
[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans
Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Felix van der Kooi, directeur van Voetbalmedia BV – een dochteronderneming van de KNVB en als bedrijf bovenal verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van de Voetbal.nl-website en -app, verzending van e-mailings en exploitatie van het bereik.
Dag Felix, kun jij Voetbal.nl introduceren?
Natuurlijk! Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans. We herkennen mensen en hun verschillende rollen in het amateurvoetbal (zoals scheidsrechters, trainers, amateurclub bestuurder, teammanager en wedstrijdsecretaris). Daarom weten we precies welke informatie voor hen van waarde is, zoals programma, uitslagen en standen van hun team(s), gaat de wedstrijd door of is die afgelast, wie van je team is allemaal aanwezig en/of wie rijdt er met wie mee? Elke voetballer krijgt op het juiste moment de juiste informatie waar hij/zij behoefte aan heeft. De Voetbal.nl-app, en ook de website, is daar de centrale plek voor, maar ook via e-mails en onze socials krijgen onze gebruikers informatie en leuke content (bijvoorbeeld moment van de week). We zijn echter geen nieuwswebsite. Dat kunnen andere partijen namelijk beter en sneller. We zijn ook geen sociaal platform. Wel faciliteren we dat mensen juist onderling juist kunnen communiceren en afspreken met handige functionaliteiten. Met alles wat we doen willen we het voor de amateurvoetballer en de ondersteunende doelgroepen makkelijker maken en de voetbalbeleving vergroten.
Hoe ziet de doelgroep eruit?
We hebben zo’n 1,3 miljoen unieke gebruikers. Qua mannen/vrouwen is de verdeling ongeveer 80 procent man en 20 procent vrouw. Onze grootste leeftijdsgroep is 18-25 jaar, namelijk zo’n 26 procent, gevolgd door 12-17 jaar: 23 procent, 45- 65 jaar: 20 procent, 36-45 jaar: 13 procent en 26-35 jaar 13 procent. De overige 5 procent zit ‘m vooral in de doelgroep 66 jaar en ouder. En zoals gezegd we herkennen iedereen op basis van zij haar rol, van voetballer, fan/toeschouwer, ouder/verzorger tot teammanager, trainer/coach, wedstrijdsecretaris en bestuurder.
Jullie content zit allemaal achter een inlog, waarom is dat?
Eigenlijk heb ik dat natuurlijk al grotendeels verduidelijkt. We willen onze gebruikers vooral zo goed mogelijk kunnen bedienen en door de registratie/inlog kunnen we iedere gebruiker herkennen. Als amateurvoetballer, ouder en/of in een andere rol, kun je doordat je als lid goed gekoppeld bent, nu optimaal op maat gebruikmaken van alle Voetbal.nl-functionaliteiten.
Wat heeft 2021 gedaan met jullie bereik, gezien de vele lockdowns?
Zoals natuurlijk bij heel veel bedrijven lag de boel grotendeels plat, doordat er vanwege de corona-restricties niet mocht worden gevoetbald in competitieverband. Dit betekende helaas weinig tot geen traffic op onze app en website. Alleen tijdens, of direct na, de vele persconferenties konden we nog wel eens een piekje waarnemen, omdat iedereen nieuwsgierig was over de (mogelijke) gevolgen voor het amateurvoetbal … mocht er al weer meer. Gelukkig lijkt het einde in zicht en mag er weer volop gevoetbald worden.
Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?
Ten eerste hebben we natuurlijk een heel mooi groot bereik met onze 1,3 miljoen unieke gebruikers. Daarmee genereren we zo’n 1 miljard bannerimpressies per jaar. De al benoemde registratie/inlog maakt ons tegelijkertijd ook redelijk uniek vergeleken met van andere apps en sites, want door deze doelgroep inzichten in combinatie met onze grote bereik kan er getarget naar doelgroepen worden geadverteerd, hetgeen voor onze (potentiële) adverteerders natuurlijk heel waardevol is. Bovendien kunnen we een bannercampagne, indien gewenst, ondersteunen met een gerichte e-mailcampagne en/of met videoadvertenties op de club. Tv-schermen in de voetbalkantines. Volop mogelijkheden!
Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?
Dat blijft natuurlijk een creatieve manier om een merk of partner te vermengen met content die waarde toevoegt in de vorm van informatie of amusement. Deze content komt regelmatig voorbij en geeft het merk of de partner een grotere bekend bij de doelgroep (onze gebruikers). Wij passen dit onder meer toe voor onze Voetbal.nl-partners ING en KPN door hen in al onze functionele en uitlegvideo’s mee te nemen die we via Voetbal.nl en onze socials delen. Natuurlijk zorgen we daarbij ook dat we gebruikmaken van Nike-ballen en -kleding in video’s en op foto’s. Daarmee willen we ook zelf blijven duidelijk maken hoe belangrijk deze KNVB-partners voor ons en het (amateur)voetbal zijn, dus deze grotere bekendheid verdienen ze. Zij maken het in dit geval voor Voetbalmedia in de basis mogelijk om de Voetbal.nl app & website kosteloos aan de gebruikers aan te kunnen blijven bieden en de doorontwikkeling van Voetbal.nl mogelijk te maken, want er gaat namelijk geen euro van iemands amateurvoetbalcontributie naar Voetbal.nl. Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door inkomsten van partners (activaties) en advertentie-inkomsten. Daarom zijn de advertentie-inkomsten die we zelf en via [M]media realiseren, als ook de inkomsten van een rubriek of sponsor als het VoetbalDirect.nl Moment van de Week en/of tanken voor je club via TotalEnergies, zo belangrijk voor ons en de gebruikers van Voetbal.nl.
Wat is het laatste nieuws?
Het laatste nieuws is natuurlijk ten eerste dat er gelukkig weer in competitieverband (binnen en buiten) kan worden gevoetbald. Daar worden we vooral met z’n allen weer vrolijk en fit van, daarbij zorgt het ook weer voor volop traffic op ons platform! We werken daarnaast hard aan de nodige nieuwe functionaliteiten. Zo kennen we al onze Aanwezigheidsfunctie en Vervoer optie om gemakkelijk binnen het team te kunnen afstemmen wie er aanwezig is en wie met elkaar meerijdt naar de uitwedstrijden, maar deze wordt binnenkort nog gemakkelijker / beter door een geheel seizoen vooruit te kunnen plannen. Zo hebben we voor onze roadmap 2021/2022 en opvolgende voetbalseizoenen nog meer mooie, praktische en leuke functies staan als: live tussenstanden van amateurvoetbalwedstrijden volgen, wedstrijdverslagen van amateurvoetbalwedstrijden, wasschema, vlagschema enzovoort. En een paar van deze functies kunnen heel goed worden gesponsord.
Voetbal.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.
Lees ook:
[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen
[Interview] Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen
[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen
[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie
[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen
[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1
[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie