet als gebruiker, met zijn of haar devices en media, centraal stellen, doen we het niet goed.

Kun je de case omschrijven?

Het gaat om Uitblinkers in Zaken (bunq: de code tot succes). Uitblinkers in Zaken is een contentcampagne van Ziggo Zakelijk, waarbij de ‘brandstof’ wordt gevormd door tien unieke documentaires, die niet alleen online maar ook op televisie zijn uitgezonden. De meest succesvolle campagne van 2018 is een kijkje achter de schermen bij de internetbank bunq.

Verhalen over succesvolle en inspirerende ondernemers zijn vaker verteld, maar nog nooit eerder op zo’n diepgravende manier als in Uitblinkers in Zaken. De visie van Ziggo Zakelijk en LVB laat zich samenvatten in het woord kwaliteit. Door véél betere content te maken dan de vele concurrenten, gaan we voor het idee van the winner takes all. Vandaar dat we ook voor deze klanten uitkwamen bij docu’s als brandstof.

In bunq: de code tot succes geven we een exclusief kijkje bij de bankendisruptor van dit moment: Ali Niknam van bunq. Hij geeft inzicht in het reilen en zeilen van zijn zakelijke beslissingen, inclusief financiële details die normaal onbesproken blijven. Daarmee is de content zeer relevant en aansprekend voor de doelgroep van Ziggo Zakelijk: ondernemend Nederland.

En dat geldt voor alle Uitblinkers in Zaken-content, want eerder gemaakte documentaires, zoals over Corendon, werden in 2018 met succes opnieuw uitgezonden op RTL Z. Hét bewijs dat de content langdurig bruikbaar is en hergebruikt kan worden.

Opgeteld genereerden de contentuitingen ruim 30 miljoen views en impressies die bereikt werden via een mix van kanalen (variërend van RTL Z en Ziggo’s tv-kanaal en LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube). Dit zorgde voor een extra instroom van ruim 90.000 potentiële klanten op de zakelijke webpagina’s. Praktische how-to-gidsen die van de Uitblinkers-content zijn afgeleid, blijken daarnaast een enorme impuls te geven in het aantal concrete leads (om precies te zijn: 673 in het laatste kwartaal van 2018).

 

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

LVB Contentmarketing heeft het concept bedacht en de content geproduceerd. Deze is vervolgens in samenwerking met mediabureau OMD en mediapartners als RTL Z en LinkedIn gedistribueerd. Het marketingteam van Ziggo Zakelijk heeft de (paid) distributie op social media gedaan, in samenwerking met de gespecialiseerde bureaus SearchResult en BigRock.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Wij focussen op het bereiken van ondernemers. Maar dat doen we niet door in een soort kluitjesvoetbal alleen maar hetzelfde te doen binnen dezelfde zakelijke media. Wij leggen bewust andere accenten. Met de content zelf (want ondernemers zijn net mensen) en met de distributie (we treffen de ondernemer graag op verrassende momenten).

  • Televisie: RTL Z heeft de content uitgezonden. Op vele momenten, primetime in de lineaire programmering van RTL Z, inclusief promocampagne. Daarnaast worden de documentaires op Ziggo Kanaal 13 uitgezonden.
  • Online/social: LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en YouTube waren de grote social-kanalen waar de content gedeeld en vindbaar is, in een mix van artikelen, video-snippets, maar ook in display.
  • Via influencers, waaronder geportretteerden uit de docu’s zelf, is de content actief gedeeld op social kanalen als Facebook en Instagram.
  • De content heeft een vaste thuisbasis gekregen op Ziggo.nl, de afleveringen en spin-off content worden verspreid naar alle e-mailabonnees van Ziggo Zakelijk.
  • Special media: de documentaires zijn uitgezonden op het wereldwijde Inflight Entertainment Programma aan boord van alle KLM ICA-vliegtuigen.
  • In print. Als spin-off zijn de learnings van de Uitblinkende ondernemers gebundeld tot een (e-)book dat veelvuldig wordt gedownload en verspreid.
  • Via pr zijn artikelen verschenen op diverse nieuws- en businessplatforms (zoals Sprout), in kranten en specialty tijdschriften (onder andere in Story).

 

Wat waren de resultaten van de campagne?

In 2018 genereerden de documentaires meer dan 30 miljoen impressies. Alleen al op het kanaal YouTube noteerden we 7 miljoen views, met kijktijden van gemiddeld meer dan tien minuten. Het doorklikratio op de impressies is 0,78 en daarmee structureel boven de standaard voor zakelijke content. De Uitblinkers-strategie genereerde op de Ziggo-website tot bijna 90.000 extra prospects (ook wel quality visits) op de zakelijke inspiratiepagina’s. In de loop van de campagne is de zogeheten Uitblinkersbundel geïntroduceerd, als middel om concrete leads (naam, e-mailadressen) te genereren. De conversieratio van deze inspanning ligt inmiddels op een extreem hoge 5 procent. Waar normaal gesproken via de inspiratiepagina’s een tiental leads per week worden opgehaald, stond de teller in het laatste kwartaal van 2018 na 3 weken op 637 leads. Een gigantische stijging dus. Terwijl de kosten van deze leads een factor 4 lager dan gebruikelijk lagen. Daarmee is dit voor de markt van ondernemers zowel relatief als in absolute zin veruit de succesvolste contentcampagne voor Ziggo geweest.

www.ziggo.nl
www.rtl.nl
www.lvb.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Het overzicht van de winnaars van de Cross Media Awards 2019 staat hier

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie