
[Cross Media Man] Gerard van den Broek over De Ondernemer
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. Hij is genomineerd als Cross Media Man van het jaar 2021. We spreken hem over zijn platform en visie op crossmedia.
Kun jij De Ondernemer introduceren?
Het grootste crossmediale B2B-platform van Nederland, onderdeel van DPG Media. Dat is het antwoord dat ik geef als ik met iemand in de lift sta in een gebouw met twee verdiepingen. Als ik iets meer tijd krijg, dan leg ik uit dat we met goede redactionele content ondernemers informeren en inspireren via onze website, (gesproken) nieuwsbrieven, pagina in 1,1 miljoen dagbladen, socialmediakanalen, on- en offline events, audio en video en daarmee maandelijks echt alle ondernemers in Nederland bereiken. En dat doen we altijd vanuit onze missie ondernemers beter te maken, te helpen met de groei van hun bedrijf. Daarom zijn we bijvoorbeeld recent De Ondernemer Academy gestart, waarin we in samenwerking met de Erasmus Universiteit en nlgroeit een opleidingsprogramma hebben ontwikkeld voor ondernemers met groeiambitie, Het GroeiCollege.
Anderzijds zetten we onze kanalen in voor partners die met deze doelgroep in contact willen komen. Wij bedenken en managen grote crossmediale campagnes voor onze B2B-partners – adverteerders met een product of dienst voor de zakelijke markt – en zetten daarbij ook het zakelijke bereik van DPG Media in. Zodoende kunnen we grote awareness campagnes realiseren én ultra selectieve lead gen-campagnes. Daarvoor hebben we naast de ervaren, crossmediale redactie een team van absolute B2B-specialisten bij De Ondernemer. Dus samengevat, we bouwen continu aan een onafhankelijk platform voor ondernemend Nederland én we brengen B2B-adverteerders met hen in contact via onze eigen kanalen.
Wat zijn jouw activiteiten bij De Ondernemer?
Ik ben eindverantwoordelijk, directeur dus, maar ik zie mezelf meer als een ondernemer, wat ik overigens ruim 20 jaar ben geweest, in een grote organisatie. Ik ben altijd bezig met dingen te bedenken waardoor het platform nog harder kan groeien, nog spraakmakender wordt en anderzijds hoe we campagnes voor onze partners nog effectiever kunnen maken. En natuurlijk nieuwe dingen ontwikkelen, zoals De Ondernemer Academy of als eerste medium live gaan met tekst-to-speech, daar krijg ik veel energie van. En dat natuurlijk samen met een team van superondernemende mensen.
Wat is jouw visie op crossmedia?
What else, zou ik bijna zeggen. De tijd is al lang voorbij dat wij – de media – bepalen wie, wat, wanneer kijkt, leest of luistert. Daarom hebben wij er bewust voor gekozen om in alle eerdergenoemde kanalen te investeren, zodat we op ieder moment, op iedere plek en via elk kanaal toegang hebben tot onze doelgroep. En vergis je niet in de diversiteit van onze doelgroep, een start-up consumeert content op een totaal andere manier dan laten we zeggen een accountant van zestig jaar. Ondernemers in de horeca- en eventbranche hebben weer hele andere werktijden dan een freelance tekstschrijver bijvoorbeeld. Dus als je bedenkt dat er inmiddels ruim twee miljoen mensen ondernemen in Nederland, moet je op alle borden tegelijk kunnen schaken. Wat steeds belangrijker wordt is curatie van content. Je moet super relevant zijn voor deze veeleisende doelgroep en vooral als bron 100 procent betrouwbaar zijn. Daarom schrijven wij relevantie met hoofdletters, of het nu redactioneel of branded is en of het nu op een event of online is: ondernemers moeten er wijzer van worden.
Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?
Ik denk dat er nog grote stappen gezet kunnen worden in synergie tussen de verschillende (media)kanalen. Om een simpel voorbeeld te geven: als je een zakelijk event organiseert moeten de mensen die je daar graag zou ontvangen maar net tijd hebben die dag, terwijl ze waarschijnlijk zeer geïnteresseerd zijn in de inhoud. Als het event het doel op zich is, is het afbreukrisico dus groot. Als het een middel is om met een specifieke doelgroep in contact te komen, ga je anders kijken, dan ga je meteen al hybride denken en zorg je dat ieder contactmoment leidt tot filtering van interesse en identificatie. Je funnels gaan er compleet anders uitzien, omdat je je doelgroep meerdere opties biedt. Daarnaast vind ik dat je content al bij creatie geschikt moet maken voor de kanalen die je inzet. Dat klinkt logisch maar wij zien nog steeds dat mensen denken we zetten een camera in de zaal en laten die mee lopen met de keynote en we hebben een hybride event. Dat werkt niet, on- en offline consumptie van content is echt anders. Crossmedia is dus een matrix van doelgroep, kanaal en content en vergt een permanente optimalisatie op basis van de data die je tijdens de campagne genereert. De markt bepaalt het ritme van je campagne, niet andersom.
Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?
Een cruciale. We hebben een database met ruim 180.000 ondernemers die we inzetten bij campagnes en onderzoeken. We sturen twee keer per week een nieuwsbrief naar 100.000 ondernemers en analyseren vervolgens alle ratio’s om nog beter inzicht te krijgen in onze doelgroep. En we zijn onderdeel van DPG Media, dat is voor ons een snoepwinkel als het gaat om data. Dagelijks bevinden zich zo’n acht miljoen unieke bezoekers op de websites van alle titels en op basis van het leesgedrag worden er audiences gebouwd. Dankzij titels als het AD, De Volkskrant, NU.nl, maar ook indebuurt.nl hebben we een sterke kwalitatieve zakelijke audience tot onze beschikking waarop we onze campagnes kunnen targeten. Daardoor hebben we een geweldige mix: de kwaliteit en selectiviteit van De Ondernemer aangevuld met de zakelijke data van heel DPG Media. Wij kunnen het effect van campagnes inmiddels heel nauwkeurig voorspellen en dat is bij lead gen-campagnes super waardevol.
Op welke crossmediale case of crossmediaal product van De Ondernemer ben jij trots?
Succesvolle cases en producten zijn altijd een gevolg van creativiteit, kennis en passie, mensen dus. Dus als je mij vraagt waar ik het meest trots op ben, is mijn antwoord simpel: het team van De Ondernemer en de specialisten bij DPG Media me wie we succesvol samenwerken. Daardoor zijn we in staat geweest om een kwalitatief en snelgroeiend platform te bouwen en inmiddels honderden succesvolle klantcases te realiseren. Het feit dat we afgelopen jaren met cases genomineerd waren voor een AMMA-, en SAN-Award, de Gouden Giraffe en nu dus voor twee Cross Media Awards zegt eigenlijk alles over onze kwaliteiten. Dus daar ben ik trots op. Én ik ben supertrots dat we juist als B2B-merk genomineerd zijn voor het Cross Media Merk, tussen al het B2C-geweld.
Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2020?
De transformatie van de Week van de Ondernemer in 2020. Drieëntwintig jaar lang hebben we dit event georganiseerd en ruim 250.000 ondernemers fysiek over de vloer gehad. Vorig jaar was het door corona niet mogelijk om een event te organiseren en dat terwijl ondernemers meer dan ooit behoefte hadden aan inspiratie en informatie. We hebben toen het roer volledig omgegooid en de Week van de Ondernemer via al onze andere kanalen laten lopen. We waren dagelijks zichtbaar in 1,1 miljoen dagbladen van DPG, we zijn dagelijks online radio gaan maken, we hebben online masterclasses georganiseerd met topondernemers, een videoserie ontwikkeld met partners en er was dagelijks een ondernemers-nieuwsupdate live op AD.nl te zien. Kortom, een event was niet mogelijk maar we hebben meer ondernemers dan ooit bereikt en geïnspireerd. Ook dan weer, dan zie je waar we als team toe in staat zijn, niet vasthouden aan wat er was maar constant anticiperen op wat er mogelijk is. Ondernemerschap noem ik dat.
www.deondernemer.nl
www.dpgmedia.nl
www.crossmediaawards.nl
De Cross Media Awards komen eraan!
Cross Media Congres en Cross Media Diner & Awards zijn dit jaar op 14 september in Amsterdam. De Cross Media Awards Jury 2021 onder leiding van John Olivieira heeft zich gebogen over een recordaantal inzendingen. Alle nominaties vind je hier.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie