[Cross Media Case 2019] Niels Roodenburg over de Ziggo eBattle F1
25-03-2019 10:18:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3115 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. eMense en Vertigo 6 zenden de Ziggo eBattle F1 in als Cross Media Case. We spreken met Niels Roodenburg, Managing Director bij eMense.

Kun jij eMense introduceren?

eMense is een full service game company die merken en organisaties helpt om de digital generation effectief te bereiken en activeren. eMense is een samenwerking tussen een toonaangevende mediauitgever, een gespecialiseerde eventproductieorganisatie en de grootste e-sportsorganisatie van de wereld om merken te helpen met het realiseren van hun marketingdoelen aan de hand van onze expertise in en passie voor games, e-sports en tech. Van creatief gameconcept tot de realisatie van de activatie, eMense biedt volledige service aan opdrachtgevers die de digital generation willen bereiken en activeren. We werkten nauw samen met Vertigo 6 voor de eBattle.

Hoe kijken jullie vanuit eMense naar crosssmedia?

Millennials consumeren media volledig crossmediaal en daar kun je als merk en bedrijf dus ook niet meer omheen! eMense is in 2017 gestart door het samengaan van ESL Benelux, Media Lizard en Pulse Activations. Op die manier he bben we events, e-sports, activaties, videoproducties en eigen media samengevoegd tot een crossmediale cocktail. Het DNA van eMense is dus volledig crossmediaal. Of je nu een advertentiecampagne wilt draaien op Androidworld, IGN Benelux, AskMen Benelux, livestreams wilt doen op YouTube, Facebook of op Twitch of de consument direct wilt benaderen met een event: voor alle invullingen ben je bij eMense aan het juiste adres. Doordat we alle crossmediale facetten combineren, hebben we een unieke positie in de markt.

Kun je de case omschrijven?

Het gaat om de Ziggo eBattle F1. De opdrachtgever was Ziggo en er werd samengewerkt met onder meer Ziggo Sport, Ziggo Dome, PlaySeat, AFC Ajax, Koch Media, Samsung, NEP Nederland en natuurlijk alle festivals en events die de Ziggo eBattle F1 Truck aandeed.

Na het overweldigende succes van de eerste editie van de Ziggo eBattle F1 was het doel duidelijk: overtref het succes van afgelopen jaar! Om nog meer mensen te bereiken via gaming en F1 hebben we besloten om de Ziggo eBattle naar millennials te brengen op plekken waar zij graag komen. Op populaire evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagsefeesten, het Bevrijdingsfestival in Zwolle en de Open Dag van Ajax konden bezoekers zich kwalificeren voor de Ziggo eBattle in één van de twaalf racesimulatoren van de Ziggo eBattle Truck. Het mobiele eCircuit van Ziggo toerde een heel F1-seizoen door heel Nederland om zo de merkvoorkeur te verhogen aan de hand van F1 en gaming. De tien snelste coureurs kwalificeerden zich automatisch voor de weekfinale in de Ziggo eBattle F1 Bar. De twee snelste virtuele coureurs kwalificeerden zich voor de grote finale op televisie, waarin zij racelegende Robert Doornbos en Tom Coronel vertegenwoordigden in #TeamCoronel en #TeamDoornbos. Deze finales werden live op vrijdagavond op Ziggo Sport uitgezonden vanuit het Ziggo Formule 1 Café. De winnaar ging naar huis met een prijzenpot van maar liefst 10.000 euro. Bovendien kwalificeerden de snelste coureurs van de eBattle zich voor de promotierace van de Ziggo eBattle Pro League! Ziggo introduceerde dit seizoen deze gloednieuwe simracingcompetitie waarin de beste e-sporters van Nederland elke week de strijd met elkaar aangingen en dit live werd uitgezonden via social media.

De hele eBattle-activatie was onderdeel van een grote crossmediastrategie om enerzijds de Ziggo eBattle F1 te promoten en anderzijds te communiceren waar en wanneer millennials zich konden kwalificeren. Met een crossmediamix van tv-reclame, pr, influencermarketing en social media hebben we het succes van vorig jaar duidelijk overtroffen. De Ziggo eBattle F1 heeft miljoenen mensen in Nederland bereikt en minimaal 50.000 mensen hebben plezier beleefd aan Formule 1 met de Ziggo eBattle F1.

 

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

  • eMense: productie, organisatie, livestreams, overall lead
  • Vertigo 6: pr, communicatie & influencermarketing
  • Movico: truck en faciliteiten
  • Southfields: video en videoproductie

 

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

Om millennials te bereiken is het essentieel om media in te zetten die millennials gebruiken. Zij zijn namelijk steeds minder afhankelijk van traditionele media en beslissen zelf wanneer, waar en op welke manier ze media willen consumeren. Daarom hebben we besloten om hen via Twitch, YouTube en social media te benaderen. Via deze kanalen werden de wekelijkse finaleraces van de Ziggo eBattle F1 live uitgezonden vanuit de Ziggo eBattle Bar. Met deze unieke Formule 1 live-uitzendingen van tv-kwaliteit werden gemiddeld 125.000 millennials bereikt per uitzending via social media. Echter, dit was onderdeel van een brede crossmediastrategie, waarbij de promotie van de Ziggo eBattle F1 centraal stond. Via tv-reclames, influencermarketing, online marketing, social media en pr stonden Ziggo en de eBattle F1 gedurende het F1-seizoen volop in de schijnwerpers.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Met de tweede editie van de Ziggo eBattle F1 hebben we de doelstellingen ruimschoots behaald en het succes van de afgelopen editie overtroffen! De merkvoorkeur voor Ziggo is aan de hand van gaming en Formule 1 met maar liefst 43 procent toegenomen. Verder zijn meer dan 12.500.000 Nederlanders in aanraking gekomen met de Ziggo eBattle F1 door onze crossmediale aanpak. Maar liefst 50.000 unieke deelnemers streden mee in de Ziggo eBattle F1 Truck.

www.emense.nl
www.vertigo6.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie