[Cross Media Case 2019] Brechtje de Leij over de Independer transformatie
26-03-2019 10:24:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3358 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Independer zendt De Independer transformatie: van vergelijker naar experts in financieel inzicht in als Cross Media Case. We spreken met Brechtje de Leij, Head of Digital Product bij Independer.

Kun jij Independer introduceren?

Toen Independer werd opgericht, was de financiële wereld gesloten en waren de producten vaak zo complex, dat je eigenlijk niet zonder een financieel adviseur kon. Independer heeft de financiële wereld eerlijker en transparanter gemaakt. Door financiële producten met elkaar te vergelijken, boden we de klant inzicht. Steeds meer mensen ontdekten dat ze, soms met wat hulp van onze experts, best zelf hun verzekering kunnen regelen. Maar ook hun energie, of hypotheek. Met 300 medewerkers en meer dan 1 miljoen klanten zijn wij uitgegroeid tot het grootste digitale vergelijkings- en adviesplatform van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie.

Hoe kijken jullie vanuit Independer naar crossmedia?

Crossmedia start met denken vanuit de doelgroep, die op verschillende momenten verschillende mediakanalen gebruikt. Soms zet je één, maar meestal meerdere mediakanalen in. Het is maar net wat je doelgroep bereikt en aanspreekt en helpt je doel te bereiken.

De content die je creëert, dien je geschikt te maken voor meerdere media. In de creatie is het belangrijk om goed na te denken over de gewenste interactie tussen je content, je doelgroep en die verschillende mediakanalen. Denk altijd vanuit de unieke mogelijkheden van een kanaal en maak geen suboptimale doorvertalingen. Wat je doet, doe je goed, zodat alle gekozen media elkaar versterken.

Kun je de case omschrijven?

Het gaat om De Independer transformatie: van vergelijker naar experts in financieel inzicht. De uitdaging voor Independer was om in 2018 te transformeren van een functionele vergelijker naar een betrouwbare partner die jou als consument het heft in handen geeft bij belangrijke (grote) financiële beslissingen.

Leuke en verdrietige momenten, ze hebben vaak altijd financiële impact. Independer helpt mensen door ze de tools en het vertrouwen te geven die nodig zijn om zelf financiële beslissingen te kunnen én durven maken. Wij verdienen deze Cross Media Case Award omdat wij afgelopen jaar succesvol de transformatie hebben doorgemaakt die dat invulling geeft. Met een nieuwe purpose, een nieuwe merkpositionering en een nieuwe campagne. Niet alleen bedacht maar ook crossmediaal uitgevoerd op televisie, radio, print, OOH en online. En ook doorgevoerd in ons websitedesign, ons productaanbod én de manier waarop we klanten bedienen.

Bij de start van onze transformatie zagen we een drietal grote merkuitdagingen:

  1. Independer wordt vooral gezien als vergelijkingssite voor verzekeringen, terwijl we zoveel meer doen.
  2. Onze interne passie, innovatiekracht en klantfocus is buiten Independer nauwelijks zichtbaar/voelbaar: we worden gezien als functionele website.
  3. Onafhankelijkheid is ‘latent’ nog steeds onderwerp van gesprek: lekker Independent?

 

We zijn vervolgens op zoek gegaan naar onze unieke rol. Hieruit kwam het haakje verandering naar voren. Bij verandering zit je vaak in conflict. Je moet een grote beslissing nemen en dat maakt onzeker, zelfs kwetsbaar en afhankelijk. Uit onderzoek bleek dat consumenten steeds meer (financiële) beslissingen zelf moeten nemen. Dit willen ze wel, maar dit kunnen ze (nog) niet altijd zelf. Wij willen het overzicht en inzicht bieden om juist in kwetsbare situaties mensen die beslissing zelf te laten nemen.

Dit alles heeft geleid tot onze nieuwe purpose: meer mensen mee laten doen, door ze het heft in handen te laten nemen. Daar staan wij voor.

Maar hoe leggen we dit aan onze (potentiële) klanten uit? Samen met N=5 hebben we de doorvertaling gemaakt naar een prachtige crossmediacampagne. We brengen emotie over, een grote verandering in het leven, het krijgen van een tweeling. Doe ik wel het juiste? Juist in deze onzekerheid wordt de waarde van Independer zichtbaar en voelbaar. Independer laat mensen zien in hun kracht. Mensen die met behulp van Independer hun zelfvertrouwen hebben gevonden in het nemen van de juiste financiële beslissing. Daarom de oproep aan iedereen: vertrouw op jezelf. Met de experts in financieel inzicht van Independer kan het. In de salesboodschap staat de keuze voor een nieuwe verzekering centraal.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Onderzoek rol/plek van Independer: bureau Beautiful lives

Campagne: N=5 in samenwerking met Mindshare

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

We willen er voor de consument zijn op life-changing momenten. We kennen ze allemaal. Denk aan het krijgen van een kind, scheiden of juist gaan samenwonen. Emotioneel belangrijke momenten. Maar ook momenten waarop onzekerheid speelt.

In de merklaag van de campagne staat de emotionele betekenis voor de ontvanger centraal. Hierbij is primair gekozen voor tv, print en online video omdat deze middelen de emotie het sterkst overbrengen.

In onze nieuwe reclamecampagne horen en zien we gewone mensen die een grote verandering meemaken. Natuurlijk hebben ze daar twijfels over en hebben ze daardoor zorgen over hun financiën – dat is logisch. Maar al snel vinden ze het zelfvertrouwen dat nodig is om de juiste financiële beslissingen te nemen in zo’n situatie. Met een beetje hulp en advies van Independer komen ze er wel. In een add-on moedigen we mensen aan om te kijken of hun verzekering beter en voordeliger kan. Deze aanmoediging vormt ook de kernboodschap in de saleslaag op radio, print, OOH en online bannering.

Het campagnebeeld laten we terugkomen op de website. Het hele design is opgefrist met daarbij geactualiseerde content, e-mails, features en een vernieuwd productaanbod. Zo is onze nieuwe merkpropositie optimaal crossmediaal en cross-channel neergezet.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Het beste bewijs of onze transformatie is geslaagd, vinden we door te luisteren naar de consument. We hebben Mindshare een brand tracker laten uitvoeren onder een representatieve steekproef (n=100 per week) van de Nederlandse bevolking. Met een nulmeting vooraf, een tussentijdse meting en een meting na afloop van het zorgseizoen. Onze campagne wordt gezien als geloofwaardig en sympathiek en spreekt mensen aan. Consumenten associëren Independer als eerste met vergelijken (25 procent). Maar we zijn trots om te vermelden dat met stip op twee is binnengekomen onafhankelijk advies en inzicht onder maar liefst 16 procent van de ondervraagden! Dit vinden we een hele prestatie gezien onze merkuitdagingen.

Consumenten doen daarbij meer bij ons dan vergelijken. Er stapten 21 procent méér mensen via Independer over van zorgverzekeraar dan vorig jaar. Ons marktaandeel is met 8,3 procent toegenomen. Afsluiten via Independer wordt met een NPS van 61 beoordeeld. Het overall klantcijfer is een 9,1. Wij helpen de consument het heft in handen te nemen.

Independer heeft de belofte (onafhankelijke) experts in financieel inzicht waargemaakt. We geven de consument het heft in handen om zelf de beste (financiële) keuze te maken. Met onze crossmediale aanpak en fantastische resultaten verdienen we daarom deze award!

www.independer.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie