[Interview] Cor Jan Willig over de lancering van delicious.food
25-10-2016 13:11:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6886 | Tags:

New Skool Media heeft met delicious. een uitstekende titel in huis om de e-commerce mee uit te breiden. We spreken met Cor Jan Willig, zakenpartner bij New Skool Media, over de noodzaak van e-commerce en het belang van trouwe lezers (en dus kopers).

Hallo Cor Jan, hoe gaat het met je?

Lekker bezig. Na twee jaar heb ik het idee dat we steeds meer vaart in de onderneming krijgen en ook steeds beter weten wat we willen.

Wat gebeurde er op gebied van e-commerce bij delicious. toen jullie het overnamen?

E-commerce is een breed begrip. We kunnen wel stellen dat bij alle overgenomen titels de digitale ontwikkeling nog niet ver doorgevoerd was en ook de mindset over het de mogelijkheden traditioneel waren ingestoken. Delicious. experimenteerde met een klein assortiment vanuit de webshop Voor Thuis. De voornaamste focus lag op het traditionele contentverkoopmodel (lees abonnementen).

En welke initiatieven zijn er vervolgens bij jullie ontwikkeld?

De websites zijn in een nieuw technisch jasje gestoken om e-commerce over de volle breedte van het portfolio mogelijk te maken (webshops en klantenwerving). Vervolgens hebben we de sites gehangen in een infrastructuur om gestructureerd klantdata te verzamelen die gebruikt wordt in onze marketing automation software. Op deze manier hebben we situatie gecreëerd waarbij klanten, content, producten en databasemarketing een geheel vormen.

Is e-commerce tegenwoordig noodzakelijk om een magazine levend te houden?

Het is noodzakelijk om naast je magazine nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen om de hoge kosten van kwalitatieve content blijvend te kunnen dragen. Ik denk overigens dat contentmakers en uitgevers vele malen succesvoller kunnen worden in e-commerce dan huidige webshopeigenaren. Veel webshopeigenaren en fabrikanten zijn opzoek naar content om beleving aan producten toe te voegen. Wij als uitgevers zijn daarin uitermate bedreven en deze competentie blijkt in de praktijk moeilijk kopieerbaar, terwijl producten vinden en marketing makkelijker kopieerbaar is. Het samenvoegen van klantendatabase, producten, content en consumer insights is mijns inziens de cocktail voor een succesvolle e-commercestrategie.

Een trouwe fanbase is ontzettend belangrijk voor e-commerce, het zijn je potentiele kopers. Hoe zorg je ervoor dat die fanbase intact blijft?

Onze missie is om onze klanten meer te laten genieten van hun hobby’s door het faciliteren van de inspiratie, waardevolle producten en verbinding met gelijkgestemden. Je fanbase blijft intact als je goed leert luisteren en klanten als een individu ziet en niet behandelt als een groep. Door de juiste vragen te stellen, weet je welke content en producten relevant en van toegevoegde waarde zijn.

De mogelijkheden lijken eindeloos, er is net een delicous. productlijn gelanceerd. Vertel!

Jazeker, we komen met een nieuwe food productlijn die verkrijgbaar is in onze eigen webshop. Daarnaast wordt de productlijn in 2017 uitgerold binnen retail. Het idee is ontstaan vanuit de missie van delicious. Met delicious. willen we onze klanten - die kiezen voor lekker en goed eten - inspireren en helpen. Wij weten wat lekker is en daar maken we natuurlijk al dagelijks passende content over. Deze expertise hebben we nu ingezet om een assortiment delicious. foodproducten te ontwikkelen. De eerste producten zijn ontbijtproducten, zoals koffie, thee en jam, in totaal 13 smaakvarianten (2 koffie, 5 thee en 6 jam). Dit is de start van de opbouw van een assortiment dat het komende jaar gaat uitbreiden naar circa 60 unieke artikelen eind 2017.

Wat is het laatste nieuws?

In november wordt een Duitstalige kersteditie van delicious. uitgebracht in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

www.deliciousmagazine.nl/foodshop
www.newskoolmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie