[Cross Media Vrouw] Saskia Caelen over DPG Media
12-03-2020 11:19:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 6101 | Tags:

Saskia Caelen is directeur MediaLab bij DPG Media. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.

Kun jij DPG Media introduceren?

Al jarenlang is DPG Media bezig om in het leven van de lezers, bezoekers en tegenwoordig ook kijkers een onmisbare plek in te nemen, om te informeren, te inspireren en te entertainen. Dat doen we betrouwbaar en onafhankelijk. We vechten voor Nederlandse kwaliteit. Zowel voor lezers als voor adverteerders. Onze meer dan 1200 journalisten en makers brengen dagelijks content die 13,5 miljoen contacten bewust van ons willen horen. Omdat ze ons geloven, omdat ze ons vertrouwen en omdat ze de kwaliteit krijgen die ze (mogen) verwachten. Dankzij de kracht van ons brede palet aan merken, met nieuwsmerken als Volkskrant en AD/R en digital only merken als Reclamefolder.nl en indebuurt.nl. Maar ook onze Online Services, als Independer, Tweakers en Intermediair waar we mensen helpen in hun keuzeproces. En de groeiende entertainmenttak met Qmusic en video van  MyChannels. En we worden nóg veelzijdiger, we hopen immers Sanoma Media Netherlands over te nemen dit jaar.

Wat zijn jouw activiteiten bij DPG Media?

Ik heb met MediaLab als doel om steeds meer waarde toe te voegen voor adverteerders. Velen kennen DPG Media van de kracht van onze distributie. Distributie is én blijft cruciaal, maar juist met content en context creëer je extra waarde. Wij bieden sterke, kwalitatieve en vooral betrouwbare merken, belangrijker dan ooit in een tijd waarin ook nepnieuws een vlucht kan nemen. En die merken hebben een actieve relatie met onze lezers, luisteraars en bezoekers: onze echte mensen. Mensen die elke dag bij ons komen om geïnformeerd en geïnspireerd te worden. Om geëntertaind te worden. Of bijvoorbeeld om advies te vinden over koken, financiën en het vinden van een baan. Dat biedt ons inzichten, profielen én bereik. Dé start van onze strategische aanpak en concepten. MediaLab is daarmee een sterke partner voor adverteerders, waarbij we de kracht van data, creatie en media met elkaar combineren. Het is mijn taak om die rol steeds beter in te vullen, samen met mijn team en daar heb ik ontzettend veel zin in!

Wat is jouw visie op crossmedia?

Met de digitalisering heeft de consument een veel grotere stem gekregen in de wereld van communicatie. Waar merken voorheen sturend waren in het brengen van de boodschap, zie je nu dat consumenten steeds meer zelf bepalen waar ze wat tot zich nemen. Deze verschuiving heeft ervoor gezorgd dat merken hun strategie moeten aanpassen het individu. We hebben te maken met én wat de merken willen zeggen én wat de consument voor gedrag vertoont, als ontvanger en als maker, via socials bijvoorbeeld. Het is voor merken belangrijker dan ooit om consumenten in het hart van de strategie te zetten en in de juiste context met de juiste boodschap te bereiken. Crossmediaal denken is daarmee een voorwaarde voor succes: je boodschap, timing én kanaal moet passen bij de ontvanger. En dat begint door te starten vanuit de interesse van de ontvanger!

Hoe zie jij crossmedia zich de komende jaren ontwikkelen?

Het belang van crossmedialiteit wordt alleen maar groter. Wat wil je publiek horen, zien, lezen en wanneer? Daarom hebben wij de krant nu ook digitaal gemaakt met De Editie en je kunt het nieuws van AD ook kíjken met de Ochtend Show to go, of luísteren bijvoorbeeld via je Google Home. Dus crossmediaal zijn is precies waar wij als DPG Media op voorgesorteerd zijn. Of nee, wat we al doen; meebewegen met je publiek om ze vast te houden. Dat geldt voor lezers, maar ook voor onze adverteerders. Want als je publiek beweegt, moet je als adverteerder meebewegen. Het is daarbij wel belangrijk om breder te denken dan alleen media. Data zijn daar onmisbare elementen bij geworden. Data is nodig om inzicht te hebben in wat je consument doet en wil. Diezelfde data moet je gebruiken om je boodschap aan te passen. Om je kanaal te kiezen. Want elke ontvanger wil op zijn eigen pad bereikt worden. Crossmedialiteit en data gaan daarom hand in hand richting de toekomst. Data koppelen aan creativiteit in middelen en boodschappen wordt het onderscheidende vermogen.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Het helpt ons enorm dat wij de first-party data hebben waar we veel inzichten uit halen. Als je start bij de wereld en de behoefte van de lezer of bezoeker en dat koppelt aan de verhalen van het merk, dan heb je echt aandacht van ze. Door de snelle veranderingen in ons vak is het ook belangrijk om structureel te evalueren wat succesfactoren zijn. Wat een paar jaar geleden werkte, hoeft niet meer per se het succes van vandaag te garanderen. Door deze kennis vanuit de data te koppelen aan je strategische keuze en creativiteit blijf je vooroplopen. En dat is de beauty van DPG Media: we know the consumer. Wij hebben elke dag meer dan 13.5 miljoen contacten in onze media. Door te starten bij hun behoeften kunnen wij merkverhalen en de consument in de verschillende media dicht bij elkaar brengen. Alles wat we doen moet immers resultaat opleveren voor onze adverteerders. Maar boven alles moeten we óók waarde creëren voor onze lezers en bezoekers, want zonder hun aandacht heb je helemaal niks. En die kennis haal je uit data.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van DPG Media ben jij trots?

We hebben een prachtige case met KLM – de serie Onontdekt, met een marketingvraag, namelijk: Hoe kunnen we de bezettingsgraad van minder bekende steden omhoog brengen? Vanuit het inzicht Onbekend maakt onbemind zijn we niet de vluchten, maar de bestemming onder de aandacht gaan brengen bij onze lezers. Dat heeft niet alleen geleid tot betere merkresultaten, maar ook een behoorlijk stijging in de bezettingsgraad bij meer dan dertig steden. Dankzij de intensieve en langetermijnsamenwerking hebben we de campagne crossmedialer gemaakt. We hebben deze uitgebouwd van alleen branded content-artikelen, naar video’s en uiteindelijk minigidsjes van steden op mobiel toegevoegd. Een mooi voorbeeld van een goede samenwerking vanuit een marketingvraag van de adverteerder. En de campagne scoort ook nog eens boven verwachting, mooier is er niet!

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2019?

Heel bewust kiezen voor een rol waar media, creatie, data en innovatie bij elkaar komt. In een zeer ambitieuze omgeving die vooroploopt in de snel veranderende wereld! Bij DPG Media wachten we niet af, maar creëren zelf, met als meest recente stap de voorgenomen overname van Sanoma.

Na jaren ervaring bij merken als Philips & ING, reclamebureau Ogilvy en mediabureau Mindshare zocht ik naar een plek waar ik op strategisch niveau media, creatie, data en innovatie kan verbinden. Heel bewust niet vanuit een van de silo’s, maar over silo’s heen: inzichten van een dataspecialist vertalen naar de wereld van een creatief. Mijn team meenemen in de wereld van een adverteerder zodat we ons verhaal relevant voor hen maken. En inzichtelijk maken wat ontwikkelingen in media betekenen voor een merk, voor hun creatie en de inzet van data. Allemaal voorbeelden van wat in mijn ogen de kern van crossmediaal denken is. Dat zet ik actief in bij DPG Media, maar ook in de M-Talks sessies die ik maandelijks organiseer met de programmacommissie van MWG. Zodat ik de beweging zowel vanuit mijn functie, maar ook breed in het vak kan maken.

www.dpgmedia.nl
www.dpgmedia.nl/medialab

Cross Media Congres

De uitreiking van de Cross Media Awards 2020 vindt plaats tijdens het Cross Media Diner op woensdag 15 april. In de komende weken zullen interviews worden gepubliceerd met alle zes genomineerden. De jury zal op basis van deze interviews de winnaar kiezen.

Stuur nu jouw cases in, in de categorieën Cross Media CaseCross Media BureauCross Media ExploitantCross Media EventCross Media Innovatie en Cross Media Merk.


www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie