[Cross Media Event 2017] Mark Miedema over VIVA400
17-03-2017 09:34:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3976 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Sanoma | SBS stuurt VIVA400 in als Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Mark Miedema, Director Events bij Sanoma.

Kun je Sanoma | SBS introduceren?
Sanoma | SBS is het meest veelzijdige mediabedrijf van Nederland en weet met haar toonaangevende portfolio van ruim 50 sterke, crossmediale merken, wekelijks 13,1 miljoen Nederlanders te bereiken via tijdschriften, tv, evenementen, content marketing, e-commerce, websites en apps. VIVA is een van de voorbeelden als het gaat om de succesvolle transformatie naar crossmediale merken. Dankzij deze continue transformatie - altijd ‘audience first’ - zijn wij blijvend relevant gebleken. Met een bereik van 2,3 miljoen bezoekers en 21,5 miljoen pageviews per maand is VIVA één van de grootste vrouwenmerken van Nederland. De voornaamste pijlers zijn fashion, reizen & uitgaan, seks & liefde, werk & carrière.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event? 

VIVA400 is een merkextensie van VIVA; de redactie heeft zelf het concept bedacht. Er wordt samengewerkt met businesspartners als Renault (hoofdsponsor), Activia, KPN, Omoda, Moyee, Tempo Team en Eyelove – die een goede fit hebben met de merkwaarden van VIVA400 en een waardevolle bijdrage leveren in de vorm van bijvoorbeeld kennisoverdracht.

Wat waren de doelstellingen van het event?

VIVA richt zich op jonge vrouwen die uitdaging zoeken. Ambitie en persoonlijke ontwikkeling is een essentieel onderdeel van hun leven en carrière. VIVA signaleerde 10 jaar geleden dat vrouwen daar steeds zelfbewustere keuzes in maakten. Met het VIVA400 concept speelt VIVA in op deze behoefte.
De voornaamste doelstelling is om jonge, ambitieuze vrouwen te inspireren, een podium te geven en een netwerk te bieden. In 2016 was het doel om dit via nieuwe kanalen te doen (de VIVAvrouw raadpleegt immers uiteenlopende bronnen op verschillende ‘devices’ gedurende haar dag); zo nam TV een belangrijke rol in en werden er Breakfast Colleges georganiseerd

Kun je het event omschrijven?

VIVA400 is een cross mediaal platform voor en door ondernemende vrouwen. Deze vrouwen inspireren door wie ze zijn, wat ze doen en wat ze bereiken. Jaarlijks worden 400 succesvolle vrouwen genomineerd die een baanbrekende prestatie geleverden, een gat in de markt ontdekten of een succesvolle eigen business startten. Na een uitgebreide nominatieronde en stemfase worden zij in de spotlights gezet tijdens de uitreiking van de VIVA400 awards, een groots en bruisend evenement.

In 9 jaar tijd is het VIVA400 concept uitgegroeid van een jaarlijks netwerkevent en awardshow tot een platform dat het gehele jaar over verschillende kanalen zichtbaar is, met consistente storytelling en inspirerende verhalen. Onder jonge, ondernemende vrouwen is het concept inmiddels een begrip. Ze ervaren het event als een erkenning van waar ze voor staan, wat ze doen en waar ze in geloven.

In 2016 was het thema ‘on the move’, waarbij een webserie met verhalen van en over de VIVA400 vrouwen werd gemaakt. De bekende influencers Sanny Verhoeven (Sanny zoekt geluk), Yara Michels (Chapter Friday) en Cynthia Schultz (Miss Lipstick) spraken in iedere aflevering met een vrouw van de VIVA400 lijst over passie, ambitie en carrière. Deze serie werd gedurende met een 360 graden aanpak onder de aandacht gebracht; via VIVA magazine (waaronder een themanummer), het programma On the Move op NET5, een ambitietest op de website van Renault, de inzet van social kanalen binnen het gehele Sanoma netwerk, nieuwsbrieven en online via onder andere VIVA400.nl, NU.nl (bijvoorbeeld door middel van relevante artikelen over ondernemen) en een leadgeneration campagne gebaseerd op profile targetting, waarbij retargetting plaats vond vanuit de content en kanalen van Renault.

VIVA400 is ontstaan als knipoog naar de vooral mannelijke Quote500 lijst. Waar het bij Quote500 puur om vermogen draait, gaat het bij VIVA400 om impact, succes en het maken van het verschil. Daarvoor hanteert VIVA400 vijf verschillende categorieën. Er zijn prijzen te winnen in: creatieven, knappe koppen, krachtpatsers, wereldverbeteraars en zakenwonders. Dit jaar was er voor het eerst ook een publieksprijs, gekozen door de VIVA400-community.

De VIVA400 campagne bestaat uit drie fases. In de nominatiefase kunnen vrouwen zichzelf en anderen opgeven (juli, augustus, september). Tijdens de stemfase roepen genomineerde VIVA400 vrouwen hun achterban op om te stemmen (oktober). Tegelijkertijd kijkt er een onafhankelijke vakjury mee. Tijdens de event- en verslagfase in november vindt het evenement plaats en worden de awards uitgereikt. Tijdens al deze fases wordt inspirerende content aangeboden via alle mogelijke kanalen van VIVA.

Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne? 

De VIVA400 campagne is bij Sanoma|SBS ‘in huis’ tot stand gekomen, dankzij een succesvolle samenwerking tussen de VIVA redactie, SBS/Net5 en de afdelingen Events en Sales. Vanuit de samenwerking met verschillende partners zijn meerdere bureaus betrokken geweest. In het geval van hoofdsponsor Renault waren dat Publicis, OMD, Fuse en Dorst & Lesser.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen? 

VIVA400 groeit elk jaar, dat zien we aan het aantal stemmen, de groei in online traffic en het aantal aanmeldingen voor het event. Ook voor 2017 is het doel weer om VIVA400 groter dan ooit te maken. Door te investeren in meerdere live events en de samenwerking met Net5 en S1 naar een hoger niveau te tillen beogen we dit jaar wéér meer impact te realiseren.
Voor de komende twee jaar zal de focus meer en meer komen te liggen op uitbreiding van het event middels meer Breakfast colleges en op online (video)content.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

VIVA400 bereikt de doelgroep van jonge, gedreven vrouwen door middel van consistente storytelling over alle beschikbare kanalen: print, events, tv, online, forum, nieuwsbrieven en social media. Samen met hoofdsponsor Renault, onze collega’s van NU.nl, SBS/Net5 en Social1nfluencers is een volledig crossmediale extensie uitgebouwd. Zo publiceerde NU.nl relevante artikelen over ondernemen en werd er een brede display campagne binnen het Sanoma|SBS netwerk ingezet.

Wat waren de resultaten van het event? 

Er werden maar liefst 38.000 stemmen uitgebracht en de VIVA400 website werd bijna 600.000 keer bekeken. Daarnaast leverde een brede display- en social campagne op de VIVA-kanalen en het Sanoma netwerk een additionele 15 miljoen impressies op. Met het ‘VIVA400 On the Move’ programma op televisie werden ruim 6 miljoen mensen één keer en ruim 3 miljoen mensen drie keer bereikt. Ook werd er veel geschreven over VIVA400; alle publicaties samen vertegenwoordigen een bruto mediawaarde van circa 2 miljoen euro.

De ‘Breakfast colleges by VIVA400’ werden dit jaar voor het eerst georganiseerd en bleken bijzonder succesvol; de masterclasses waren binnen een maand uitverkocht. Er was bovendien een opkomst van 97 procent. De sessies werden met een 8,5 gewaardeerd en 95 procent van de Viva400-vrouwen zou ze aanbevelen aan een bekende.

Ook als we kijken vanuit de samenwerking met Renault was VIVA400 zeer succesvol. Zo werden er ruim 1.700 leads gegenereerd (waarvan 2,4% direct na afloop van het event een ‘hot lead’ werd) en werden er tijdens het event al acht orders geschreven.

Verder werd de Renault.nl/VIVA-page door meer dan 10.000 unieke bezoekers bekeken en werd er een ‘consistente toename van de Overall Merk Opinie’ van Renault geregistreerd (bron: ABT).

www.viva.nl   
www.viva.nl/viva400


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie