[Interview] Edwin Alblas over GOLF.NL
18-01-2017 10:29:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7594 | Tags:

GOLF.NL is een breed mediaplatform dat bestaat uit een magazine, website, krant, socialmediakanalen en app. Aan kersverse hoofdredacteur Edwin Alblas de taak om alles in goede banen te leiden. We spreken hem over imago, Joost Luiten en crossmedia.

Hallo Edwin, wat trekt jou aan in de golfwereld?

Ooit ben ik tijdens een vakantie met vrienden in Florida gegrepen door de golfsport. We huurden clubs op een toegankelijke baan en raakten meer de grond dan de bal, maar als het dan eens lukte en de bal een mooie vlucht maakte, gaf dat een heerlijk gevoel. Golf is verslavend en elke baan waar je kunt spelen, is eigenlijk een unieke plek waar je niet alleen die strijd met je zelf en de baan aangaat, maar waar ook een ontspannende rust van uitgaat. Daarna ben ik ook als sportjournalist de golfwereld ingedoken en via die weg terecht gekomen bij een sportmarketingbureau dat grote golftoernooien organiseert en een golfblad uitgaf. De golfsport is een wereld waarin veel gebeurt. De sport heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en het is voor mij een uitdaging om in die ontwikkeling een rol te kunnen spelen.

Klopt het imago dat golfers hebben? Zijn ze allemaal rijk, chique en een tikkeltje hautain?

Ik denk dat het imago nog wel bestaat, maar dat het de werkelijkheid zeker geen recht meer doet. Nederland telt bijna 400.000 golfers en de groei van de afgelopen jaren is vooral te danken aan nieuwe golfers die zeker niet passen bij kwalificaties rijk, chique en hautain. Eigenlijk is dat verreweg de grootste groep, die niet zijn weg vindt naar traditionele en soms nog redelijk gesloten golfclubs, maar speelt op openbare banen en zich aansluit bij nieuwe golfclubs. De vooroordelen zijn hardnekkig. Er is voor GOLF.NL een mooie taak weggelegd om de werkelijkheid wat meer voor het voetlicht te brengen. In dat licht bezien hebben we in Nederland een paar goede ambassadeurs, onder wie topgolfer Joost Luiten. Een no-nonsense kerel, die allesbehalve strookt met dat imago. Behalve dan dat hij zo succesvol is en als topsporter goed aan golf verdient. Ook op het KLM Open, het jaarlijkse toptoernooi in Nederland, zie je dat. Ook daar is duidelijk een toename van bezoekers die niet uit het traditionele golfmilieu afkomstig zijn, waarneembaar.

Wanneer is jullie crossmediale weg ingeslagen?

Dat pad zijn we in het voorjaar van 2015 opgegaan. Toen werd GOLF.NL gelanceerd: een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) en TIG Sports. We beogen de nieuwsvoorziening in de breedste zin van het woord voor de golfers van alle niveaus; een veelzijdig medium dat niet alleen informeert, maar ook inspireert en motiveert. Ons doel is om meer en beter golf te bewerkstelligen en in de huidige tijd past een crossmediale aanpak daar het beste bij. Ik kom zelf uit de sportjournalistiek en heb de verandering in die branche ook meegemaakt. De kranten zijn ook allang niet meer alleen van papier, om het zo maar te zeggen, en bij mijn vorige werkgever - waar ik me bezighield met pr en communicatie rondom grote sportevenementen - drukten crossmediale concepten ook een steeds grotere stempel op de communicatie. De boodschap komt bij veel mensen binnen via dat kleine apparaatje dat je continue bij je draagt of zelfs aan je hand kleeft. We zijn niet alleen erg actief op social media, maar hebben ook een de app GOLF.NL ontwikkeld. Die app maakt het makkelijker om je scorekaarten in te voeren en daarmee je handicap te verbeteren en vergroot met tal van functionaliteiten de beleving van de golfer die zijn rondjes op de baan speelt. Vergelijk het maar met apps als Strava of Runkeeper.

De krant en het magazine worden verspreid op golfclubs en onder de leden van de NGF. Een mooie samenwerking!

GOLF.NL Weekly is de krant die we gratis op de clubs verspreiden met een oplage van 18.000. Dat concept dateert al van ver voor de start van GOLF.NL en is in de nieuwe opzet geïntegreerd. Dat zorgt voor zichtbaarheid op de plaatsen waar het gebeurt: de golfbaan. Het glossy magazine verschijnt twee keer per jaar (voorjaar en zomer) en wordt gratis naar alle leden van de NGF (zo’n 235.000, bereik is het dubbele) gestuurd. Met GOLF.NL Magazine willen we de golfer ook vooral inspireren en motiveren. Wie de glossy openslaat en begint te lezen, moet zin krijgen om te gaan golfen.

Welke adverteerders trek je aan en hoe zorg je ervoor dat je titel ook interessant is voor adverteerders buiten de golfwereld?

Veel adverteerders hebben een directe link met de golfwereld,  maar we hebben een grote achterban die ook interessant is voor adverteerders zonder die link. De keuze van onderwerpen en inhoud van het glossy magazine zijn ook afgestemd op wat die doelgroep beweegt en interesseert. Lifestyle, reizen, interviews, luxe toch ook.

Heeft Joost Luiten invloed op GOLF.NL?

Luiten is een ware ambassadeur van de golfsport. Hij staat vooralsnog op eenzame hoogte als topgolfer in Nederland. Of hij invloed heeft? Ja, in zekere zin wel. Doet Luiten het goed, dan merken wij dat ook in de belangstelling en sitebezoek. Wij maken ook exclusieve content met Luiten, bijvoorbeeld instructievideo’s.

Tot slot: volg je zelf een bepaalde golfer?

Luiten vanzelfsprekend. Die heb ik als journalist groot zien worden. Ook is het dit jaar precies twintig jaar geleden dat Tiger Woods met een enorme voorsprong zijn eerste Masters won. Vanaf dat moment veranderde golf. Woods heeft een enorme impact gehad op de golfsport en hoewel zijn gloriedagen voorbij lijken, spreekt hij nog steeds tot de verbeelding van velen. Ook die van mij.

www.golf.nl

 

De advertentie-exploitatie van GOLF.NL is in handen van Value Zipper.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie