[Interview] Antoinette Hoes: Ik ga iedere dag zingend op mijn Fahrrad naar DDB Berlin
20-12-2018 13:58:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1848 | Tags:

Antoinette Hoes verliet ruim een jaar geleden ons land om in Duitsland haar geluk te beproeven als directeur Transformatie & Integratie bij DDB Berlijn. Het jaar buiten onze landsgrenzen weerhield haar niet van een plaats in DeReclamebureau50. Steady op plaats zeven, vertelt ze over haar ervaringen bij DDB Berlijn: “De overstap was simpel.”

[Fotocredits] Hermien Lam

Je bent al weer enige tijd in het buitenland actief. Hoe bevalt dat en hoe was de overstap?

Ik ga iedere dag zingend op mijn Fahrrad naar DDB. Ik krijg enorm veel energie van Berlijn, van werken met nieuwe merken, nieuwe klanten en collega’s. De overstap was simpel. De DDB-cultuur is een sterke, geleefde cultuur, waar ik me heel goed in voel. Tijdens mijn eerder werk bij DDB & Tribal Amsterdam was ik in de gelegenheid om een aantal malen met mijn Duitse collega’s te werken; we werkten vanuit Amsterdam ook aan het internationale werk van Duitse klanten als adidas en C&A. Dat maakte de overstap makkelijk: we wisten over-en-weer al wat we aan elkaar zouden hebben. Goed Duits spreken is wel een voorwaarde om hier goed te kunnen functioneren.

Transformation en Integration staat op je visitekaartje. Hoe heb je dat de afgelopen tijd neer kunnen zetten?

De verschillende kantoren in Duitsland hebben natuurlijk overlap, maar ook verschillen in sterktes en zwaartepunten. Het is mijn taak ervoor te zorgen dat ik al het goede breder veranker en nieuwe dingen die te maken hebben met transformatie te introduceren. Typische onderwerpen voor transformatie zijn bijvoorbeeld geïntegreerde klantbeleving (CX), omgaan met (realtime) data en insights, nieuwe vormen van produceren, oplossingen voor asset-, workflow-, content- en influencermanagement. Zowel aan bureau- als aan klantkant is en blijft er veel te doen, de enige constante is tenslotte verandering. Last but not least bemoei ik me als Strategy Director natuurlijk ook nog gewoon met de content en campagnes van een aantal grote merken.

De Duitse marcom-markt is net even anders dan de Nederlandse. Kun jij wat verschillen noemen?

Zoals denk ik alom bekend, is het gros van de marketeers op de Duitse markt wat traditioneler ingesteld. Als je naar de grote, internationaal opererende merken kijkt vervaagt dat verschil natuurlijk. We zeggen hier wel veel vaker U en Mevrouw en Meneer. Het mediagebruik van de Duitsers was lang minder dan gemiddeld gericht op digitale en sociale media, maar daar zie je wel een inhaalslag.
Een groot verschil zie ik op het gebied van diversiteit in ons vak en op de werkvloer. Wat je denk ik bij alle internationale bureaus ziet is dat de eigen medewerkers heel divers zijn doordat ze uit alle windstreken komen, van Brazilië tot Japan tot de Oekraïne, maar dat je echt moet zoeken naar lokaal geboren of al langer verblijvende mensen met een andere culturele of etnische achtergrond. Het hele onderwerp diversiteit staat hier ook nog minder op de kaart dan inmiddels in Nederland het geval is. Als we het specifiek over vrouwen hebben, is SheSays wel al een paar jaar actief in Duitsland. We zijn aan het kijken hoe we daar met DDB nog meer aan bij kunnen dragen bijvoorbeeld door het mentor en coaching-programma van SheSays ook in Duitsland op te zetten.

Hoe kijk jij nu van buitenaf naar de Nederlandse branche?

Ik heb eigenlijk heel weinig naar Nederland gekeken de laatste maanden, dat is het grootste verschil... Maar voor de Epica’s mag ik gelukkig aanschuiven aan een rondetafelgesprek, dus heb ik een goeie reden om even terug te komen.

Welke trends zie jij voor de komende jaren en welke rol kan DDB daar in spelen?

We zien dat er voor steeds meer klanten specifieke oplossingen worden bedacht, ik noem het maar even in goed Nederlands een bespoke agency-model, waarbij bijvoorbeeld geïntegreerde productie ook wordt meegenomen. Dat soort modellen komen nu ook ter sprake bij de iets kleinere merken. Ik kijk er heel erg naar uit om de komende jaren, mede in dat kader te kijken naar nieuwe werk- en organisatievormen voor onze branche.
Iets heel anders is dat uit bijna alle effectiviteitsonderzoeken van de laatste tien jaar in Europa naar voren komt dat de simplificaties die we jarenlang hebben moeten aanhoren, en eerlijk is eerlijk: soms ook zelf hebben verspreid, over klassieke en nieuwe media en klassiek en nieuw werk echt aan een upgrade toe zijn. Bij dat thema voel ik me als een vis in het water. Ik ben dan ook heel erg blij dat Les Binet, het hoofd effectiviteit van Adam & Eve DDB in London, een grote rol speelt in dit thema. Het betekent dat we heel dicht bij het vuur zitten en hier gefundeerd met klanten over kunnen praten en plannen kunnen maken.

www.de.ddb.com

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie