[Interview] Eelco den Boer, (Formule 1): "Max zet zichzelf op de cover"
20-12-2016 17:10:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5888 | Tags:

Hij kwam, zag en overwon… In ieder geval één keer dan. Max Verstappen denderde de Formule 1 in en Eelco den Boer denderde mee. We spreken met de coördinator van het magazine Formule 1 over de invloed die het succes van Verstappen afgelopen jaar had op zijn blad.  

Vertel eens over Formule 1

Formule 1 kent een lange en rijke traditie, is inmiddels ruim twintig jaar hét Formule 1-blad van de Lage Landen. Als enige Nederlandse magazine zijn we bij alle Grands Prix aanwezig om verslag te doen. Uitgangspunt is de lezer zoveel mogelijk van binnenuit te informeren, te boeien en verrassen. Via reportages, interviews, columns, uiteraard met alle statistieken, het nieuws over Max Verstappen én de belofte van België, Stoffel Vandoorne. 

Jullie volgden Verstappen ongetwijfeld al langer. Had je dit succes zien aankomen?

We wisten dat Max goed was, dat bleek al in de karts waarin hij sensationeel scoorde en vervolgens ook in de Formule 3. De overstap naar Formule 1 kwam voor iedereen weliswaar sneller dan verwacht, maar werd door Max in zijn debuutjaar meteen gerechtvaardigd. De transfer naar Red Bulls moederteam en zijn eerste overwinning, hebben hem wereldwijd de status van superster bezorgd. Max heeft de sport met zijn gedurfde rijstijl gereanimeerd.  

Is de status van jullie, als Nederlandse F1-journalisten, veranderd sinds de entree van Verstappen?

Dat kun je gerust stellen. In de afgelopen jaren, met coureurs als Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde die voornamelijk achterhoedegevechten uitvochten, was er niemand van het internationale peloton persvolgers die via ons interesse in Nederlandse coureurs toonde. Tegenwoordig worden wij als permanente Formule 1-volgers en connaisseurs steevast door buitenlandse collega’s om toelichting en achtergrondinformatie over Max gevraagd, zelfs gefeliciteerd met zijn prestaties. Dankzij hem doet Nederland (en indirect het journaille ook) er in deze globale hogesnelheidsattractie toe. En hoe…

Verstappen siert van bijna iedere editie de cover. Verlangen lezers dit van jullie?    

Verlangen is een groot woord. We besteden uiteraard ruim aandacht aan Max, aan alle facetten. Hij is tenslotte de (jonge)man die Formule 1, zeker in Nederland, een fris en winnend gezicht heeft gegeven. De mensen zijn trots op hem, dat merk en lees je. Op onze website zijn berichten over Max met afstand de best gelezen. Daarnaast ontkom je vanwege zijn spraakmakende stijl op en naast de baan gewoon niet aan hem. Max zet zichzelf op de cover.  

Heb je het door die overvloed niet een keer gehad met die jongen?

Nee hoor, we zijn nog lang niet Max-moe en de lezers van het magazine, de website en onze volgers op social media al helemaal niet. Max laat dingen zien die vernieuwend zijn, daarnaast is hij een prettige en bescheiden sportman. Hij heeft de gunfactor en is nog maar net begonnen.

In welk opzicht heeft zijn succes invloed gehad op jullie succes?

Formule 1 is in Nederland met een luide knal weer op de kaart gezet. Iedereen kent Max, zijn achternaam is inmiddels overbodig. De belangstelling voor de sport is fors aangewakkerd, we zien het aan de aanwas van abonnementen en de losse verkoop. Heel Nederland weet tegenwoordig iets van Max of wil iets van hem weten. Wij proberen vanuit het rennerskwartier en in Max’ spoor iedereen optimaal te bedienen. Oók met al het andere nieuws, want ons blad beperkt zich niet tot Max. Formule 1 is immers zo breed: een fascinerende melange van politiek, entertainment, geld, macht, lifestyle en sport. 

Hoe hebben jullie zijn populariteit kunnen inzetten op marketinggebied?

Dit ligt best lastig. Zolang het redactioneel is kunnen wij de populariteit van Max nagenoeg volledig benutten. Voor commerciële activiteiten ligt dit anders. Max is eigenaar van zijn portretrecht en wij hebben met zijn management afgesproken dat wij hier zorgvuldig mee om zullen gaan.

Ben je (financieel) afhankelijk geworden van zijn succes? Wat als het volgend seizoen niet goed gaat?

Nee, Formule 1 was al voor de succesvolle entree van Max een winstgevende titel. Je merkt wel dat steeds meer bedrijven Formule 1 interessant vinden en zaken met ons willen doen. Of het nu gaat om adverteren, commerciële samenwerkingen of het maken van tailormade printproducten.
Ook op de lezersmarkt merk je de positieve stemming. Het aantal verkooppunten is fors gestegen er zijn retailers die vragen om Formule 1 te mogen verkopen. Dat heb ik nog maar zelden meegemaakt. Ook het aantal abonnees zit in de lift. De online en social uitingen van Formule 1 worden drukbezocht en vooral rondom de races exploderen de bezoekersaantallen. Al met al is het ongelofelijk wat de prestaties van één man betekenen voor de Formule 1-beleving in Nederland.
In 2017 zal de Belgische coureur Stoffel Vandoorne zijn entree maken. Dit biedt mooie groeikansen op de Belgische markt waar het magazine al sinds jaar en dag te koop is. Kortom, de toekomst van Formule 1 Magazine in al haar verschijningsvormen ziet er veelbelovend uit.

Wat is het laatste nieuws?

Mits de RB13 van Red Bull potent genoeg is, kan Max gaan strijden om de wereldtitel in 2017.

www.formule1.nl

 

Benieuwd naar de marketingmogelijkheden bij Formule 1? Neem dan contact op met Value Zipper

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie