[Interview] Esther de Waard (Bloemenbureau Holland): “Met moderne technieken kun je echt iets toevoegen”
14-12-2016 11:46:00 Door: | Hits: 5491 | Tags:

Esther de Waard is brandmanager bij Bloemenbureau Holland. Met hun campagnes en content zorgen ze ervoor dat bloemen en planten hoog op de agenda van de consument blijven staan. We spreken haar over het laatste nieuws bij het bedrijf.

Vertel eens over Bloemenbureau Holland. Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Bloemenbureau Holland verzorgt consumentenpromotie van bloemen en planten. We maken bloemen en planten bijzonder zodat meer mensen de meerwaarde erin zien. Dat doen we in Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. In Nederland doen we dat onder andere met de merken Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl. We werken met een team van 16 mensen, opererend vanuit Essen, Londen, Parijs en de hoofdvestiging in Honselersdijk. We worden gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland en handelsbedrijven die klant zijn van Royal FloraHolland.

Wat is jouw rol binnen het bedrijf?

Als brandmanager ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de consumer brand strategy en het strategisch jaarplan. Daarnaast hou ik me bezig met trendontwikkeling en ben ik eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van ons online magazine The Green Gallery.

Hoe groot is de rol van marketing binnen Bloemenbureau Holland?

Bloemenbureau Holland is een marketingorganisatie. Van de zestien mensen die er werken vervullen er drie een staffunctie. De rest van het team bestaat uit een mix van creatieve marketing- en communicatiespecialisten. Samen zorgen we ervoor dat bloemen en planten hoog op de agenda van de consument (blijven) staan door het creëren, aanjagen en verspreiden van unieke en opvallende campagnes en content. Zo verspreidden we bijvoorbeeld voor Mooiwatbloemendoen.nl in aanloop naar Valentijnsdag de liefde op bijzondere wijze. In een korte film zie je hoe een rode drone Cupidrone de straten van Verona (de stad van Romeo en Julia) afspeurt op zoek naar verliefde stelletjes en eenzame zielen. Als hij ze ziet, vuurt hij een rode roos op ze af. Wat blijkt? Het eeuwenoude symbool van de liefde doet nog steeds feilloos zijn mooie werk. Hiermee laten we zien dat bloemen nog altijd het meest gewaardeerde Valentijnscadeau zijn. Of we laten eens een hele andere kant van bloemen zien in samenwerking met een fooddesigner in een exclusieve high tea met de chrysant in de hoofdrol. Voor Mooiwatplantendoen.nl openden we afgelopen jaar het eerste modellenbureau voor planten: The Plant Agency. Hier konden stylisten, redacteuren, fotografen en bloggers zich laten inspireren en informeren over de plantmodellen en deze kosteloos boeken voor producties en shoots. Een groot succes. Rondom de consumentenmerken hebben we in elk land ook twee lifestylewebsites en sociale mediakanalen die consumenten dagelijks inspireren met bloemen- en plantencontent.

Zijn er algemene marketingontwikkelingen die jou opvallen?

We leven in een bijzondere tijd. Met snelle en heftige veranderingen. Consumenten willen veel en snel. Het is ook een tijd waarin we lijken te streven naar ultieme zelfbeschikking. Waarin jij als merk weer enorm naar de voorgrond komt. Branding zal zich meer en meer gaan richten op de persoon of personen achter het merk.

Waarom hebben jullie gekozen voor The Gardeners?

We zochten naar een bureau met frisse ideeën die zowel pers als consumenten aanspreken. Een bureau dat zelfstandig campagnes bedenkt en ontwikkelt of juist bestaande ideeën verder kan brengen. Een bureau dat weet wat er op (social)pr- en activatie-vlak voor nodig is om een idee te laten vliegen. En een bureau dat daarin een stapje verder durft te gaan en ook in executie de kwaliteitsnorm hoog in het vaandel heeft. Dat, en een verschrikkelijk enthousiast team, vonden we allemaal in The Gardeners. Mede dankzij hun inspanningen krijgen onze merken steeds meer smoel en zijn we echt aan het bouwen.

Werken jullie met meerdere creatieve bureaus?

Ja, we werken internationaal ook met Kingsday. Zij zijn medeverantwoordelijk voor onze overall strategie en reclamecampagnes. In elk land waar we actief zijn werken we met lokale pr-bureaus en internationaal worden onze mediastrategie en campagnes ontwikkeld in samenwerking met Universal Media. Alle bureaus weten elkaar goed te vinden en werken intensief samen om al onze doelstellingen te realiseren.

Wat is het laatste nieuws?

We lanceerden onlangs het vijfde issue van The Green Gallery op www.thegreengallery.com. Een uniek online magazine dat wordt ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde kunstenaars, trendwatchers, fotografen, stylisten en social influencers van over de hele wereld. Het magazine laat consumenten op geheel eigen wijze de schoonheid van bloemen en planten ervaren. Esthetisch, rauw, vrouwelijk, betoverend en eigentijds. Ook leuk om te melden is dat we in Frankrijk en Duitsland twee succesvolle events met virtual reality achter de rug hebben. Je kunt met moderne technieken echt iets toevoegen rondom de beleving van bloemen en planten en ze dus ook op een vernieuwende manier neerzetten.

www.bloemenbureauholland.nl
www.thegreengallery.com
www.mooiwatplantendoen.nl
www.mooiwatbloemendoen.nl
www.thegardeners.nl

Lees het interview met Maira Evers van The Gardeners hier

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie