[Cross Media Vrouw 2018] Nathalie Peters
22-03-2018 05:45:00 Door: Arjen Westra | Hits: 6133 | Tags:

Nathalie Peters, Head of Digital Transformation IPG Mediabrands, is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar. Wij spreken haar.

Kun jij IPG Mediabrands introduceren?

IPG Mediabrands, onderdeel van de Interpublic Group, is één van de grootste mediabureaus van Nederland.IPG Mediabrands is de mediaholding van de bureaus UM en Initiative, die vooral werken voor brede crossmediale klanten en van de meer gespecialiseerde bureaus: Traffic4u, bGenius, Yune en SuperDigital. Daarnaast vallen ook het inkoopbureau MAGNA en data en tech agency Marketing Sciences onder de holding.

IPG Mediabrands gelooft in de kracht van samenwerking, zowel binnen onze groep als met onze partners en niet in competitie. Op deze manier zijn wij in staat onze klanten te begeleiden in het sterk veranderende communicatielandschap met zowel strategie, inzichten, concepten en content. Daarnaast leveren we natuurlijk mediaservices die passen bij het traditionele mediabureau. Dit alles doen wij onder andere voor prachtige merken als Coca-Cola, Dienst Publieke Communicatie, BMW, Randstad en NLO.

Sinds kort zijn we, als familie van bedrijven, gevestigd in onze eigen en moderne pand vlakbij station Amsterdam Zuid.

Wat zijn jouw activiteiten bij IPG Mediabrands?

Inmiddels werk ik al ruim twaalf jaar voor dit fantastische bedrijf. Altijd in verschillende rollen, maar wel met de gemene deler: het opstarten van nieuwe business, die voor die tijd wel disruptive te noemen waren. Kennelijk heb ik een talent om trends te vertalen naar nieuwe activiteiten en organisatievormen en dat doe ik op dit moment als Head of Digital Transformation. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor de digitale agendasetting van de volledige groep. Ik monitor, constateer en anticipeer op alle digitale ontwikkelingen in de markt die tussen de aankomende drie en twaalf maanden voor ons als bureau en natuurlijk ook voor onze klanten interessant zijn. Op deze manier blijven we als IPG Mediabrands thought leader in het snel veranderende medialandschap. In samenspraak met de board zorg ik voor een efficiënte en effectieve implementatie binnen de volledige groep.

De externe kant van deze rol zorgt ervoor dat ik dit prima kan combineren met mijn werk als voorzitter van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. Ons doel is om digitale groei te versnellen. Dat doen wij door structureel bij te dragen aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt. Dit uit zich in verschillende speerpunten zoals onderzoek naar de meest efficiënte digitale transformatie processen, currency’s in afrekenmodellen en privacy en legislation. Daarnaast jureer ik ook in diverse Nederlandse en internationale vakjury’s waaronder Esprix, Cannes Lion Cyber en de Mercurs.

Wat is jouw visie op crossmedia?            

We zijn op weg naar een reclamewereld zonder waste. Nu al floreert de business en dat wordt vooral veroorzaakt door de opkomst van nieuwe media en de snelle ontwikkeling van alle technologie. Als je kijkt naar alle bekroonde crossmedia cases in het afgelopen jaar zie je het einde van de marketing verzuiling, niets is meer in één hokje te plaatsen. De customer journey staat centraal en alle media die worden ingezet dragen bij aan de volledige beleving van het concept. Nieuwe technologieën zullen voor de verdere samensmelting van fysieke en virtuele werelden zorgen. Daarnaast zie ik een toenemende impact van algoritmes. Door deze combinatie kunnen we onze focus realiseren: het creëren van de één-op-één-relatie met de gebruiker.

We moeten naar een wereld waar customer experience eindelijk centraal zal staan. Een omgeving waarin we als markt ervoor zorgen dat we altijd op het juiste moment, op de juiste plek, bij de juiste individu de juiste boodschap afleveren. Dit zal geen gemakkelijk proces worden, maar ik geloof dat we dit zullen realiseren door op een veel creatievere manier met de beschikbare technologie en data om te gaan zodat we veel originelere en relevantere, spot on content kunnen maken.

Deze transitie wordt gelukkig niet alleen door adverteerders opgemerkt, ook exploitanten zien de tendens en zetten groots in op crossmedia. Hierdoor ontstaat er wel een mogelijke discrepantie. De cross-mediastrategie van een adverteerder hoeft natuurlijk niet per se afgenomen te worden bij één exploitant. Exploitanten bouwen inmiddels crossmedia portfolio’s in bepaalde domeinen waarmee zij gecumuleerd bereik kunnen bieden voor cross-mediaadvertising. Daarmee bieden ze door middel van branded content de adverteerder, naast bereik, maximale impact in de doelgroep. Ik word blij als ik dat zie want bereiken en beraken daar gaat het om! Maar dat betekent wel dat een vergaande samenwerking tussen adverteerders en media-exploitanten essentieel is.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Cross media, zeker op het gebied van content, zal steeds persoonlijker en relevanter worden. Data is nu al de new currency en als straks na 25 mei de GDPR ingaat, zal dat in razendsnel tempo toenemen. We stappen af van het one message to all; van het grootse denken. We focussen ons op naar welke individu met welke boodschap? We starten met dynamic by design: het continu optimaliseren van verschillende boodschappen voor verschillende mensen.

Het tijdperk van customer experience begint nu pas echt en ik geloof ook dat content marketing het domein is waar we het meest in moeten willen investeren. Content is en blijft namelijk key voor de multi-channel klant. Content betreft alles wat mensen kunnen lezen, bekijken of naar luisteren. Iedereen moet gaan denken als een uitgever en langzamerhand worden marketingafdelingen meer en meer mediaredacties. Het marketing- en uitgeef vak zijn aan het convergeren.

Content wordt een steeds ruimer begrip. Kijk bijvoorbeeld eens naar Tony’s Chocolonely, de ongetwijfeld bij jullie allen bekende duurzame chocolade, die met een film en een pretpark zijn missie tegen uitbuiting en kinderarbeid in de cacaobranche nieuw leven in wil blazen. Binnenkort kunnen bezoekers in een achtbaan door de chocoladefabriek in Amsterdam-Noord racen, à la Sjakie uit het kinderboek Sjakie en de chocoladefabriek. Ik zeg een extreem staaltje van content en engagement, die het merk nog verder zullen versterken. Zulke voorbeelden doen mij erg denken aan een uitspraak die me erg aanspreekt: Why be the messenger if you can be the story?

Maar de toekomst van cross media gaat natuurlijk verder dan content. Ik zie het ook gebeuren dat er hybride vormen gaan ontstaan van paid, earned en owned media. Dat is crossmedia in optima forma, wellicht noemen we het straks niet eens meer crossmedia. Ja, de convergentie in het marketingcommunicatie vak heeft zijn eindpunt nog lang niet bereikt. Als je het mij vraag worden cross-mediaprofessionals straks de ultieme communicatiegeneralisten.

Op welke crossmedia case of cross mediaal product van IPG Mediabrands ben je trots?

Ik ben vooral trots op onze unieke en in-house ontwikkelde Cross Mediale Moments Tool. De kracht van onze Moments Tool wordt door vriend en vijand erkend en is daarmee een standaard in de markt. Moments Tool stelt ons in staat om de meest optimale budget allocatie voor onze klanten over alle media (paid, owned én earned) te berekenen en optimaliseren. Met behulp van verschillende modules in de tool maken wij het voor onze klanten inzichtelijk welke verschillende kanalen op welke tijdstippen het beste kunnen worden ingezet. Dit alles met als doel om de ROI te maximaliseren, de basis van de meest effectieve cross-mediainzet.

Wij zouden deze berekeningen niet kunnen maken zonder de indrukwekkende database van Moments Tool. Een kennisbank vol met data van Spotify en Google data (waaronder de YouTube reach curves) Maar het succes zit hem vooral in de data uit het cross-media onderzoek: Connections panel. Dit onderzoek wordt wereldwijd door Mediabrands gehouden in ruim 70 landen onder 235.000 mensen. In Nederland doen jaarlijks 5.000 consumenten mee. Al deze data geven ons inzicht in het gebruik en de impact van meer dan 70 paid/owned/earned mediakanalen en van elke doelgroep waardoor een crosscountry-analyse mogelijk wordt gemaakt.

 Wat zie jij als jouw belangrijkste crossmedia wapenfeit van 2017?

Mijn belangrijkste cross-mediawapenfeit van het afgelopen jaar komt niet uit mijn rol als Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands, maar als voorzitter van IAB Nederland. Ik zie IAB als katalysator van vernieuwing in de marketing-communicatiebranche en niet als verdediger van de belangen van digital advertising. Mede daarom heeft IAB Nederland meerdere taskforces opgericht die allerlei verschillende aspecten van Digital Tranformation bekijken en behandelen. Bij het oprichten van de taksforces zoeken we heel bewust naar nieuwe en aanpalende gebieden zoals Mobile, Content, HR/Sourcing en nu sinds kort ook DOOH. Met het oprichten van de taskforce DOOH treden wij als Nederlandse tak van IAB heel bewust buiten het internet en spelen we in op de convergentie tussen on- en offline marketing. Nieuw zijn ook de taksforces data & techniek en new creativity, ook zij maken de scoop van IAB nog breder. Zorgen voor verbreding binnen het complexe ecosysteem waarin wij allemaal opereren vind ik eigenlijk wel mijn belangrijkste cross-mediaverdienste in het afgelopen jaar.

Wat is het laatste nieuws?

Zowel bij IPG Mediabrands als IAB Nederland zijn we momenteel druk bezig met een aantal indrukwekkende crossmediale projecten, alleen daar kan ik helaas nu nog niets over zeggen. Wat wel een nieuwtje is, is dat ik heel trots ben dat ik afgelopen maandag 19 maart de Coq d’Honneur in ontvangst heb mogen nemen. Ik vind het een enorme eer dat Het Genootschap voor Reclame (GVR) mij deze erkenning heeft gegeven. Dit soort erkenningen geven mij nog meer drive om de markt te motiveren en inspireren om samen te werken. Ik kijk er naar uit om samen grensverleggende concepten, fantastisch creatief werk, datastrategieën die bijdragen aan individuele relevantie bij de consument, optimale user experience en klantreizen op maat te gaan maken.

www.ipgmediabrands.com

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.  

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie