[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party
14-05-2020 10:45:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1661 | Tags:

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment.

Kun jij RTL Live Entertainment introduceren?

RTL Live Entertainment is verantwoordelijk voor het creëren, organiseren en vermarkten van live-entertainmentconcepten binnen RTL, met als doel de merken die we hebben binnen RTL te versterken en zo echt live-contact te hebben met onze fans.

Hoe kijken jullie vanuit RTL Live Entertainment naar crossmedia?

We bieden een unieke combinatie van talenten, media, merken en mogelijkheden om crossmediale campagnes op tv, online, via sponsoring & licensing, mediapartnerships én op live events te distribueren. Crossmedia is daarmee de kern van alles wat we doen. Natuurlijk betekent dit crossmediale distributie, maar ook crossmediale content creatie waarbij mensen zelfs live aanwezig kunnen zijn. Dat laatste is meteen de essentie van de case in samenwerking met &C: Chantals Pyjama Party en daarmee zijn we live in contact met onze fans.

Wat is de naam van de case?

De grootste pyjamaparty van Nederland waar dromen werkelijkheid werden, voor zowel de bezoekers als voor de merken die zich aan Chantals Pyjama Party verbonden.

Kun je de case omschrijven?

Chantals Pyjama Party is een unieke samenwerking tussen &C en RTL in de vorm van een gigantisch slaapfeest met live optredens en 30.000 bezoekers. Nooit eerder waren een tv-format en een tweedaags event zo synergetisch met elkaar verbonden. Normaal gesproken logeert Chantal bij ánderen, maar voor deze keer nodigde zij artiesten en publiek bij haar uit om in Ziggo Dome een ultieme Pyjama Party te vieren. Chantals Pyjama Party is een doorvertaling van een sterk merk én personality in een groots, ludiek event met inzet van de complete mediamix.

De campagne werd via social media aangejaagd door Chantal Janzen zelf en haar vrienden. Ook de socialmediakanalen van het tv-programma en het event werden ingezet om engagement met de doelgroep op te zoeken. Bijvoorbeeld door kijkers op te roepen de speciaal ontwikkelde pyjama te dragen en de campagne door te voeren in alle middelen van de RTL- en &C-kanalen, als ook de kanalen van Sanoma, Ziggo Dome, Qmusic, DPG Print en online. De aangesloten partners, zoals Magnum, Swiss Sense, Nivea, Prinses Maxima Centrum en HEMA, kwamen regelmatig terug in &C magazine en op andc.tv, waarin op originele wijze redactionele aandacht werd besteed aan hét slaapfeest van het jaar. Met een rol op het event, in &C en rondom het programma op televisie konden ze 360 graden hun boodschap laden bij het publiek. Het event werd breed onder de aandacht gebracht: van gezinnen en tienervriendinnen tot collega’s en musicalfans van alle leeftijden, iedereen was welkom.

Het merk werd doorgetrokken in alle activaties van de adverteerders: zoals slapen in Ziggo Dome met Magnum, meet & greets in het Jazz Hotel, een kussengevecht met Swiss Sense en een Nivea-nachtmasker. Bezoekers kregen een absolute totaalexperience: vanaf het optutten vóór het event, als het grote feest zelf, tot aan het wakker worden en ontbijten met Chantal.

Speciale aandacht was er voor de activatie rondom het Prinses Maxima Centrum: met het bouwen van engagement en het ophalen van funding door de verkoop van de unieke HEMA-pyjama’s, een eigen mini-Chantals Pre Pyjama Party voor de kinderen van het PMC en volop aandacht tijdens het event zelf: de kinderen van het PMC kregen een speciaal lied en een eigen tribune. Met de geldinzamelingsactie voor een ouder-kindkamer werd enorm veel awareness gecreëerd.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

In samenwerking met &C waren we verantwoordelijk voor het gehele concept van de campagne en de executie daarvan en Mindshare was als mediabureau betrokken.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

Vanaf de eerste aankondiging van Chantals Pyjama Party werd de hele customer journey van de klant geprikkeld door te kiezen voor bepaalde media. In de maanden voor het event was Chantals Pyjama Party als RTL 4-programma te zien en werden kijkers al geënthousiasmeerd over het allereerste live slaapfeestje in Ziggo Dome. Dit werd gedaan met de inzet van promo’s en billboards. De passende partners die aansloten maakten Chantals Pyjama Party als merk compleet: zo konden bezoekers in een limited edition partypyjama in stijl naar het event en steunden ze met deze aankoop tegelijkertijd het Prinses Maxima Centrum. Andere partners zagen we op de Pyjama Party terug in diverse activaties en sampling. Ook werd er verbinding gezocht met verschillende media-partners als Qmusic, 100% NL het AD en &C om de campagne extra aan te jagen middels barters en artikelen. Online plaatsten we banners, social post en online video’s om de fans te activeren. De campagne werd compleet gemaakt door de inzet van het &C-magazine, om ook via hen de doelgroep te bereiken.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Mede omdat het tv-programma wekelijks door ruim één miljoen mensen werd bekeken, is de verkoopdoelstelling van 30.000 tickets behaald. Het event scoorde een beoordeling van 8,9. Ook zou 97 procent van de bezoekers het event aanraden aan vrienden en familie. Hun overkoepelende reactie was: ‘Geweldig, volgend jaar weer?’ Dit enthousiasme wekte bij afwezigen juist het gevoel op van: ‘Shit, ik heb écht wat gemist.’ De samenwerking met mooie sponsors als Magnum, HEMA, Prinses Maxima Centrum, Nivea en Swiss Sense maakten de campagne nóg succesvoller.

www.rtl.nl
www.chantalspyjamaparty.nl
www.crossmediaawards.nl
www.andcmedia.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `