[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
02-12-2021 11:01:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 6618 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Bart Nijman, eigenaar en redacteur bij GeenStijl.nl.

Dag Bart, iedereen kent GeenStijl.nl waarschijnlijk wel, maar waar staan jullie anno 2021 precies voor?

In 2021 lijkt de grootste uitdaging op internet om je gezonde verstand een beetje in balans te houden met je mentale veerkracht. Corona en de aanhoudende maatregelen zorgen voor veel  mensen uiteraard voor spanning  en zorgen, terwijl GeenStijl juist graag een satirische invalshoek bij het nieuws zoekt. Dat is in deze tijden minder makkelijk. Daarom proberen we te focussen op enerzijds een kritisch oog op het beleid van Hugo de Jonge en Mark Rutte, maar zonder in de wilde fanfare van complotdenkers mee te lopen. Op die dunne lijn proberen we met iedereen de draak te steken, de ene keer met een scherpe opinie en de volgende keer met een melige grap.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

GeenStijl bestaat al bijna 20 jaar en dat merken we aan het lezerspubliek: het is echt een beetje meegegroeid. We trekken vooral veel hoger opgeleide, bovenmodale lezers van 35 tot 65 jaar, maar ook studenten en starters weten ons gelukkig nog goed te vinden. En wat we zelf altijd fijn vinden: we zijn geen Randstadblog, onze lezers zitten echt in heel Nederland en soms ook ver daarbuiten.

Wat wil de websitebezoeker van GeenStijl.nl?

Een kritisch oog en een scherpe (satrische) pen. Althans, wat wij onze favoriete lezers vinden, willen dat en dat zijn de meeste mensen. Sommige mensen willen alleen maar lezen wat ze toch al vonden en kunnen best pissig worden als wij ze dan iets anders voorschotelen. Gelukkig snappen de meeste vaste lezers van GS echt wel dat ze bij ons niet altijd te horen krijgen wat ze zouden willen horen. Maar eigenlijk hanteren we nog vooral de regel dat GS is wat wij willen dat het is. Want het is óns weblog.

Wat heeft de coronacrisis gedaan met jullie bereik?

Toen corona uitbrak, kon je heel goed merken dat echt HEEL NEDERLAND op zoek ging naar alle info die er te vinden was, en stegen de cijfers in eerste instantie enorm. Maar daarna zag je ook dat te veel informatie over het virus niet per se vrolijker stemt, dus gingen mensen ook weer snel iets anders doen. Over de hele linie zie je dat mensen het nieuws over Covid wel echt beu zijn, maar er is – ook voor ons – helaas nog steeds geen ontsnappen aan. We zien wel dat er veel oplevingen zijn bij ander nieuws, zeker als het landelijk nieuws is dat veel mensen raakt. In de balans van alle onderwerpen zijn we gelukkig goed stabiel gebleven.

Hoe kijk je naar dit jaar qua ontwikkelingen in de online mediawereld en jullie zelf?

Je ziet wat ons betreft duidelijker dan ooit dat de reguliere media (dus de NPO, Mediahuis, DPG, de grote uitgevers) heel erg leunen op wat de macht en de instituten van ons land aan informatie naar buiten brengen. Te vaak wordt te makkelijk overgenomen wat woordvoerders en voorlichters hen voorkauwen, want die zijn ook duidelijk beter geworden in hun marketing- en communicatiewerk. Aan de andere kant zie je dat er veel zogenaamde alternatieve platforms zijn ontstaan, zowel websites als videokanalen, en die zijn heel wisselend van kwaliteit. Er is heel veel desinformatie of ronduit valse propaganda en het aantal complottheorieën is ongezond groot geworden. Onze rol daarin is om te proberen zin van onzin te onderscheiden, zonder braaf achter de overheid aan te lopen maar ook zonder in het konijnenhol van de complotdenkers te struikelen. Best een uitdaging soms, zeker omdat de gemoederen vaak hoog oplopen.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

We hebben een grote, loyale doelgroep van bezoekers die vaker hoger opgeleid zijn dan bij andere media en die een bovenmodaal inkomen hebben. GS zit altijd heel kort op de actualiteit en daarom komen onze lezers ook regelmatig terug. Ze zien uitingen dus vaak meer dan eens. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om te adverteren op vaste plekken tussen de blogposts, de zogenaamde 2nd Post en 7th Post, waarbij de redactie zelf commerciële teksten kan maken die qua toon en vorm goed aansluiten bij de rest van onze content. En omdat GS niet helemaal volgepleisterd is met banners, vallen individuele uitingen ook nog eens beter op.

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Onze 2nd en 7th Post zijn bijna branded content, omdat ze qua toon en vorm lijken op redactionele inhoud. Zo kun je zonder de redactionele onafhankelijkheid te raken, toch dicht op de content adverteren. Daarnaast kunnen we onze social kanalen (met YT, Twitter en FB die ieder tussen de 150.000 tot bijna 200.000 volgers hebben) inzetten, gaan we langzaam maar zeker meer doen met podcasts en liveshows waarin branded content goed mogelijk is en kan GSTV ook commercieel worden ingezet voor gesponsorde video’s.

Wat is het laatste nieuws?

In 2020 moesten we door de uitbraak van corona het opstarten van een nieuwe titel, NieuwNieuws.nl, in de ijskast zetten. Maar nu, aan het einde van 2021, ziet alles er bij GeenStijl ondanks de vervelende virussituatie goed uit in redactionele en commerciële zin. Dus zijn we die titel, die minder scherp en geopinieerd is dan GS en meer dagelijks nieuws en lichtere content moet brengen, langzaam alsnog aan het opschalen en uitbreiden. In 2022 willen we daar flink werk van gaan maken. Want je moet groeien om niet stil te staan.

Geenstijl.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.geenstijl.nl
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets

[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media

[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie