[Interview] Barbara van Erp (Snippet Media): Niemand komt ervoor uit dat ze eigenlijk gelezen worden door 50+
21-02-2022 12:40:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5683 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Barbara van Erp, oprichter van Saar Magazine en Snippet Media.

Dag Barbara, kun jij Snippet Media en Saar Magazine introduceren?

Snippet Media is begonnen als een online uitgeverij. We hadden meerdere succesvolle titels voor verschillende doelgroepen. Maar toen we saarmagazine.nl lanceerden, voor die hele leuke jonge 50+ vrouw, ging het opeens door het dak. We werden elke dag gebeld door een vrouw uit de doelgroep die het blad wilde kopen. Als we duidelijk maakten dat het een online magazine was, hielden ze voet bij stuk: ze wilden het blad kopen. Nou, toen zijn we een cover gaan maken, die hebben we op de site gezet met de vraag wie daar zes euro voor wilde betalen, we gingen op vakantie en toen we terugkwamen hadden duizenden vrouwen dat geld overgemaakt. Dat was het begin van een heel succesvol mediamerk.

Hoe ziet de doelgroep van jullie media eruit?

Saar is er voor die nieuwe vrouw van 50. Ze ziet er goed uit, voelt zich jong, staat midden in het leven en ze werkt, gaat uit, heeft pubers in huis die haar de hele tijd Tikkies sturen, ze gaat daten, ze sport en ze geniet. Ik vind dat er echt een mediamerk voor deze vrouw moest komen, want overal worden vijftigplussers op één hoop gegooid met alle ouderen. In het medialandschap is er niemand die echt voor deze groep durft te kiezen. De meeste bladen doen zich jonger voor dan ze zijn omdat ze adverteerders willen behouden die een publiek niet ouder dan 49 jaar willen bereiken. Ondertussen worden ze allemaal voor een groot deel gelezen door vrouwen die ouder zijn dan 50, voor kranten, tv en radio geldt hetzelfde: allemaal vijftigplus en niemand die het hardop zegt. Ik ben mijn eigen baas en heb geen directeur boven me die me vertelt dat ik daar geheimzinnig over moet doen, omdat anders de adverteerders weglopen. Wat natuurlijk ook niet heel slim is van die adverteerders, want heel veel producten worden door 50+ gekocht. Ik vond daarom dat er een merk moest komen dat ervoor uitkomt dat het er echt is voor die 50+-vrouw, die ze een gezicht geeft en een plek waarin ze zich herkennen. Een merk dat trots is op deze doelgroep, ook al wordt er nog steeds lacherig over gedaan. Ik hoor de hele dag: o ja, 50+, de overgang enzo. Het is zoveel meer!

Wat is er het afgelopen jaar gebeurd met jullie bereik?

We groeien in de losse verkoop, maar vooral in abonneebestand. Dat is echt kicken om te zien. Ons online bereik schommelt heel erg, net als bij alle anderen. We zitten tussen de 250.000 en 500.000 unieke bezoekers per maand. Wel hebben we een ongelofelijke schare superfans, met een gigantisch nieuwsbrief bestand die een open rate heeft van 50 procent. Daar staan we elke week van te juichen. Onze engagement is enorm.

Hoe kijk je naar de ontwikkelingen in de online mediawereld en jullie zelf?

Toen we alleen nog maar een online uitgeverij waren, waren we voor 100 procent afhankelijk van advertentie-inkomsten. Dat is natuurlijk niet gezond. Ik was ook een groot deel van mijn tijd bezig met het werven van adverteerders. Totdat ons abonneebestand groeide en ik het roer om kon gooien: nu kan ik weer al mijn tijd besteden aan mooie dingen maken voor de lezers. [M]media doet nu de programmatic voor ons, daar zijn we ongelofelijk blij mee. Voor het printgedeelte werken we met Value Zipper. De advertentiemarkt is natuurlijk de afgelopen jaren flink stukgemaakt doordat groot deel van de online bestedingen naar Google en Facebook gaan. Daar heeft iedereen last van. Content gratis aanbieden is daardoor nauwelijks rendabel te krijgen. Maar van gratis content naar betalen gaat ’m ook niet worden. Je moet dus heel nauwkeurig kijken naar hoe je geld verdient. Wij hebben natuurlijk programmatic inkomsten en regelmatig branded content-campagnes online. Maar bij ons is de site nu in de eerste plaats de pr-machine voor Saar. We verdienen geld aan losse verkoop, abonnees, de online cursussen die we sinds kort aanbieden en aan adverteerders. Een gezonde mix.

Wat maakt jullie mediaproducties aantrekkelijk voor adverteerders?

Gelukkig hebben we niet alleen superfans onder onze lezers, maar ook onder een aantal adverteerders. En dat groeit. Er zijn een aantal merken die echt hun nek durven uit te steken door te kiezen voor de 50+-vrouw. Dan hebben we ook heel leuke samenwerkingen. Zo hebben we onlangs een mini-magazine gemaakt voor Vichy over de overgang, die mee ging met Saar maar ook in alle apotheken lag. Onze lezers vonden dat magazine heel leuk. We hebben een grote branded content-campagne gemaakt met Friesland Campina over het belang van eiwitten, waarbij we ook een lunch hebben georganiseerd voor lezeressen. Verder werken we heel graag samen met Oslo Skin lab, datingsite Ourtime, Yakult en Visit Denmark.

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Wij vinden dat content die we maken voor adverteerders even leuk moet zijn als redactionele content. Als je een goede klik hebt met de adverteerder en hun mediabureau, kun je echt kwaliteit maken. Dat doen wij heel graag. Vichy heeft ons helemaal los gelaten in het maken van dat boekje. Dan kan je echt scoren. Vanuit Snippet Concepts, ons contentmarketingbureau, maken we ook bijvoorbeeld de online content voor Zilveren Kruis. Deze scoort heel goed onder hun klanten. De time spent, open rate en waardering ging door het dak, dan zijn we heel trots.

Wat is het laatste nieuws?

Sinds een paar maanden maken we ook online cursussen, zoals: Gezond en slank door de overgang, Voel je 10 jaar jonger in 21 dagen en Weer blij met elkaar, onze relatiecursus. Dat loopt heel goed. En we gaan eindelijk een podcast maken waar je rode oortjes van krijgt.

 

Snippetmedia.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.saarmagazine.nl
www.snippetmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans
[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen
[Interview] Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen
[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie