[Cross Media Case 2019] Renate van Dijk over Beemster & Chill
25-03-2019 11:10:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3414 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Beemster zendt Beemster & Chill in als Cross Media Case. We spreken met Renate van Dijk, marketeer commercie van Beemster.

Kun jij Beemster introduceren?

Beemster is een merk van CONO kaasmakers. CONO is een lokale coöperatie van 460 melkveehouders. Onze kazen hebben een uniek en oprecht verhaal met de beste zorg voor koe, landschap en kaassmaken. Sinds 2006 is het Caring Dairy Programma ontwikkeld, een dierenwelzijnprogramma om de allerbeste kwaliteit melk en dus kaas te maken. Met de focus op Blije Koeien, Blije Boeren, Blije Aarde. In onze duurzame kaasmakerij maken wij onze kaas van 100 procent Noord-Hollandse weidemelk zoals hij al meer dan 100 jaar wordt gemaakt. Ambachtelijk, maar met de modernste technieken. Dat kost wat meer tijd, maar dat nemen we voor lief. De essentie van ons merk is: Eerlijk en echte producten smaken het lekkerst.

Hoe kijken jullie vanuit Beemster naar crossmedia?

Om de shopper optimaal te bereiken, vullen we voor elke campagne de crossmedia-inzet opnieuw in. We doorgronden de customer journey en creëren daarbinnen de juiste touchpoints. Hierbij ligt de focus altijd op onze verhalen, om zo de shopper in contact te brengen met onze kaas. Telkens weer op een nieuwe en ludieke manier. We combineren bijvoorbeeld social media, above the line, pr, print en aansprekende events met outdoorcommunicatie en invulling en acties op de winkelvloer. Alles om de shopper maximaal te bereiken, inspireren en verleiden tot het kopen van de lekkerste kaas. Onze crossmediacase rond onze twee nieuwe verpakkingen startte dus met het verhaal Beemster & Chill.

Kun je de case omschrijven?

Wij introduceerden twee nieuwe genietkazen, een herfst- en een wintervariant. Zo spelen we in op de trend onder jongvolwassenen om ook thuis lekker te genieten. Om dit verder te ondersteunen, ontwikkelden we een kookboek met kaasrecepten die we met crossmedia-inzet hebben verspreid.

Beemster & Chill is een knipoog naar dé millennialhobby Netflix & Chill. We presenteerden in een kaaskookboekje ruim 40 recepten van verschillende soorten comfort foods die je met Beemsterkaas kunt bereiden. Bijvoorbeeld diverse nachoschotels, panini’s, clubsandwiches, tosti’s, kaaspizza’s, kaasblokjes met dip en andere toepassingen.

We mikken met de genietkazen op de millennials die na een lange dag studeren, op de werkvloer en/of drukke dag met baby’s even gezellig samen of juist lekker alleen bij willen komen op de bank met comfort food. Even bijkomen, gezelligheid, genieten. Comfort food past namelijk helemaal bij deze tijd, kaas speelt hierbij steeds een centrale rol.

Het kookboek Beemster & Chill was niet te koop, maar gratis verkrijgbaar bij de grotere supermarkten bij aanschaf van twee van de kazen.

Content: we ontwikkelden 40 lekkere en makkelijk te maken kaasrecepten. Deze werden opgenomen in het kookboek Beemster & Chill. Van 10 recepten hebben we receptvideo’s gemaakt. Deze zijn, naast de losse recepten, verspreid via social media en de eigen kanalen van Beemster.

Pr: we hebben ca. 30 vooraanstaande foodbloggers en -influencers uitgenodigd voor een kick-offevent in een koeienstal in de Beemster. Hier werden zij onthaald met de recepten uit het kookboek en hebben we samen met hen tussen de koeien de landelijke première bekeken van de feelgoodfilm Doris. Voor het publiek was de film pas een dag later te zien. De influencers namen na afloop het kookboekje en een aantal Beemsterkazen mee. Zij hebben vervolgens massaal gevlogd, geblogd en gekookt met en over de Beemster kazen.

Het doel van de campagne was drieledig:

  1. Laat zien dat Beemster een eerlijk en echt product levert met een uitgesproken smaak.
  2. De doelgroep triggeren om vaker recepten met kaas te eten. Zij moeten inspiratie zoeken, delen en liken om Beemsterkaas te gebruiken in hun gerechten
  3. Beemster & Chill moet mensen aanzetten om Beemsterkaas te kopen en zo meer te weten te komen over Beemster en onze merkvoordelen. Ze mogen deze inspiratie vooral delen met elkaar op social media

 

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

MPG.Today ontwikkelde het concept Beemster & Chill en alle content zoals de recepten, het kookboek en de video’s. MPG.Today heeft tevens ideeën ontwikkeld voor de socialmediastrategie.

Welke media en mediumtypes zijn voor de campagne ingezet?

In deze tijd van social media en de populariteit en invloed die influencers op het eet- en kookgedrag hebben van, onder andere, jongvolwassenen, hebben we ervoor gekozen om pr een grote rol te laten spelen in de crossmedia-aanpak.

De middelenkeuze was als volgt: kick-offevent met 30 foodinfluencers (live), pr waarbij de foodinfluencers massaal hebben gepost over en met onze kaas (earned media), social media (Instagram, Facebook en Youtube), Beemster.nl, print (het kookboek zelf).

Wat waren de resultaten van de campagne?

  • 30 influencers op kick-offevent Bij de boer.
  • Promotie op de winkelvloer bij belangrijkste retailers zoals Albert Heijn, Jan Linders, Deen, Coop.
  • Totaal bereik via pr 1.306.221 (waarvan 996.221 via influencers).
  • Via de digitale kanalen van foodbladen zijn 340.000 mensen bereikt.
  • Er zijn 54.000 stukken Beemsterkaas verkocht in de periode van de case.
  • Er zijn 30.000 Beemster & Chill-kookboeken over de toonbank gegaan.
  • De advertentiewaarde die de campagne opleverde, heeft een waarde van € 56.975.
  • De pr-waarde van de campagne was € 188.737,50.

 

www.beemsterkaas.nl
www.mpg.today

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2019.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie