[Cross Media Vrouw 2018] Carlein Kieboom
20-03-2018 16:03:00 Door: Max Vlugt | Hits: 6280 | Tags:

Carlein Kieboom, hoofdredacteur van vtwonen, is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar. De winnaar zal tijdens de Cross Media Awards op 25 april worden bekendgemaakt. We spreken haar over het mediamerk en haar werk.

Kun jij vtwonen introduceren?

vtwonen is het grootste, meest invloedrijke merk op woongebied. Ruim 53 jaar gidsen en inspireren we de consument om het beste uit hun huis te halen en bereiken we maandelijks ruim 5,7 miljoen mensen. vtwonen heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360 graden merk dat op veel podia aanwezig is: print, televisie, huiscollectie, event, online en retail. Als autoriteit op woongebied willen we altijd one step ahead blijven. vtwonen is de smaakmaker en stijlmeester op het gebied van wonen. De persoonlijke gids die de helpende hand en volop inspiratie biedt. Op een herkenbare manier mixen en matchen we verschillende woonstijlen: basic, industrieel, landelijk, romantisch, klassiek, vintage en design. Want zoveel mensen, zoveel smaken. Zo is er voor ieder wat wils en helpen we de woonconsument zijn of haar persoonlijke stijl te ontwikkelen. Daarbij biedt vtwonen de ultieme shoppable experience: veel producten zijn direct te koop in onze webshop. Van inspiratie naar realisatie. Hierdoor is vtwonen er de afgelopen jaren in geslaagd hét woonmerk van Nederland te worden waar je als consument niet meer om heen kunt.

Wat zijn jouw activiteiten bij vtwonen?

In de vijf jaar dat ik nu hoofdredacteur ben van vtwonen staat de succesvolle merkuitbouw als een huis en is vtwonen toekomstproof. Onder mijn leiding is het plezier en de zon in het merk vtwonen teruggebracht.  Als creatief eindverantwoordelijke op mediagebied, bewaak ik met veel liefde en passie de inhoud, het DNA van vtwonen en vertaal dit door naar de diverse podia. Samen met het redactieteam maak ik het magazine (inmiddels veertien edities per jaar en vele themaspecials waaronder DIY en stylingtips), alle tv-programma’s (40 afleveringen in 2017) en ontwerp ik het vtwonen-huis op de vt wonen&design beurs. Dat doe ik met een relatief klein, vast en hecht team. Daarnaast hebben we een goed team van topfreelancers om ons heen weten te verzamelen om de diverse projecten te realiseren. Synergie, kwaliteit, enthousiasme, liefde voor mensen, passie voor wonen en daadkracht zijn hierbij sleutelwoorden. Die zijn essentieel om op alle platforms vt-waardige content te produceren en de juiste signatuur en merkwaarden te behouden.

Ik stuur niet alleen de printredactie (tekst en vormgeving) aan, maar ben tevens hoofd styling en creëer samen met het redactieteam vele producties in de herkenbare vtwonen stijl. Het blad heeft een oplage als nooit tevoren en is nog altijd een belangrijke pijler in de totale mediamix. Daarnaast stuur ik ook de formulemanager aan die producten voor de vtwonen huiscollectie ontwikkelt. Ik werkt nauw samen met de tv-productiemaatschappij IDTV, waarmee ik drie succesvolle televisieformats heb ontwikkeld: vtwonen weer verliefd op je huis, vtwonen zelf aan de slag en vtwonen verbouwen of verhuizen. Hierbij deel ik zowel vóór als achter de schermen op een persoonlijke manier mijn liefde voor wonen, wat me inspireert, hoe ik zelf woon, mijn ontwerpideeën en stijlgevoel. Bovendien ben ik ook als interieurontwerper in het tv-programma vtwonen verbouwen of verhuizen te zien. Ik ben een echte conceptdenker en creatieve duizendpoot die zich als een vis in het water voelt in de woonbranche.

Wat is jouw visie op crossmedia?

De consument staat centraal. Vanuit het merk vtwonen willen we de band met onze doelgroep blijven ontwikkelen door te innoveren, transformeren en de relatie te intensiveren. We zijn op dit moment met vtwonen op alle podia aanwezig en bedienen zo de hele consumentenketen. De mediakanalen (print, online/social media/bloggers, tv), events (beurs), producten (eigen huiscollectie) en e-commerce. Al deze kanalen zijn complementair, versterken en resoneren met elkaar. Dat heeft overal een positieve spin off en maakt vtwonen als merk compleet en cross mediaal. Belangrijk is mee te bewegen met de doelgroep en ze tevens een stap voor te blijven door ze te blijven verrassen. We blijven onze succesvolle multi-channel strategie verder ontwikkelen. Dat heeft ons tot op heden een enorm bereik opgeleverd.

Ook heeft binnen de mediamix het magazine een mooie ontwikkeling doorgemaakt en vandaag de dag de hoogste betaalde oplage sinds jaren (120.000 exemplaren), bezochten afgelopen jaar bijna 100.000 mensen de vt wonen&design beurs, hebben we op Instagram ruim 370.000 volgers, en draait de shop een omzet van bijna 20 miljoen euro.  

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia, het geïntegreerde mediagebruik waarbij een merk/bedrijf een boodschap via diverse kanalen communiceert naar consumenten, zal alleen maar intensiever worden. De band met de consument die centraal staat, zal alleen maar persoonlijker en sterker worden door de interactie. Een merk als vtwonen zal per kanaal verschillende inhoud communiceren maar wel vanuit een herkenbaar en sterk geworteld DNA. Door de interactieve én creatieve mogelijkheden waarbij de consument in de toekomst nog meer betrokken zal worden, zal het grote merkgevoel bij de consument verder worden versterkt.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van vtwonen ben jij trots?

De televisieprogramma’s, waar we vier jaar geleden mee gestart zijn, hebben vtwonen een enorme boost gegeven in bereik. In onze totale mediamix is deze pijler inmiddels niet meer weg te denken. De content die we maken voor de tv-programma’s wordt via alle kanalen van vtwonen verder verspreid waaronder verdiepingsvideo’s, printspecials en social media waar we dagelijks ‘in gesprek zijn’ met onze doelgroep. Ook via webcare beantwoorden we alle vragen naar aanleiding van een uitzending en kunnen veel producten direct online gekocht worden. Samenwerkingen met talloze adverteerders bedienen we cross mediaal waardoor we als vtwonen het meest complete woonmerk zijn. Dat we dit in de tijd dat ik bij vtwonen werk samen met het hele team hebben kunnen opbouwen, ben ik enorm trots op.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2017?

  • Het vtwonen magazine heeft in een dalende printmarkt een geweldige ontwikkeling doorgemaakt en een oplage als nooit tevoren (120.000 verkochte oplage). De content die we hiervoor maken ontsluiten we tevens online waardoor we het sterkte DNA van vtwonen als smaakmaker en stijlmeester blijven waarmaken.
  • Afgelopen jaar hebben we maar liefst 40 tv-uitzendingen gemaakt waaronder ook een format vtwonen verbouwen of verhuizen in samenwerking met een aantal grote adverteerders. Van concept/formatontwikkeling in samenwerking met IDTV tot executie waarbij ik zelf tevens voor de camera als interieurontwerper op televisie was. Alle content is doorvertaald naar de diverse podia


Inmiddels is ook het achtste! seizoen van vtwonen weer verliefd op je huis alweer te zien (wekelijks ruim 625.000 kijkers en bijna 1 miljoen inclusief uitgesteld bereik) en zijn we niet meer weg te denken van tv. Inspirerende wooncontent die de consument ook in de toekomst (waar mogelijk interactief) via alle kanalen tot zich kan nemen.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuw televisieformat, nieuwe initiatieven op gebied van online video en de vt wonen&design beurs ontwikkelt zich eveneens verder als een 360 graden merkbeleving. Alle onderdelen van vtwonen willen we nog sterker met elkaar vervlechten om zo de hele cross media carrousel nog beter te laten draaien en de consument te inspireren het beste uit zijn huis te halen.

www.vtwonen.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie