[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan
29-03-2019 14:23:00 Door: Marianna Beets | Hits: 4002 | Tags:

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan.

Kun jij Hearst introduceren?

Bij Hearst Magazines Netherlands verzamelen we met een niet aflatend enthousiasme alle zaken die het leven interessanter en mooier maken. Dat doen wij onder meer met de (internationale) topmerken als ELLE, Vogue, Harper’s BAZAAR, Cosmopolitan, Glamour, Women’s Health, Quote, Esquire, National Geographic, Quest, Men’s Health en Runner’s World.

Als gretige nieuwsjagers speuren we de wereld af naar kwaliteit en trends op het gebied van mode, relatie, beauty, health, food, travel professional life of welk lifestyle aspect dan ook. Onze vondsten delen we vervolgens via al onze media en events met onze lezers, gebruikers, klanten en fans.

Dit doen we op onze herkenbare, hoogstaande, eigenzinnige manier en altijd met de behoeften van de eindgebruiker in het vizier. Hearst is een mediabedrijf waar de behoefte van onze gebruikers centraal staat. Wij staan dan ook meer dan ooit klaar om in deze behoefte te voorzien.

Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Bij de succesvolle samenwerking tussen Quest Junior en YouTuber Dylan Haegens zagen we hoe groot de gekte is die Dylan veroorzaakt bij kinderen. Alsof er een popster binnen komt. Dylan Haegens staat in de top-3 van meest succesvolle Nederlandse vloggers. Met een fanbase van vele kinderen (bijna 1,6 miljoen abonnees op YouTube, 766.000 volgers op Instagram) is Dylan een groot succes. Hier zagen wij de kans: van online naar offline. De Dylan is het eerste magazine over een Nederlandse YouTuber, gemaakt door de redactie van Quest en Quest Junior.

Kun je de innovatie omschrijven?

De Dylan is een vrolijk en leuk magazine voor kinderen rondom een van de grootste NL’se YouTube-helden van dit moment: Dylan Haegens. In het tijdschrift komen zowel psychologische thema’s als populaire lifestyle aan bod. Het maakt issues, vragen, problemen en ervaringen die je als kind hebt (en soms heel groot kunnen lijken) op een humoristische, eigenzinnige en lichtvoetige manier bespreekbaar. De Dylan laat kinderen lachen (om zichzelf) en raakt zonder zwaar te worden. Het houdt kinderen een spiegel voor op een unieke manier. Dylan laat op een heel persoonlijke manier en met veel humor zien dat ze zichzelf mogen zijn, en dat anders zijn juist heel leuk is. Het magazine geeft een kijkje in de wereld van Dylan en zijn vrienden.

In het blad zoeken we de verdieping die Dylan op zijn YouTube-kanaal niet kwijt kan. Natuurlijk is er een overlap met de content die hij ook voor zijn kanaal maakt: het hoofdverhaal van het magazine is telkens  een afgeleide van zijn nieuwe video. Maar daarnaast maken we ruimte voor de thema’s die aan bod komen via zijn stichting Durf te Vragen. De stichting is in het leven geroepen om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken voor kinderen, zoals psychische stoornissen, angsten en verslavingen. Dylans vriendin en manager Marit heeft zelf een eetstoornis gehad. En Dylan kampte met angsten. Het is mooi en belangrijk dat zulke volwassen thema’s bij kinderen onder de aandacht worden gebracht.

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

Op 29 november verscheen het eerste nummer van De Dylan. Bij de lancering in het hoofdkantoor van Google kwam de offline en online wereld samen.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Dit is het startsein voor een nieuwe beweging. YouTubers zijn afgelopen jaren in korte tijd zeer succesvol geworden. Velen hebben al een uitstapje gemaakt naar het uitgeven van een eigen boek, zo ook Dylan. Maar wij geloven dat De Dylan het begin is van een reeks personality-tijdschriften over YouTubers. Dit was natuurlijk al aan de gang met ‘gewone’ BN’ers, zoals de populaire magazines LINDA., Wendy en &C, maar een nieuwe generatie influencers die een offline uitbreiding wil, komt eraan.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2018?

Door samen te werken met een influencer is bereik voor het magazine geen probleem. Het Instagram-kanaal voor De Dylan had in no time 44.500 volgers. Maar het is geen garantie voor succes. Hoogstens voor de eerste uitgave. Om ook die volgende uitgaven te verkopen moet je blad origineel, goed, verrassend en duidelijk zijn. En dat is De Dylan.

Dylan is zelf de creatieve geest van het blad. Hij kent zijn doelgroep door en door en we vertrouwen hem dan ook volledig in zijn benadering van de doelgroep. Hij komt zelf met ideeën om het magazine onder de aandacht te brengen via zijn online kanalen. Ook proberen we crossover-samenwerkingen voor adverteerders op te zetten; de online kanalen van Dylan worden ingezet, én het magazine. Tot nu toe is dat gelukt met Disney, Max Havelaar en Ubisoft. Omdat we nog in de startfase zitten, zijn grotere samenwerkingen nog pending.

Maar: de eerste editie van De Dylan is 20.000 keer verkocht en had in no time 1000 abonnees!

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

De printwereld met zijn lange geschiedenis en de digitale wereld met zijn glorieuze toekomst kwamen voor het eerst op deze manier samen op het hoofdkantoor van Google en YouTube. Ons nieuwe maandblad voor kinderen tussen 8 en 15 jaar laat zien dat deze werelden elkaar kunnen versterken. YouTube en Google als contentverspreiders, Dylan als succesvolle YouTuber met miljoenen volgers en Hearst als ervaren uitgever vormen een interessant powertrio. Door samen te werken, iedereen vanuit zijn eigen kracht en expertise, kan dit magazine een groot succes worden.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

De gedachte achter het starten van een ‘ouderwets’ tijdschrift met een van de grootste Nederlandse YouTubers van het moment, is dat Dylan al het bereik heeft waar nieuwe merken nog helemaal vanuit niets moeten beginnen, waardoor een groot budget naar advertising en marketing moet. Die advertising en marketing is nu ‘gratis’, omdat Dylan al miljoenen kinderen bereikt via zijn verschillende social media kanalen. In de markt vragen mensen zich af of kinderen nog wel behoefte hebben aan print, en het antwoord is: ja, wel degelijk. Ook kinderen verlangen naar offline momenten, en met De Dylan bieden we ze dat. De droom is dat we – na de opstartfase – grote 360 graden campagnes kunnen aanbieden aan adverteerders. Met Dylan IRL, in combinatie met branded content in het magazine, op zijn YouTube-kanaal en op Instagram, allemaal bedacht door het ontzettend creatieve team van Dylan in smenwerking met het team van Quest Junior. Adverteerders kunnen kinderen bereiken op een uitzonderlijk doeltreffende manier. En de doelgroep wordt geserviced met commerciële samenwerkingen die passen bij hun belevingswereld. Cross media is in mijn ogen – onder andere - je verhaal opknippen in stukjes die passend zijn voor het mediatype dat je wilt inzetten. Inhoudelijk is er al een mooie cross over tussen de inhoud van het Youtubekanaal en het magazine. Zo heeft elk nummer een thema, dat ook gekoppeld is aan een video – waarin andere Youtubers figureren, die ook weer marketing bedrijven voor het magazine op hun kanalen. Daarnaast organiseert Dylan dit jaar een fanevent met 2500 bezoekers. Daar kan het magazine voor het eerst een mooie rol gaan spelen, zodat we 360 graden cross media écht kunnen aanbieden, aan zowel consumenten als adverteerders.

www.dylanmagazine.nl    
www.hearst.nl

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `