[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders
06-12-2019 13:01:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2233 | Tags:

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt.

Dag Allard, een jaar geleden werd bekend dat jij de overstap maakte van BrandDeli naar Talpa Network. Wat waren jouw overwegingen? 

Sommige kansen komen nu eenmaal maar één keer voorbij. De keuze was met name gericht op mijn toekomst. Ik geloof heilig in het creëren van een groot en sterk Nederlands mediabedrijf, waar merken écht op kunnen vertrouwen en waar ze er altijd op kunnen rekenen dat hun belangen voorop staan. Bij Talpa Network gebeurt dat nu écht. Ik zou geen andere plek weten waar in mijn vakgebied meer gebeurt dan bij ons. De keuze om hier deel van uit te maken was voor mij dan ook een no-brainer.

Kun je iets meer vertellen over het zogeheten netwerkeffect van Talpa Network? 

Wij zien ons totale portfolio als een netwerk. Met dit netwerk bereiken we wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders. Dat doen we op ieder gewenst moment van de dag; bijvoorbeeld in de ochtend via Radio 538 of ‘s avonds op de bank via televisie of online via de mannen van StukTV.  Er is altijd wel een manier om via ons netwerk een specifieke doelgroep te bereiken. Op alle mogelijke platforms en met de doelstelling die voor de desbetreffende campagne van toepassing is. Dit netwerkeffect gaat om meer dan de optelsom van mediamerken. Het gaat erom nieuwe mogelijkheden te creëren. Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van Net5 powered by LINDA., waar twee toch al heel sterke vrouwenmerken elkaar nog sterker maken en nog beter kunnen inspelen op wat vrouwen willen. Elke adverteerder die vrouwen als doelgroep heeft, kan er gerust op zijn dat ons Talpa Vrouwen Netwerk deze vrouwen niet alleen weet te bereiken, maar dat we deze doelgroep relevante content bieden.

Een adverteerder belt. Wat wil hij of zij van Talpa Network Media Solutions? 

Dat kan van alles zijn. Een adverteerder kan ons bellen met de vraag of wij zijn verhaal op onze platforms willen vertellen; televisie, radio, digital, print enzovoort. Maar ze kunnen ons ook bellen met een hulpvraag rondom hóe hun verhaal te vertellen. Door middel van ons brede portfolio en netwerk weten we veel over de consument. Op basis van deze insights – in combinatie met de creativiteit die we bieden vanuit Talpa Creative – kunnen we impact genereren voor adverteerders binnen hun doelgroep. Welke impact is afhankelijk van de doelstelling, die reikt van awareness, engagement tot aan conversie.

Talpa Network zet in op addressable tv, wat zijn de ontwikkelingen? 

Addressable tv combineert de kracht van het massamedium televisie met de specifieke targetmogelijkheden van digitale media. Wij bieden dit aan onder de naam Smart TVads. In 2019 zijn we samen met KPN een pilot begonnen rond uitgesteld kijken met een geselecteerd aantal adverteerders. Deze pilot breiden we in het eerste kwartaal van 2020 uit met meer adverteerders en ook met Smart TVads op lineaire live televisie. De verwachting is dat we in de loop van 2020 ongeveer een miljoen huishoudens met een KPN-abonnement gesegmenteerde tv-reclame kunnen bieden.

Een saleshuis kan reclametijd en -ruimte verkopen, maar zich ook committeren aan bijvoorbeeld een verkoopresultaat. Hoe staat Media Solutions hierin? 

Wij bieden onze adverteerders alle vormen van zekerheid aan. We kunnen ons zeker committeren aan verschillende KPI’s, zeker ook op verkoopresultaat. Wij ontwikkelen dan de gehele campagne. Van concept tot creatie en van conversie tot transactie. Hier worden we zelfs heel blij van!

Talpa Network heeft tal van expertises in huis, ook op creatief gebied. Wat betekent dit voor de rol van reclame- en mediabureaus? 

Wij geloven écht in de kracht en het bestaansrecht van reclame- en mediabureaus. Ze ondersteunen – onafhankelijk –  en adviseren adverteerders bij het creëren en communiceren van hun verhaal. Tijdens campagnes werken we daarin vaak intensief samen. We delen de kennis die wij hebben van onze merken en van onze fans. We werken nauw samen om steeds slimmer en effectiever te worden in het behalen van doelstellingen van adverteerders. Soms zijn er echter ook adverteerders die geen reclame- en/of mediabureau hebben. Talpa Network wil voor hen de one stop shop zijn waar service wordt geboden op strategie-, content- en campagneniveau.

www.talpanetwork.com

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Allard Ruyl staat op plaats 50 in DeMedia100 2020.

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie