[Cross Media Vrouw 2018] Hilmar Mulder
15-03-2018 14:12:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5504 | Tags:

Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle, is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar. De winnaar zal tijdens de Cross Media Awards op 25 april worden bekendgemaakt. We spreken haar over het mediamerk en haar werk.

Waar staat Libelle voor?

Libelle is zonder twijfel het grootste vrouwenmediamerk van Nederland. Bij alles wat Libelle maakt en doet, wordt kwaliteit en creativiteit gekoppeld. Libelle heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360-gradenmerk. Hierdoor is het mediamerk erin geslaagd om on top te blijven: al ruim 83 jaar is Libelle dé plek - op alle platformen - voor vrouwen voor herkenning, inspiratie en informatie. Libelle is altijd echt, persoonlijk en dichtbij. Lezeressen zien Libelle echt als een vriendin. Het vertrouwde weekblad, met een bereik van 1,6 miljoen per week, vormt nog steeds de spil en daarnaast brengt Libelle 16 specials per jaar uit. Libelle.nl, de nieuws- en lifestylewebsite van Libelle trekt meer dan 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand (NOBO) en is goed voor ruim 9,5 miljoen pageviews per maand (GA). De jongste toevoeging is onlinevideoplatform Libelle TV. Sinds de lancering in mei 2016 heeft Libelle TV al meer dan 30 miljoen streamstarts gerealiseerd.
Ook organiseert Libelle verschillende events, zoals de Libelle Zomerweek waar voor het 21e achtereen volgende jaar meer dan 84.000 vrouwen volledig in het Libelle-gevoel worden ondergedompeld. Daarnaast is er Libelle Nieuwscafé, waar journaliste Ebru Umar politici stevig aan de tand voelt over actuele onderwerpen.

Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?

Als hoofdredacteur ben ik in de strategische creatieve lead van alles wat wij maken binnen de brand Libelle. Ik stuur het merk in alle facetten aan en dat betekent voortdurend in- en uitzoomen; van de grote lijnen naar de kleinste details en weer terug. Gelukkig werk ik samen met een fantastisch team. Ik doe er alles aan om hen te inspireren, voor zover dat nodig is, want ze zijn professioneel, creatief, vindingrijk en hebben een ongelofelijke drive om voortdurend het beste en het mooiste te maken voor onze lezeressen, die echt het hart vormen van de Nederlandse samenleving. En natuurlijk ben ik 24/7 - vergroeid als ik ben met mijn mobiel - bezig om Libelle ook op mijn persoonlijke kanalen onder de aandacht te brengen. Van Instastories tot Twitter en Facebook: overal verkondig ik mijn grote liefde voor Libelle.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Ik geloof heilig in een multi-channelaanpak waarin de op maat gemaakte, relevante content van elk Libelle-kanaal elkaar versterkt en aanvult. Waarbij alle content volledig aan moet sluiten bij het gedrag van onze doelgroep op het betreffende platform terwijl het DNA van Libelle altijd moeiteloos herkenbaar blijft. Crossmediaal werken heeft onze voorkeur als uitgangspunt voor alle samenwerkingen die wij aangaan en is de basis voor het gros van de verhalen die wij vertellen. In combinatie met data werken we continu aan het onderbouwen en verbeteren van onze ideeën en verhalen om zo het bereik te verhogen. Het hart van het merk is nog steeds het blad, waarbij de focus op inspiratie ligt. Online draait het om educatie, informatie en entertainment. Lering en vermaak dus. Sowieso staat bij alles wat wij maken de Libelle-lezeres centraal, dus gepersonaliseerde content is wat mij betreft de way to go. En behalve dat we altijd voor het beste en mooiste resultaat gaan, willen we aan al onze Libelle-uitingen natuurlijk ook een gezond verdienmodel koppelen.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmediaal denken en werken is bij alles de basis van Libelle. Daarbij is en blijft print het grote inspirerende hart van het merk. Boven draait het, ook de komende jaren, altijd om je publiek voor wie je alles maakt. Dan is de volgende stap: om van die audience een community te maken. Daarnaast zou mobile first zomaar eens mobile only kunnen worden. We moeten de generatie die met mobiel in de hand is geboren niet onderschatten. Dus voor Libelle, voor de redactie en voor mij is het dé ultieme uitdaging om de oerkracht van dit oudste mediamerk multi-channel in te zetten om zo ook een volgende generatie aan ons merk te binden en te vérbinden. Via de oude en nieuwe kanalen moeten we gaan focussen op het personaliseren van content om zo de (nieuwe) Libelle-lezeres, fan, volger en klant te blijven verleiden tot een duurzame verbintenis. Uiteindelijk gaat het niet om een one night stand maar zetten wij in op een langdurige liefdevolle relatie.

Op welke crossmediale case ben jij trots?

Ik ben ontzettend trots op Over Eva van Libelle TV: de allereerste ontbijtsoap in Nederland. Een succesvolle online serie in shortformat van een zeer hoge kwaliteit die absoluut televisiewaardig is. De soap, die exclusief voor Libelle TV is geschreven door Elle van Rijn en gespeeld wordt door een sterrencast, speelt volledig in op de kijkbehoefte van de Libelle-vrouw. In deze 40+-soap komen alle levensfases en de merkwaarden van Libelle en de Libelle-vrouw aan bod. Gedramatiseerd natuurlijk, maar zeer herkenbaar: de empty nest-fase, puberende kinderen, een ingeslapen huwelijk, een bemoeizuchtige (schoon)moeder en vriendinnen die niet zulke goede vriendinnen blijken te zijn. Over Eva is hét voorbeeld van exclusieve onlinevideocontent die volledig op maat gemaakt is en die onze lezeres overal en op elk moment van de dag kan bekijken. Wat het uniek maakt, is dat wij hebben ingezet op het ontbijtmoment om zo Libelle TV een vaste plek te laten veroveren in het ochtendritueel van de vrouw. De doelstellingen zijn ver overtroffen en ook de zomerherhalingen lieten wederom sky high kijkcijfers zien.

Wat is jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2017?

Dat al onze crossmediale inspanningen beloond zijn met de Mercur Magazinemerk van het jaar 2017. Dit wapenfeit is vooral een team effort. Met z’n allen hebben we ongelooflijk hard gewerkt aan het uitbouwen van Libelle TV, prachtige crossmediale samenwerkingen met adverteerders, het optimaliseren van Libelle.nl, de herlancering van onze maandelijkse specials en zo veel meer. Libelle is als grootste vrouwenmerk van Nederland helemaal allround en dat is haar redactie inmiddels ook. Veel mediamerken noemen hun strategie 360-graden, maar geen enkel vrouwenmerk is zo compleet en impactvol als Libelle.

Wat is het laatste nieuws?

Tijdens de aankomende Libelle Zomerweek willen we op 21 mei van start gaan met een heel bijzondere wereldrecordpoging. Helaas kan ik daar nog geen details over prijsgeven omdat de aanvraag nog bij het Guiness World Records ligt.

www.libelle.nl
www.sanoma.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie