[Cross Media Innovatie 2018] Barbara van Erp over Saar Magazine
12-03-2018 12:49:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3403 | Tags:

Op 25 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Saar Magazine is genomineerd voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Barbara van Erp, oprichter en Managing Partner van Snippet Media.

Kun jij Snippet Media introduceren?

Snippet Media is een splinternieuwe online uitgever die zich met name richt op vrouwen. In korte tijd heeft Snippet zich met vier online magazines een plek in de markt weten te bevechten die bij elkaar goed zijn voor een miljoen unieke bezoekers per maand:

www.me-to-we.nl
www.mynd.nu
www.tishiergeenhotel.nl
www.saarmagazine.nl

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie?

Sinds we Saar Magazine uitgeven, gaat aan één stuk door de telefoon: waar dat magazine dan te krijgen is. De lezers wilden het ook kopen. Dus toen hebben we gezegd: okee, dan gaan we een magazine maken, maar dan moeten jullie wel helpen. Zo hebben we op voorhand bijna 10.000 exemplaren van Saar verkocht, voor 5,95 euro per stuk en konden we het magazine gaan maken. Met crowdfunding dus.

Kun je de innovatie omschrijven?

Saar Magazine is een doodgewoon tijdschrift, alleen is het voor een doelgroep waar niemand zich aan wil wagen. Alle andere 50+-bladen presenteren zich als leeftijdsloos met jonge modellen op de cover of juist als erg bejaard met trapliften erin en stukken over erfenissen en Het Grote Genieten. Aan dat laatste zijn onze lezers nog lang niet toe: ze werken, ze hebben pubers in huis, zorgen voor hun bejaarde moeder. Net gewone vrouwen dus, alleen zijn ze 50 geworden en dat laten we gewoon zien (bij ons geen popjes van 25 op de cover).

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

We zijn begonnen met een covershoot bij ons in de keuken. Daar hebben we wat opruiende teksten op gezet en die hebben we online aangeboden. Toen zijn we op vakantie gegaan. Toen we terugkwame, hadden we genoeg nummers verkocht om te beginnen.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeggebracht?

Veel interesse van adverteerders en een redelijke losse verkoop (in totaal hebben we 20.000 nummers verkocht)

Wat kun je zeggen over het succes in 2017?

We krijgen nu aanvragen van adverteerders voor custom made magazines voor die groep. We hebben winst gemaakt op het eerste nummer, wat zeer uitzonderlijk is.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Alle andere 50+-bladen presenteren zich als leeftijdsloos met jonge modellen op de cover of juist als erg bejaard met trapliften erin en stukken over erfenissen en Het Grote Genieten. Aan dat laatste zijn onze lezers nog lang niet toe: ze werken, ze hebben pubers in huis, zorgen voor hun bejaarde moeder. Net gewone vrouwen dus, alleen zijn ze 50 geworden en dat laten we gewoon zien (bij ons geen popjes van 25 op de cover).

Wat is jouw visie op crossmedia en hoe past de innovatie in deze visie?

Je moet producten maken die mensen echt willen lezen. Als je begint met onlline, weet je precies welke onderwerpen je lezers wel en welke ze niet interessant vinden. Met die data zijn we een printmagazine gaan maken.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we er nog 3 gaan maken in 2018! En dat de advertenties weer supergoed lopen.

www.snippetmedia.nl
www.saarmagazine.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie