[Forum] Hoe ontwikkelt de advertentiemarkt zich in 2016?
02-01-2016 11:14:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 13778 | Tags:

De dynamiek in de media is ongekend. Verandering is dan ook de enige constante.

Het begint een mooie traditie te worden: Aan de vooravond van het nieuwe jaar vragen wij bepalende spelers in de markt naar hun visie op de advertentiemarkt van komend jaar.

Digitaal en mobiel denderen verder - volgen de adverteerders wel? Is cross media nog steeds het toverwoord? En wat doen adverteerders, bureaus en exploitanten met radio, televisie, dagbladen, magazines en outdoor?

En daarom willen wij ook dit jaar weer graag weten:

Hoe ontwikkelt de advertentiemarkt zich in 2016?

 

Peter de Mönnink | Sanoma | SBS: "Traditionele business modellen zijn in 2015 verder onder druk komen te staan. Bij iedereen zal de ondergang van retailers als V&D, Macintosh en Dixons nog vers in het geheugen staan. Of erger: op de balans als crediteuren risico. Afschrijven dus. Tot nu toe blijven dergelijke doom scenario’s de media sector bespaard maar dat er ook in onze wereld veel verandert, is evident. Wie overleven  verandering?

Kijkend naar Darwin is het antwoord relatief makkelijk: zij die zich het snelst kunnen aanpassen. In andere woorden: snel kunnen differentiëren. En wie zijn dat dan? Dat zijn die mediabedrijven die niet afhankelijk zijn van één kanaal en durven te investeren in verandering... lees verder

Léonie Koning | Initiative: "2016 is hét moment om als merk je schoenen uit te trekken. Barefoot running noemen we dat bij Initiative. Zo blijf je als merk dynamisch. Want dát is wat het komende jaar de boventoon gaat voeren: dynamische marketing. Niet in de zin van “wat verandert het allemaal snel”, maar als verzamelbegrip voor een werkwijze waarin continu aanpassen van plannen het uitgangspunt is.

Want de tijd dat je kon volstaan met 1 boodschap voor iedereen is nu echt voorbij. Verschillende boodschappen voor verschillende groepen in verschillende stadia van de consumer journey... lees verder

Christel van den Hazel | Persgroep: "Na een turbulent 2015 is te verwachten dat in 2016 de dynamiek in het mediaspeelveld niet minder zal worden. We leven immers in een tijd van transformatie. Het mediaspeelveld is meer complex geworden.

Er wordt meer content gepubliceerd, op meer platformen dan ooit te voren. We gebruiken meer en meer mobiele communicatiemiddelen. We worden geconfronteerd met meer Ad-Blocking. Meer alternatieve advertentiemogelijkheden. Meer data. Meer technologie. Er is een toenemende behoefte aan meer kwaliteit, relevantie en efficiency. Het kiezen van het juiste communicatiekanaal, de juiste technologie- of mediapartner en het ontwikkelen van een effectieve manier van samenwerken wordt cruciaal... lees verder

Ralph Sluis & Anke Kuik | ZenithOptimedia: "2016 wordt het jaar waar de digitale transitie binnen de advertentiemarkt bij alle adverteerders goed wordt doorgevoerd. Technologie heeft al geruime tijd aangetoond toegevoegde waarde te kunnen leveren. Nu worden echter bedrijfsprocessen ook dusdanig ingericht om optimaal gebruik te kunnen maken van data, ad- en marketingtechnologieën.

Een consument maakt voortdurend bewust en onbewust beslissingen over de manier waarop ze content consumeren. Bovendien nemen de technische mogelijkheden en devices razendsnel toe die invloed op de wijze van consumptie hebben... lees verder

Paul Carpentier | Disneymedia+: "Wat uiteraard niemand verrast is dat de markt enorm aan het versnipperen is. Dit is al jaren het geval en lees ik ook terug in eerdere fora over dit onderwerp. Het wordt de adverteerder er niet gemakkelijker op gemaakt om met de doelgroep in contact te komen. Vooral door nieuwe media is de customer journey erg veranderd. Toch zien wij dat TV nog steeds een massamedium blijft.

Wat opvalt, is dat de primaire doelgroep voor onze TV-kanalen (kids 6-12 jaar) nog steeds bijna twee uur per dag TV kijkt. Daarnaast zien wij ook dat de totale screentijd stijgt. Lineair TV kijken neemt wat af en de consumptie via smartphone, PC en vooral tablet stijgt. Bijna de helft van onze pre-roll inventory wordt via tablet... lees verder

Gérard Ghazarian | Head to Head: "Consumenten zijn gewend om gefragmenteerd media te consumeren en dat biedt kansen. Je moet alleen even weten hoe je dat aanpakt en daar zijn wij (ook) voor.

Adverteerders moeten uit het enorme informatieaanbod de juiste katalysators weten te filteren, waarmee succesvolle acties opgezet kunnen worden, of waarmee nieuwe producten en diensten kunnen worden aangeboden. Doe je dat niet, dan eindig je helaas als V&D of Macintosh... lees verder

Pieter Voogt | PauwR: "De advertentiemarkt zou in 2016 een heel stuk kunnen krimpen! Omdat er nu simpelweg nog veel te veel mediabudget wordt verspilt doordat (media)bureaus niet geïntegreerd samenwerken. Twee korte anekdotes ter inleiding.

Taalbarrière tussen offline en online. En weer vond ik mezelf tijdens een borrel terug in een gesprek met een AV-planner van een groot mediabureau en zei ik hem na 5 minuten dat het eigenlijk raar was dat we überhaupt een gesprek konden voeren. Want we spreken nog steeds een volledig andere taal... lees verder

Guy Grimmelt | Exterion Media: "De advertentiemarkt 2016. Vorig jaar waren mijn hoofdthema’s; power to the brands, Lef, media verkoop concentratie en 1 currency. Die trends vind ik eigenlijk wel redelijk uitgekomen en overall verwacht ik dat deze trends zich in 2016 verder zullen doorzetten.

Maar daarnaast zijn er altijd nieuwe zaken. Zo zal er meer druk komen op de visibility van media en media bereiksonderzoek... lees verder

René Zeedijk | MediaScience: "In 2016 gaat de consument steeds meer centraal staan in (online) marketing. Marketing maakt een switch van push naar pull, waarbij de consument bepaald. Met de komst van de digitale ja/nee sticker heeft de consument steeds meer de vrijheid om advertenties te ontwijken. Relevantie en gebruiksvriendelijkheid worden hierdoor steeds belangrijker.

Schreeuwerige advertenties gaan steeds meer verdwijnen en maken plaats voor geïntegreerde advertenties waaronder native. Kwaliteit van advertenties neemt door de ontwikkeling toe... lees verder

Joris van der Pol | OMS: "OMS verwacht een fantastisch mediajaar in 2016! Het consumentenvertrouwen neemt toe, bedrijfsinvesteringen lopen weer op en er wordt meer media geconsumeerd dan ooit te voren. Een ideale combinatie voor een positieve outlook op de advertentiebestedingen!

Die toename in mediaconsumptie geldt zeker ook voor audioconsumptie in het algemeen en radiobeluistering in het bijzonder. Als we onze mediawereld simplificeren, dan zijn er 3 manieren waarop de consument media kan consumeren;  Luisteren, Kijken en Lezen. Luisteren is, zeker bij mensen met een druk bestaan zoals de doelgroep 20-49 jaar, meer en meer de nummer 1 media activiteit... lees verder

Madelon Hoekstra | NRC Media: "Hoewel de klassieke print advertentiebestedingen teruglopen, stijgt het aantal abonnees op alle titels van NRC. De verkoop van betaalde abonnementen is gestegen naar ruim 255.000. Dat is 4000 meer dan een jaar geleden. En daar zitten geen (gratis) proefabonnementen in, want die bieden we niet meer aan.

Dit zijn betrokken lezers. Steeds meer mensen kiezen voor een abonnement waarbij ze doordeweeks de krant digitaal lezen en in het weekend de gedrukte versie... lees verder

Christian van Santen | Van Santen Netwerk: "Al een paar jaar jaar is alles aan het schuiven: mediagebruik door consumenten van desktop/laptop naar mobiel, bestedingen van offline naar online, de customer journey van overzichtelijk rechtdoor naar iets wat sterk doet denken aan een labyrintisch wandelpad.

Daar zijn de adblockers nog eens leuk bijgekomen: de enorme populariteit daarvan laat zien dat advertising heel veel mensen al heel lang de strot uitkwam. Ze zien nu kans terug te slaan en dat doen ze gretig... lees verder

Arjan Leest | Giesbers Communicatie Groep: "2016 wordt het jaar van aanpassen en doorpakken (voor wie dat nog niet gedaan had)! Want ook in 2016 blijft het aantal kanalen toenemen en veranderen.

Vooral gedreven door techniek. Het consumentengedrag verandert sneller dan de adverteerder kan bijbenen. Dus ook in 2016 blijven adverteerders achter de feiten aanhollen. Maar dat is niet erg. Dat is juist mooi! Het biedt ons extra kansen om de consument te laten zien dat we ze écht begrijpen... lees verder