[Interview] Christel van den Hazel over De Persgroep en de integratie van Wegener
15-12-2015 16:57:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8734 | Tags:

Christel van den Hazel is Commercieel Directeur Persgroep Advertising. Wij spreken haar.

Dag Christel, hoe sluit De Persgroep het jaar af?

Na een zeer sterk 2014, waarin wij onze verwachtingen overtroffen, was 2015 eerlijk gezegd best pittig.  Vooral door de marktdynamiek en de overname van Wegener. Het eerste half jaar kwam de markt langzaam op gang en dat werkt het gehele jaar door in de cijfers. We hebben voor het laatste kwartaal veel initiatieven ontwikkeld, waaronder de lancering de vernieuwde Ondernemer, en verwachten daarmee een verbeterd resultaat in het vierde kwartaal te kunnen realiseren.

Wat is de blauwdruk voor De Persgroep? Welke koers wordt er voor de lange termijn gevaren, hoe gaat het bedrijf eruit zien?

Ik heb een sterk geloof in people first. Met de juiste mensen bouw je het team wat de toekomstige uitdagingen aan kan. Daarvoor is ook nieuw DNA nodig om daadwerkelijk onze klanten multimediaal met een hoog service niveau te kunnen bedienen. Ook moeten we ons profiel versterken. We zijn met afstand het grootste nieuwsmedia bedrijf van NL. Het wordt tijd dat we die nummer 1 positie ook opeisen en de waarde daarvan beter gaan ontsluiten aan adverteerders. Dat gaat niet alleen over kwantiteit. De toegevoegde waarde van onze nieuwsmerken is de aandacht van lezers. Wij geloven dat de kwaliteit van het bereik doorslaggevend wordt voor intensievere samenwerking met adverteerders. Daarnaast gaan ons verder ontwikkelen vanuit onze “core competentie”: Sterke content en een enorme engagement met heel veel loyale lezers. We gaan adverteerders betrekken bij het ontwikkelen en distribueren van content waarbij we gezamenlijk  de lezerservaring  verbeteren en inspelen op de toenemende behoefte van special interest content. Het concept de Ondernemer is hierop gebouwd. Tenslotte is product ontwikkeling, data en platform automatisering essentieel. Daarin hadden wij een inhaalslag en willen nu op voorsprong komen.

Wat zie jij als de belangrijkste ontwikkelingen in de markt voor dagbladen cq nieuwsmedia?

De belangrijkste ontwikkeling is feitelijk dat de consument zelf bepaalt waar hij of zij het nieuws tot zich neemt. Wij hebben het echt niet meer over dagbladen, maar over 24/7 nieuwsmerken die onze hongerige nieuwsconsumenten voeden met nieuws. Dat kan alleen als onze 1400 journalisten de juiste content maken. Deze content is de cruciale succesfactor waarmee we de lange termijn relaties met consumenten bestendigen. Content zal steeds verder gedifferentieerd worden naar doelgroep en platform. Content zal een steeds rijkere ervaring kunnen opleveren door toevoeging van audiovisuele mogelijkheden. Content zal steeds vaker ontwikkeld en gedeeld worden in een co-creatie met adverteerders. Content zal steeds vaker gebruikt worden om de juiste doelgroep te vinden en te binden.

Hoe ver zijn jullie met de integratie van Wegener? Worden de beoogde synergie-effecten al zichtbaar?

De integratie van Wegener is feitelijk al heel ver. Intern is het al grotendeels doorgevoerd, naar de markt toe moesten wij dubbel gezicht houden. Vanaf 1 januari houdt Wegener op te bestaan en gaan wij onder 1 noemer van de Persgroep verder. Wat voor ons wel evident is gebleken, hoe complementair we zijn. Nu kunnen we met trots zeggen: nationaal, regionaal en lokaal, wij hebben het allemaal.

De Persgroep innoveert niet alleen op het digitale traject maar ook in papier. Wat doen jullie en welke mogelijkheden zien jullie?

Voor ons is dat volstrekt logisch. Natuurlijk begrijpen wij dat de toekomst steeds meer digitaal wordt, maar dat betekent niet dat ons print product niet nog heel veel kansen biedt. Recent hebben diverse grote initiatieven genomen: 1) &Katern en &Magazine bij onze regionale titels, 2) De Ondernemer als grootste B-to-B platform, 3) “Hart voor uw Stad” als initiatief om de kleinere retailers te ondersteunen. We zien dat deze print initiatieven een enorme activatie power hebben en aanjagers zijn van de achterliggende digitale platforms. Gedreven door data en de opkomst van programmatic zijn wij digitaal grote stappen aan het maken. Op de korte termijn betekent het dat wij veel investeren in online video en mobile.

Een nieuwe digitale innovatie is PAPER. Wat is het en wat zijn de eerste resultaten?

Die zijn veel belovend enerzijds, anderzijds nog echt een leerervaring. Zitten inmiddels op rond de 10.000 gebruikers en dit zal verder gaan groeien. Barbara Beukering en haar team zetten iets heel fraais neer.

Wat vragen adverteerders aan De Persgroep? En wat bieden jullie adverteerders?

De grote adverteerders zijn op zoek naar een bredere samenwerking. Naast de reguliere advertising, werken we meer en meer samen om de verkopen aan te jagen of om samen content te maken.  Ik verwacht dat meer dan 10% van onze omzet maatwerk wordt, ook gedreven door de vraag naar branded content. Daarvoor hebben ons Medialab, dat afgelopen jaar met meer dan 30% is gegroeid. De kleinere adverteerders willen vooral meer verkopen. We zullen nadrukkelijk investeren in onze huis aan huis bladen en nieuwe digitale platformen om de MKB-ers te ondersteunen bij het realiseren van winkeltraffic en meerverkoop. Onze huidige campagne Hart voor uw Stad, waarmee we de lokale winkeliers ondersteunen, is hier een eerste voorbeeld van.

Hoe kijk jij vanuit De Persgroep naar 2016?

Het zich nu laat aanzien wordt 2016 een jaar waarin we nog meer snelheid gaan maken. De wereld verandert snel en wij moeten flexibel genoeg zijn, daar adequaat op te reageren. Dat kan alleen als we duidelijke keuzes maken en focus aanbrengen in onze commerciële aanpak. Door onze claim op aandacht, behouden wij relevantie. Crux zal zijn om onze aanpak relevant te maken voor adverteerders en bureaus.

Wat is het laatste nieuws?

Te veel om op te noemen. Maar de zaken die bovenaan de lijst staan: A. Aboutaleb ontvangt op 17 november de eerste “de Ondernemer” en Lauren van de Heijden volgt Irene ten Dam op als Directeur Corporate Sales.

www.persgroepadvertising.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie