[Interview] Dolly van den Akker (MPG.) over het binnenhalen van de NS en ANWB
02-03-2018 10:34:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2612 | Tags:

MPG. verwelkomde in korte tijd twee grote klanten: de NS en ANWB. MPG. zal zich gaan bezighouden met de doorontwikkeling van twee toptitels, namelijk SPOOR en Kampioen. Hoe leid je dat in goede banen? We vragen het Dolly van den Akker, businessdirecteur van MPG. Nederland.

Hallo Dolly. Allereerst gefeliciteerd met deze twee geweldige accounts! Is het gevierd?

Uiteraard is het gevierd: met champagne, taart én alle lof voor de pitchteams. Er is door verschillende teams, opgebouwd uit meerdere disciplines, heel hard gewerkt om de accounts te winnen. Een pitch of een aanbesteding is vaak een lang en intensief traject. Voor de meeste mensen betekent het hard doorwerken naast het werk voor bestaande accounts. Als die inzet dan beloond wordt, geeft dat natuurlijk een enorme boost binnen het bureau.

Laten we beginnen met de NS. Hoe is dat traject verlopen?

NS was een tender, een aanbesteding. Dat zijn altijd langere trajecten dan gewone pitches. NS heeft gekozen voor de vorm best value. Hierbij worden kwaliteit en prijs van het voorstel dat je als bureau doet, gewogen ten opzichte van andere bureaus. Zo wordt de beste aanbieder geselecteerd. Uiteindelijk gaat het erom of je aan kunt tonen dat je KPI’s op verschillende niveaus kunt realiseren. Denk bijvoorbeeld aan merkniveau (bijvoorbeeld versterken van reputatie of thoughtleadership), middel (bereik, waardering, engagement), commercieel (bijvoorbeeld additionele omzet en bezoekers) en procesmatig (bijvoorbeeld de doorlooptijd verkorten van de contentproductie).

Wat gaan jullie precies voor ze doen?

Binnen de opdracht vallen de redactie en productie van het magazine SPOOR en het online inspiratieplatform #nsfavourites. Daarnaast gaan we samen met NS werken aan de implementatie en doorontwikkeling van een 360-gradencontentmarketingstrategie. Zo werken we samen aan een betere synergie tussen de verschillende NS-kanalen.

Jullie werk voor de ANWB is inmiddels begonnen, met een restyling van Kampioen. Wat staat er nog meer op stapel?

We hebben inderdaad het concept ontwikkeld voor de restyling van Kampioen. Deze moest aansluiten op de door de ANWB nieuw gekozen positionering van Kampioen als imagobouwer voor de printuitgaven van de ANWB. Deze aangepaste vormgeving hebben we ook doorgevoerd in de editie die in februari bij 4,4 miljoen leden op de deurmat is gevallen. Voor de komende twee edities zullen we het team van Kampioen adviseren hoe de vormgeving consequent door te voeren.

Hoe pak je de contentproductie voor zulke grote titels aan?

Dat ligt natuurlijk aan de vraag van de klant en of er bijvoorbeeld een redactie in huis is. Zo heeft de ANWB een eigen redactie voor Kampioen. We kijken daar wel mee over de schouder en geven advies waar nodig. Voor SPOOR zitten we midden in de contentstrategie en contentproductie. We werken altijd vanuit hetzelfde startpunt waarin we de sweetspot zoeken tussen de behoeftes en wensen van de consument en NS. Die sweetspot komt terug in SPOOR en vind je op #nsfavourites.

Zijn jullie genoodzaakt extra personeel aan te trekken door de uitbreiding?

MPG. groeit de laatste twee jaar weer. Wij hebben nieuwe expertise op het gebied van creatie, strategie en online toegevoegd. We hebben daarnaast de MPG.Academy opgericht om onze mensen continu bij te scholen. Het blijft belangrijk om als bureau altijd voor te lopen op de behoefte van de klant. Dat betekent dus borgen dat je de nieuwe vereiste expertise in huis hebt voordat klanten er zelf om vragen.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben de onlinebrandingstrategie voor Intersport ontwikkeld en voeren deze nu ook door. Daarnaast zijn we, ook voor Intersport, gestart met de ontwikkeling en productie van videocontent voor de e-learning-app voor medewerkers.

www.mpg.today

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie